Hvordan kan jeg bore hul i rustfri stål plade?

Jeg skal sammensætte noget rustfrit pladestål med popnitter. For jeg kan gøre det skal jeg først have boret nogle 3,2-3,5mmhuller i pladerne, hvor de skal nittes sammen.

Jeg har prøvet at tage et 3,5mm bor og bare bore. Det gik ikke. Boret bider ikke rigtigt mere end måske lige 0,2mm ned i pladen... Så har jeg prøvet at komme lidt olie på til smørelse. Jeg har prøvet at bore meget langsomt og meget hurtigt.
Jeg har prøvet at forbore med et 1,5mm bor og et 2mm bor. Men de kan heller ikke bide på pladen.
Det er altså noget pladestål som er bukket nogle steder til en slags kasse/kabinet. Der er ikke tale om hærdet specialstål.

Jeg har indtil videre knækket to bor på disse forsøg...

Hvad hulen gør jeg forkert?

Jeg har en fornemmele af, at friktionsvarmen fra bordet måske går ind og laver en slags hærdning af stålet, hvorefter det bliver hårdt og bordet ikke kan skære mere... Eller også sker der det at boret bliver sløvt og taber pusten?

Jeg har kun en alm akku skrue/bore maskine jeg kan bruge til formålet.
Jeg har godt nok en søjleboremaskine også, men emnerne er så store at jeg ikke kan løfte dem op i søjleboremaskinen...

Jeg skal sammensætte noget rustfrit pladestål med... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Vand i en tom flaske til shampo eller lign. Jeg borer oftest med kun 1 hånd på batteri boremaskiner og så en lille stråle med flasken i den anden hånd. Lige der ser jeg ikke noget problem. På værktøjsmager værksted havde vi små flasker med en spids på. 
Ellers dyp boret ofte i vand. Men med 3,5 mm bor er den hurtig varm hvis den ikke bider med det samme. Og bider den med det samme så er den igennem på 10 - 20 sekunder. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LennartBertelsen skrev den 15-02-2025 10:26:19

Nelius skrev den 15-02-2025 10:23:40

Belært af erfaringer, så køb en ordentligt cobolt legeret bor i rette dimension.
Ofte benævnt som HSS-Co.

Rette værktøj gør arbejdet så meget nemmere  

Sådan et her?

https://www.bauhaus.dk/craftomat-metalbor-hss-co-3-2x36x65-mm-135?queryID=185e4f5c875f82c8ca17739b18b347da&objectID=431559&indexName=nordic_production_dk_products

Jeg kender ikke kvaliteten af det bor nøjagtigt, men det er den korrekte type ja.
Og til et par enkelte huller burde selv de billige kunne klare det.

Ved det sidste forslag står der i beskrivelse " Der må kun arbejdes med kølemiddel" 
Der står ikke noget om smøremiddel. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Generelt om at bore, så skal boret  altid tage spåner og ikke gnide rund oven på emnet.
Derfor sal du have meget tryk på hårde emner. 
kaffemand skrev den 15-02-2025 13:16:49

Generelt om at bore, så skal boret  altid tage spåner og ikke gnide rund oven på emnet.
Derfor sal du have meget tryk på hårde emner. 

God pointe. Det er næsten umuligt at få lavet et ordentligt tryk her. 

Vil det mon hjælpe hvis jeg laver en ordentlig kørner prik først?
Og kan man få en kørner/dorn til rimelige penge i Harald ? Kan ikke finde den i webshop. Måske den har et andet navn også? 
Rustfrit stål er slem til at hærde, hvis boret kun fedter rundt uden at tage spån, prøver du så at bore samme sted, kan det være tæt på umuligt at bore samme sted, selv med et kvalitets bor..

På mit tidligere arbejde skulle vi bore en del huller i noget 3mm rustfri plade med håndboremaskine, det var noget yderst træls materiale at bore i. det var med 4 mm bor, denne her slags link
Vi kom frem til at det virkede bedst med boremaskinen i lavt gear så den køret ca 1000o/m samt godt med pres på boret,
Så brugte vi skærepasta som smøring / køling LINK
Skærepastaen virkede betydeligt bedre en vand..

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis