Hvordan kan jeg bore hul i rustfri stål plade?

Jeg skal sammensætte noget rustfrit pladestål med popnitter. For jeg kan gøre det skal jeg først have boret nogle 3,2-3,5mmhuller i pladerne, hvor de skal nittes sammen.


Jeg har prøvet at tage et 3,5mm bor og bare bore. Det gik ikke. Boret bider ikke rigtigt mere end måske lige 0,2mm ned i pladen... Så har jeg prøvet at komme lidt olie på til smørelse. Jeg har prøvet at bore meget langsomt og meget hurtigt.
Jeg har prøvet at forbore med et 1,5mm bor og et 2mm bor. Men de kan heller ikke bide på pladen.
Det er altså noget pladestål som er bukket nogle steder til en slags kasse/kabinet. Der er ikke tale om hærdet specialstål.

Jeg har indtil videre knækket to bor på disse forsøg...

Hvad hulen gør jeg forkert?


Jeg har en fornemmele af, at friktionsvarmen fra bordet måske går ind og laver en slags hærdning af stålet, hvorefter det bliver hårdt og bordet ikke kan skære mere... Eller også sker der det at boret bliver sløvt og taber pusten?


Jeg har kun en alm akku skrue/bore maskine jeg kan bruge til formålet.
Jeg har godt nok en søjleboremaskine også, men emnerne er så store at jeg ikke kan løfte dem op i søjleboremaskinen...


Jeg skal sammensætte noget rustfrit pladestål med... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
je_ns skrev den 15-02-2025 14:22:52

Rustfrit stål er slem til at hærde, hvis boret kun fedter rundt uden at tage spån, prøver du så at bore samme sted, kan det være tæt på umuligt at bore samme sted, selv med et kvalitets bor..

På mit tidligere arbejde skulle vi bore en del huller i noget 3mm rustfri plade med håndboremaskine, det var noget yderst træls materiale at bore i. det var med 4 mm bor, denne her slags link
Vi kom frem til at det virkede bedst med boremaskinen i lavt gear så den køret ca 1000o/m samt godt med pres på boret,
Så brugte vi skærepasta som smøring / køling LINK
Skærepastaen virkede betydeligt bedre en vand..

 Tak for tippet.

Hvad gjorde I for at holde boret på plads samme sted så det ikke skøjter rundt?

Vi brugte disse til el tavler i rustfri Link og så bare skifte dem ofte
Mini Me skrev den 15-02-2025 14:42:58

Vi brugte disse til el tavler i rustfri Link og så bare skifte dem ofte

 Tak for tippet. Det bliver dog over 100kr i alt med fragt for et bor til 8kr... Det kan jeg selvfølgelig godt, men hvis dem der linkes til fra misumo i harald virker, så tager jeg nok dem...

LennartBertelsen skrev den 15-02-2025 14:36:39

je_ns skrev den 15-02-2025 14:22:52

Rustfrit stål er slem til at hærde, hvis boret kun fedter rundt uden at tage spån, prøver du så at bore samme sted, kan det være tæt på umuligt at bore samme sted, selv med et kvalitets bor..

På mit tidligere arbejde skulle vi bore en del huller i noget 3mm rustfri plade med håndboremaskine, det var noget yderst træls materiale at bore i. det var med 4 mm bor, denne her slags link
Vi kom frem til at det virkede bedst med boremaskinen i lavt gear så den køret ca 1000o/m samt godt med pres på boret,
Så brugte vi skærepasta som smøring / køling LINK
Skærepastaen virkede betydeligt bedre en vand..

 Tak for tippet.

Hvad gjorde I for at holde boret på plads samme sted så det ikke skøjter rundt?

 Lige den type bor er ret gode til at bide fat uden at skøjte rundt, tror også det gælder de andre bor du er blevet anbefalet.

Men elles en lille kørneprik..


Vi prøver igen, i morgen --
Dit bor skal være nyt eller skarpt/nyslebet. 

Se på borets spis om det er blevet sløvt/beskadiget. De kan slibes med lidt snilde, men ellers så kasser dem. 

Helt klart brug skæreolie eller andet slags olie. 
Selvom med korrekt teknik kan man godt bore 50 huller eller mere i rustfrit uden olie før boret er helt slidt og enten skal slibes eller kasseres.
(Arbejder med det til dagligt, som uddannet rustfast smed) og bore konsekvent 3,3 mm huller som pilot hul til langt de fleste huller, her bruger jeg det samme 3,3 popnitte bor indtil det er helt slidt, så har en idé om. Hvor længe de holder 😉

Teknikken lærte jeg af en erfaren smede montør. 
Gear 2 på akku maskinen, lidt smørrelse hvis det skal være fancy, men så ellers godt med tryk samtidig med et hurtigt enkelt tryk på aftrækkeren. Så man bore i intervaller med højt tryk. 

Herved kan man ligge flere kræfter i trykket kortvarigt, og det hele får mulighed for at køle ned imellem hvert tryk. 

Alternativt skal man bare holde øje med om boret tager spåner, og stoppe i det sekund der ikke længere tages spåner, for så at revurdere situationen. 

Ingen problemer med at bore huller i rustfrit med akku maskine med alt dette i mente, igennem mange år efterhånden. Bruger sjældent olie, da boret typisk hurtigere bare går i stykker end det egentligt bliver slidt ved håndholdt boring, så må det bare slibes eller udskiftes. 

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis