Vandrør brændeovn med gris

Jeg har fået mig en brændeovn med gris/vandtank, som jeg nu skal have sluttet til min VVB (eller det skal en eller anden VVS'er, når tiden kommer, men jeg skal købe materialer).

Jeg er lidt i tvivl om, hvilke rør jeg skal vælge: De svinedyre præisolerede rillerør i rustfri stål?
Kobberrør (bløde/hårde) og sætte rørskål på?
Gode, gamle jernrør?

Det drejer sig kun om ca. 5 meter ned gennem plankegulv, hen igennem krybekælder og så op igen til VVB. Dvs 4 knæk. Og varmetabet er nok ikke så stort det stykke. 

Hvad ville I vælge? Reelt er det vel ikke anderledes end til ethvert andet slags fyr/kedel?

Tak! 
Jeg har fået mig en brændeovn med gris/vandtank... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Yes, jeg ved. Og andre sager. Jeg var også mest på jagt efter, hvilke rør, der ville være egnede. 

ev elmand skrev den 15-02-2025 00:47:32

Du skal vel også have cirkulations pumpe for at flytte varmen. 

Tja, et eller andet sted skal jeg jo gøre af det, når temperaturen i VVB når op mod grænsen, og så meget bader og vasker vi trods alt ikke op i dette hjem. Og jeg har kun 200L VVB. Det var fremgangsmåden, som jeg forstod det. Har du et bedre forslag? 

Søren O skrev den 15-02-2025 08:12:16

Du skriver “Og når vandet i VVB er tilpas varmt, bliver det læsset over i buffertank, som bruges til bla gulvvarme i udvalgte rum. Det er vel ikke dit varme brugsvand du vil “læsse over” i buffertanken. 

Du skal beholde varmen i VVB når den er opvarmet. Så må den overskydende varme føres et andet sted hen. Altså til buffertank. Denne skal også være en del af radiator kredsen, altså det "beskidte vand" Smider du brugsvand over i denne så vil den jo løbe fuld, da du ikke tager noget ud igen.
Altså en 3 vejs shunt som styres af temperatur i VVB så flow fra brændeovn lukkes af til VVB og ledes til buffertank når VVB er oppe på f.eks. 60 gr. Samtidig slukke pumpen hvis brændeovn er koldere end VVB og buffertank. På den måde æder brændeovnen ikke den lagrede varme på tidspunkter hvor der ikke er tændt op. 
Det skal så senere kombineres med solfangere, på samme måde. 
Jeg tror det er en god ide at tage fat i en VVS fra start som kan hjælpe med at planlægge det.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Du skal lade dit varme brugsvand blive i VVB, og lede “radiatorvandet” fra din gris over i buffertanken, når VVB er blevet varmet op. Du skal have fat i en ventil med dykrørsføler, så føleren kan placeres inde i din VVB.

Søren O
Bang kl. 9.10 Vi er helt enige  

Annonce
Søren og Erik: Det var faktisk også det, der var planen - jeg fik det bare galt i halsen. Jeg har nu konfereret med ophavsmanden til planlægningen, som mente, at jeg måtte være beruset. Det er jeg dog ikke. Ignorance kan dog komme til udtryk på samme måde. 

Så planen er: Varmt vand fra ovn igennem spiral i VVB og herefter over i BT, hvorfra der cirkuleres tilbage til ovn. Og ja, naturligvis ventiler, shunt og pumper, der styrer det ene og det andet, som fx at ovnen ikke køler vand ned, hvis der ikke er tændt op fx om natten. 

Solfangerne skal køres gennem sin egen spiral i VVB og også spiral i BT, da det jo er kølervæske i dette system, som skal køre i sit helt eget, lukkede system. 

Og ja, det bliver gjort med VVS'er, men lige nu ville jeg blot blive klogere - og ikke mindst høre om valg af rør. 

ev elmand skrev den 15-02-2025 09:10:21

Du skal beholde varmen i VVB når den er opvarmet. Så må den overskydende varme føres et andet sted hen. Altså til buffertank. Denne skal også være en del af radiator kredsen, altså det "beskidte vand" Smider du brugsvand over i denne så vil den jo løbe fuld, da du ikke tager noget ud igen.
Altså en 3 vejs shunt som styres af temperatur i VVB så flow fra brændeovn lukkes af til VVB og ledes til buffertank når VVB er oppe på f.eks. 60 gr. Samtidig slukke pumpen hvis brændeovn er koldere end VVB og buffertank. På den måde æder brændeovnen ikke den lagrede varme på tidspunkter hvor der ikke er tændt op. 
Det skal så senere kombineres med solfangere, på samme måde. 
Jeg tror det er en god ide at tage fat i en VVS fra start som kan hjælpe med at planlægge det.  

Sådan går det ofte her, når det oprindelige spørgsmål er besvaret så tænker vi videre. Og så når trådstarters indlæg indikerer en mulighed for misforståelse er det på sin plads at få det rettet ind.
Husk vi har kun den tekst der står. Generelt kunne det være rart at have alt viden som trådstarter sidder inde med, men det lader sig ikke gøre. 
God held med projekt. 

Hvis producenten af brændeovnen ikke har en færdig løsningsmodel, vil jeg mene at der skal lave nogle enegi beregninger, så man ikke ender med noget, der kan eksplorere eller er håbløst uøkonomisk.

En brænde ovn er typisk tændt i mange timer, mens et fyr til opvarmning af brugsvand, kun kører i relativ kort tid. Så hvis det skal være problemfrit at bruge, skal der laves noget automatik, der gør at det er sikkert og økonomisk.

At lade damp blæse ud af en sikkerhedsventil, er alt andet en økonomisk. At bruge brugsvand til opvarmning af gulv, vil være rasende dyrt med de kloarkafgifter de fleste betaler.

Her er en video, der de første 2 minutter video, viser hvad der sker med en med 110 liter varmtvandsbeholder, der får tilført for meget varme og sikkerhedsventilen ikke virker.

https://www.youtube.com/watch?v=2y9GJsHkLEg

Det er sgu da Jan Elhøj! 

Der er selvfølgelig en færdig løsningsmodel med. Jeg var sådan set bare interesseret i, hvilke rør der kunne anvendes. Jeg kunne jo også bare have spurgt min vvs'er, men lider under, at jeg generelt godt kan lide at blive klogere. Og dette forum opfylder ofte det. 

GodeVen skrev den 15-02-2025 13:27:58

Hvis producenten af brændeovnen ikke har en færdig løsningsmodel, vil jeg mene at der skal lave nogle enegi beregninger, så man ikke ender med noget, der kan eksplorere eller er håbløst uøkonomisk.

En brænde ovn er typisk tændt i mange timer, mens et fyr til opvarmning af brugsvand, kun kører i relativ kort tid. Så hvis det skal være problemfrit at bruge, skal der laves noget automatik, der gør at det er sikkert og økonomisk.

At lade damp blæse ud af en sikkerhedsventil, er alt andet en økonomisk. At bruge brugsvand til opvarmning af gulv, vil være rasende dyrt med de kloarkafgifter de fleste betaler.

Her er en video, der de første 2 minutter video, viser hvad der sker med en med 110 liter varmtvandsbeholder, der får tilført for meget varme og sikkerhedsventilen ikke virker.

https://www.youtube.com/watch?v=2y9GJsHkLEg

Tak for det. Og for input. 
ev elmand skrev den 15-02-2025 12:15:21

Sådan går det ofte her, når det oprindelige spørgsmål er besvaret så tænker vi videre. Og så når trådstarters indlæg indikerer en mulighed for misforståelse er det på sin plads at få det rettet ind.
Husk vi har kun den tekst der står. Generelt kunne det være rart at have alt viden som trådstarter sidder inde med, men det lader sig ikke gøre. 
God held med projekt. 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis