Vandrør brændeovn med gris

Jeg har fået mig en brændeovn med gris/vandtank, som jeg nu skal have sluttet til min VVB (eller det skal en eller anden VVS'er, når tiden kommer, men jeg skal købe materialer).

Jeg er lidt i tvivl om, hvilke rør jeg skal vælge: De svinedyre præisolerede rillerør i rustfri stål?
Kobberrør (bløde/hårde) og sætte rørskål på?
Gode, gamle jernrør?

Det drejer sig kun om ca. 5 meter ned gennem plankegulv, hen igennem krybekælder og så op igen til VVB. Dvs 4 knæk. Og varmetabet er nok ikke så stort det stykke. 

Hvad ville I vælge? Reelt er det vel ikke anderledes end til ethvert andet slags fyr/kedel?

Tak! 
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal bruge tilsvarende rør materiale som du har i din øvrige varmtvandsinstallation, for ikke at få tæring i din varmtvandsinstallation. 
Hvis du har gl. galvaniseret jernrør og du kombinerer det med kobberrør, så går der kun få år før du har hul, givet sted, i dine gl rør. 
Evt. PEX rør er også en mulighed, dog nok ikke direkte fra/på gris/vandtank. Husker dog ikke max temperatur for PEX rør.
Ny er det “radiatorvand” der kommer til at cirkulere i din “gris”, dø det bliver ret hurtigt afiltet vand. Så betyder materialet ikke noget,  når blot det kan holde til temperatur og tryk. Pex-rør er udelukket, da de bedste kun kortvarigt kan holde til 95o. Temperaturen kan ved kogning komme op på min. 100o.
Jeg vil nok anbefale almindelige sorte gevindrør, kobberrør eller almindelige galvaniserede stålrør/pressfittings. Husk 3/4” sikkerhedsventil ved toppen af fyret (her ved “grisen”).

Søren O
En anden ting - har du åben ekspansion?  

Så vidt jeg kan se, så er installation med lukket ekspansion lovlig, når sikkerhedsventil monteres.

Søren O
Altså, jeg har ikke rigtig anden varmtvandsinstallation end en VVB med elpatron samt to spiraler, som ikke er i brug. Det skal den ene så med brændeovnen og den anden med solpaneler.  Både koldt ind og varmt ud er der installeret (vist nok) alupex. 

Alupex er så tilsluttet kobber, som går til vandhaner.

Men dersom opvarmet vand fra brændeovn ikke skal i kontakt med brugsvand (det føres til spiral i VVB og herefter retur til brændeovn), så er det vel ikke så væsentligt, hvilket materiale, det er. 

Jeg er ude efter en solid og sikker løsning, som kan tåle varmen, men ikke behøver at være svinedyr som fx rustfri rør. 

GSH skrev den 14-02-2025 19:13:02

Du skal bruge tilsvarende rør materiale som du har i din øvrige varmtvandsinstallation, for ikke at få tæring i din varmtvandsinstallation. 
Hvis du har gl. galvaniseret jernrør og du kombinerer det med kobberrør, så går der kun få år før du har hul, givet sted, i dine gl rør. 
Evt. PEX rør er også en mulighed, dog nok ikke direkte fra/på gris/vandtank. Husker dog ikke max temperatur for PEX rør.

Annonce
Altså, jeg har ikke rigtig anden varmtvandsinstallation end en VVB med elpatron samt to spiraler, som ikke er i brug. Det skal den ene så med brændeovnen og den anden med solpaneler.  Både koldt ind og varmt ud er der installeret (vist nok) alupex. 

Alupex er så tilsluttet kobber, som går til vandhaner.

Men dersom opvarmet vand fra brændeovn ikke skal i kontakt med brugsvand (det føres til spiral i VVB og herefter retur til brændeovn), så er det vel ikke så væsentligt, hvilket materiale, det er. 

Jeg er ude efter en solid og sikker løsning, som kan tåle varmen, men ikke behøver at være svinedyr som fx rustfri rør. 

GSH skrev den 14-02-2025 19:13:02

Det er nemlig radiatorvand/sort vand. Cirkulerer i gris og cirkulerer videre ud i spiral og så retur. Og når vandet i VVB er tilpas varmt, bliver det læsset over i buffertank, som bruges til bla gulvvarme i udvalgte rum.

Og ja, lukket ekspansion er lovligt med sikkerhedsventil. 

Tak for inputs! 

Søren O skrev den 14-02-2025 19:48:51

Ny er det “radiatorvand” der kommer til at cirkulere i din “gris”, dø det bliver ret hurtigt afiltet vand. Så betyder materialet ikke noget,  når blot det kan holde til temperatur og tryk. Pex-rør er udelukket, da de bedste kun kortvarigt kan holde til 95o. Temperaturen kan ved kogning komme op på min. 100o.
Jeg vil nok anbefale almindelige sorte gevindrør, kobberrør eller almindelige galvaniserede stålrør/pressfittings. Husk 3/4” sikkerhedsventil ved toppen af fyret (her ved “grisen”).

Fra brugermanual:

Søren O skrev den 14-02-2025 22:13:02

Så vidt jeg kan se, så er installation med lukket ekspansion lovlig, når sikkerhedsventil monteres.

Du skal vel også have cirkulations pumpe for at flytte varmen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Du skriver “Og når vandet i VVB er tilpas varmt, bliver det læsset over i buffertank, som bruges til bla gulvvarme i udvalgte rum. Det er vel ikke dit varme brugsvand du vil “læsse over” i buffertanken. 

Søren O
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis