Dampspærre i Garage

Kære Eksperter ;)

Jeg søger et råd omkring dampspærre eller ej. 

Data omkring ​50m2 Garage:
Tag: Fladt med tagpap.
Isolering i loft og hulmur.
Vægge indvendigt af letbeton og mursten udvendigt.
Gulv støbt oven på kapilærlag og derefter jord. (Ingen isolering.)
Dør og Port er udført i træ og ingen isolering.

Nuværende Temperatur er 5 grader med elradiator og luftfugtigheden er 65.

Plan: Opsætning af Varmepumpe med henblik på at den holder 5-8 grader i garagen hele året rundt. Men jeg er usikker på dampspærre, da der ved vådt vejr er opfugtning af beton gulvet og er usikker på om denne fugt bliver "lukket" inde ved dampspærre.

Så hvad gør jeg?

Venlig HIlsen
Mikkel
Kære Eksperter ;) Jeg søger et råd omkring... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Husk nu at ved opsætning af varmepumpe. Installere du en fast installation. Du skal herfor opfylde kravene om mindste isolering i Bygningsreglementet.
https://www.bygningsreglementet.dk/tekniske-bestemmelser/11/krav/257/#2e287fd3-1b3e-438a-9600-d843248b8d99

Svar på dampspærre:
Hvis bygningen kun lejlighedsvis opvarmes i vinterperioden behøver du ingen dampspærre i konstruktionen, da den fugtighed der vil opstå i den korte brug vil blive optaget af de træelementer der er i garagen. Dog skal der ved endt brug af garagen tilføjes udeluft af f.eks. frisluftventiler eller mekanisk ventilation.

Hvis garagen opvarmes permanent i vinterperioden skal der anvendes en dampspærre.  

Der anbefales herudover at din udvendig beklædning er ventileret på bagsiden for at minimere opfugtning af konstruktionen. 

Overstående bliver understøttet af BYG-ERFA "Almen teknisk fælleseje"

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
@ev elmand: Det er korrekt at spørgsmålet var om der skulle dampspærre i garagen. Men det var besvaret af superdiy , da jeg skrev mit indlæg. Der er ingen krav om at indlæg skal indeholde gentagelser af svar, der er givet.

Mit indlæg havde fokus på den usikkerhed som trådstarter havde om hvad det har betydning for luftfugtigheden i garagen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis