Hvordan kan jeg bore hul i rustfri stål plade?

Jeg skal sammensætte noget rustfrit pladestål med popnitter. For jeg kan gøre det skal jeg først have boret nogle 3,2-3,5mmhuller i pladerne, hvor de skal nittes sammen.

Jeg har prøvet at tage et 3,5mm bor og bare bore. Det gik ikke. Boret bider ikke rigtigt mere end måske lige 0,2mm ned i pladen... Så har jeg prøvet at komme lidt olie på til smørelse. Jeg har prøvet at bore meget langsomt og meget hurtigt.
Jeg har prøvet at forbore med et 1,5mm bor og et 2mm bor. Men de kan heller ikke bide på pladen.
Det er altså noget pladestål som er bukket nogle steder til en slags kasse/kabinet. Der er ikke tale om hærdet specialstål.

Jeg har indtil videre knækket to bor på disse forsøg...

Hvad hulen gør jeg forkert?

Jeg har en fornemmele af, at friktionsvarmen fra bordet måske går ind og laver en slags hærdning af stålet, hvorefter det bliver hårdt og bordet ikke kan skære mere... Eller også sker der det at boret bliver sløvt og taber pusten?

Jeg har kun en alm akku skrue/bore maskine jeg kan bruge til formålet.
Jeg har godt nok en søjleboremaskine også, men emnerne er så store at jeg ikke kan løfte dem op i søjleboremaskinen...

25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er kvaliteten på bor,  langsom kørsel, høj tryk på boremaskine, og køle med lille vandstråle. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 15-02-2025 09:28:53

Det er kvaliteten på bor,  langsom kørsel, høj tryk på boremaskine, og køle med lille vandstråle. 

OK. Så du siger, at jeg skal bruge god kvalitet bor og køre langsomt samt smøre. Kan jeg ikke smøre med olie frem for vand? 

Højt tryk bliver svært når jeg bare har en akkumaskine. Og jeg skal bore ind i siden på noget... Det er forholdsvist tyndt stål så jeg kan ikke bare presse til, fordi så risikerer jeg at bukke/deformere pladen.

Jeg har faktisk nogle rimeligt gode bor. Men jeg er lidt påpasselig med at bruge dem nu hvor jeg har ødelagt to (billige) bor allerede.

I industrien køler man med vand ved skærende værktøjer. Det kan indeholde nogen emulsion så det vand der genbruges ikke bliver råddent. Det er ikke nødvendigt hos dig.
 Du skal altid starte med det bedste værktøj.
Når jeg skriver høj tryk, så er det naturligvis relativ. Ikke mere end overarmene er til. 
Ofte kan man undgå vand, hvis bor er ok.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Grunden til at jeg spørger, om jeg lige så godt kan bruge olie er, at det er svært at få vand til at hænge ved når jeg skal bore imod en lodret flade. Og så er det pludselig et to-mands-job og ikke noget jeg kan klare selv. Hvorimod med olie, så kan jeg lægge en olieklat på som bliver hængende og hjælper til at køle. Husk på, at det er 1-2mm godstykkelse og kun et 3,5mm hul der skal laves. Jeg kan forstå at det vil være nødvendigt at køle med en stråle, hvis det var en 10mm plade og et 20mm hul vi skulle lave....

Et godt HSS bor skal kunne gøre det og tryk og ca. 1500 til 2000 omdrejninger pr. minut.
Du kan have en skål med vand stående, som du dypper/ afkøler boret i.

Annonce
jhb skrev den 15-02-2025 09:57:23

Et godt HSS bor skal kunne gøre det og tryk og ca. 1500 til 2000 omdrejninger pr. minut.

1500-2000 rpm er ret hurtigt.  ev elmand siger bor langsomt... 

Belært af erfaringer, så køb en ordentligt cobolt legeret bor i rette dimension.
Ofte benævnt som HSS-Co.

Rette værktøj gør arbejdet så meget nemmere  
Hvis du kan komme til det, så læg et stykke træ, f.eks. krydsfiner, bag borestedet, så deformerer du ikke stålpladen, og boret tager ikke skade når det går igennem.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
LennartBertelsen skrev den 15-02-2025 10:17:37

jhb skrev den 15-02-2025 09:57:23

1500-2000 rpm er ret hurtigt.  ev elmand siger bor langsomt... 

Jeg har ansat på et værksted, hvor vi arbejde i rustfri stål og har boret flere tusind huller i rustfri stål, med håndboremaskine.

Langsom boring kan du gøre med et stationær boremaskine, hvor du kan bore med større tryk, end du kan med en håndboremaskine.

Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis