Dampspærre i Garage

Kære Eksperter ;)

Jeg søger et råd omkring dampspærre eller ej. 

Data omkring ​50m2 Garage:
Tag: Fladt med tagpap.
Isolering i loft og hulmur.
Vægge indvendigt af letbeton og mursten udvendigt.
Gulv støbt oven på kapilærlag og derefter jord. (Ingen isolering.)
Dør og Port er udført i træ og ingen isolering.

Nuværende Temperatur er 5 grader med elradiator og luftfugtigheden er 65.

Plan: Opsætning af Varmepumpe med henblik på at den holder 5-8 grader i garagen hele året rundt. Men jeg er usikker på dampspærre, da der ved vådt vejr er opfugtning af beton gulvet og er usikker på om denne fugt bliver "lukket" inde ved dampspærre.

Så hvad gør jeg?

Venlig HIlsen
Mikkel
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Burde være fint at sætte VP op og så nøjes med den affulgtning via VP. Tænker at din luftfugtighed kan holdes lavt på måske 60%.
Der skal ikke dampspærre op

Selvbygger med stort S. 
Hvis du kun skal opvarme til 5 grader er jeg enig i at der ikke skal dampspærre.

Jeg er ikke sikker på at varmepumpe kan betale sig selv tilbage, hvis du er tilfreds med 5 grader.

De tre vigtigste data for luftfugtigheden i din garage er relativ fugtighed ude, temperatur ude og temperatur i garage. Du kan prøve at sætte nogle tal ind i denne "regnemaskine"

https://www.lenntech.com/calculators/humidity/relative-humidity.htm
Udfyld de 3 første felter og du kan aflæse hvad fugtigheden vil være i din garage.

Hvis du fx indsætter
0 C ude
85% fugtighed ude
5 C inde
Vil du se at den teoretiske fugtighed i din garage vil være 62%

Hvis du hæver indetemperaturen til 10 C vil fugtigheden falde til 45%.

GodeVen skrev den 14-02-2025 23:22:18

Hvis du kun skal opvarme til 5 grader er jeg enig i at der ikke skal dampspærre.

Jeg er ikke sikker på at varmepumpe kan betale sig selv tilbage, hvis du er tilfreds med 5 grader.

De tre vigtigste data for luftfugtigheden i din garage er relativ fugtighed ude, temperatur ude og temperatur i garage. Du kan prøve at sætte nogle tal ind i denne "regnemaskine"

https://www.lenntech.com/calculators/humidity/relative-humidity.htm
Udfyld de 3 første felter og du kan aflæse hvad fugtigheden vil være i din garage.

Hvis du fx indsætter
0 C ude
85% fugtighed ude
5 C inde
Vil du se at den teoretiske fugtighed i din garage vil være 62%

Hvis du hæver indetemperaturen til 10 C vil fugtigheden falde til 45%.

Og med udgangspunkt i det du skriver. Hvis nu jeg hæver temperaturen til 10 grader konstant i garagen. Skal jeg så have dampspærre? Jeg kan ikke rigtig se nogle steder, ved hvilken temperatur det er påkrævet. 

Ps. Tak for svar 
Jeg vil mene at der altid skal være en dampspærre eller en anden form for fugt beskyttelse af isolering, det er for af forebygge kondens dannelse in isolering og den skjulte del af konstruktionen, et led i forebyggelsen af udviklingen af råd og svamp.
Jeg fandt en artikel
henvisning​​​
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Jeg mener ikke regnemaskine fra GodeVen har relevans.
Dampspærre skal monteres på den varme side. Problemet i garage er at den varme side nogen gange er på oversiden af isoleringen. altså at der er koldere i garage end der er under tagfladen når solen skinner. Så kan der opstå kondens oven på dampspærre. 
Under de forhold du beskriver ville jeg undgå dampspærre, men have god ventilation imellem isolering og tagfladen. 
Der vil så lejlighedsvis kunne komme kondens i den øverste del af isolering, men tørrer væk på få dage så der ikke er grobund for skimmel og svamp. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvis du ønsker lavere relativ luftfugtighed, kan kalkulatoren hjælpe dig med at vise hvilken temperatur der skal til. Da der ikke rigtigt er noget der afgiver fugt i garagen vil, fugtigheden være tæt på hvad kalkulatoren giver. En våd bil vil selvfølgelig øge luftfugtigheden indtil den er tør og fugtigheden har udlignet sig med luften udenfor.

Dampspærre er noget man sætter på den ene side af væggen for at undgå kondensering af vand inde i væggen. Det er intet at gøre med hvad luftfugtigheden i garagen bliver.

I beboelse er der altid varmere inde end ude. I hvert fald på de tidspunkter, hvor fugtighed har betydning. Desuden er der mange ting der afgiver fugtighed. Vi udånder omkring 1 liter vand i døgnet, og så er der madlavning, potteplanter og vask. Den fugtighed vil hæve den relative fugtighed i beboelsen. Hvis der ikke er dampspærre, vil fugtigheden trænge ud i væggen og kondenseres i væggen, med risiko for svamp. Dampspærren er altså på den varme side.

I et skur uden opvarmning vil temperaturen inde følge temperaturen ude, dog med forsinkelse. Den forsinkelse gør at det oftere er koldere inde end ude. Defor er der tidspunker, hvor dampspærren burde være på ydersiden og andre hvor den burde være på indersiden. Det er jo ikke praktisk muligt, og da der ikke rigtig er ekstra luftfugtighed inde, bruger man ikke dampspærre. Hvis man satte en dampspærre op vil der samle sig fugtighed i isoleringen, i de perioder hvor det er koldere ude end inde. Da det kan have meget svært ved at fordampe igen, kan det gøre skade.

Hvis der altid i vinterhalvåret er varmere inde i garagen end ude, fx 3 grader over udetemperaturen, kan man godt have dampspærre på indersiden. Men så må man altså aldrig slukke for varmen. Da fugtigheden i garagen er begrænset, vil det mest sikre være at bygge uden dampspærre, også selvom man har en smule varme på i vinterhalvåret.

En varmepumpe med 8-10 g. C funktion giver typisk en temperatur inde på ca 13 gr, C .og det er en såkaldt tør varme , om det har indvirkning på dampspærrer eller ej , det må de kloge her give et bud på .

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
GodeVen: 
Spørgsmålet fra trådstarter lød sådan " Jeg søger et råd omkring dampspærre eller ej. "
Og det har som du selv beskriver ikke noget med den kalkulator at gøre.
Der kan meget nemt blive varmere over isolering om vinteren selv om der er 5-10 gr. Bare solen er fremme. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg kan ikke sige med sikkerhed at en dampspærre i form af et stykke plast eller en alukraft er nødvendig, men jeg har altid lært at man sætter en damp tæt lukning at isolering på den varme side og en diffusion åbner afslutning på den kolde side af isolering, jeg vil forstå det sådan at den indvendige side af en bygning altid er den varme side. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis