Vandrør brændeovn med gris

Jeg har fået mig en brændeovn med gris/vandtank, som jeg nu skal have sluttet til min VVB (eller det skal en eller anden VVS'er, når tiden kommer, men jeg skal købe materialer).

Jeg er lidt i tvivl om, hvilke rør jeg skal vælge: De svinedyre præisolerede rillerør i rustfri stål?
Kobberrør (bløde/hårde) og sætte rørskål på?
Gode, gamle jernrør?

Det drejer sig kun om ca. 5 meter ned gennem plankegulv, hen igennem krybekælder og så op igen til VVB. Dvs 4 knæk. Og varmetabet er nok ikke så stort det stykke. 

Hvad ville I vælge? Reelt er det vel ikke anderledes end til ethvert andet slags fyr/kedel?

Tak! 
Jeg har fået mig en brændeovn med gris/vandtank... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Den video med den sprungne beholder er ikke fra den normale virkelighed. Det kan kun lade sig gøre med så store ødelæggelser hvis beholderen og 1/2 fuld af luft. 
Er det vand alene vil bare revne og lukke damp ud, ikek vælte mure. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvis beholderen sprænger ved 20 bars tryk vil vandet være cirka 230 C. Energiindholdet er meget stort i 110 liter overophedet vand, der bliver frigivet med et. Vandet udvider sig enormt når det, går fra væskeform til gasform. Ved så høj en temperatur, er det stort set det hele, der øjeblikkeligt bliver til damp.

Hvis beholderen kun havde været halvt fyldt med vand, ville energiindholdet kun være cirka det halve, da 230C varm luft ikke indeholder ret meget energi.  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis