Solceller

Hej LDS’ere.

Igen en lidt skør ide, men har fået købt mig et 1 kWh powerbatteri (Anker Solix C1000x) (mobilt) som blandt andet kan lade op med solceller.
Når den lader med solceller, kan den lade med op til 600 watt, og 11-32 V 10A eller 32-60V 12,5A
Det er et XT60 stik der sidder på enheden til solceller.
Jeg har set på de mobile kuffert solceller man kan få, men eks et EcoFlow 400 watt koster omkring 6500,- og kan købes brugt for ca. 4000,-
Men et alm solcelle panel til fast installation kan købes markant billigere, og jeg har et hegn ind i mod en nabo hvor det kunne monteres på (naturligvis efter aftale med nabo) og jeg har et skur ca. 20 meter derfra hvor jeg ville kunne lave en “lade station”
Men hvordan ville det fungere hvis solcellerne ikke kan komme af med strømmen? Jeg vil jo ikke have den powerstation tilkoblet altid.

Bonusinfo, jeg har købt Power stationen af flere grunde, den første er sikkerheden i at have strøm ved nedbrud til de vigtigste dele (den kan levere 1800 watt med ren sinus bølge på 230 volt.)
Derudover skal den bruges lidt i haven til el have redskaber der ikke er på batteri og hvor der er langt til batteri.
Og sidst men ikke mindst skal jeg også bruge UPS funktionen i den når jeg er ude og spille som dj så min pult og mest følsomme udstyr ikke tager skade hvis strømmen skulle gå.

Ved godt der er en del info som ikke er relevant ift spørgsmålet, men håber det kan give en god forståelse for hvad min hensigt er. 😀
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så får du ikke høstet den strøm. Når solceller leveres og monteres kan de heller ikke komme af med strømmen. De fleste solceller på danske villaer holder op med at producere strøm når strømmen går - men det er en anden historie.

Kurt54 skrev den 09-02-2025 11:12:17

Så får du ikke høstet den strøm. Når solceller leveres og monteres kan de heller ikke komme af med strømmen. De fleste solceller på danske villaer holder op med at producere strøm når strømmen går - men det er en anden historie.

Er helt med på de ikke kan komme af med strømmen hvis “batteriet” ikke er sat til, jeg er mere interesseret i om de tager skade af det? Om der kan ske noget ved der ikke er monteret noget til at aftage strømmen, eller? 

Solcellerne generer en spænding og kan levere en strøm, når der bliver sluttet en forbruger til. Strøm er noget der leveres, når der en forbruger tilsluttet. 
Det er almindeligt, at spørge om der er strøm på. Det er faktisk helt forkert at spørge på den måde. Det rigtige spørgsmål er, om der er spænding på.

fase
S. Fabrin skrev den 09-02-2025 12:50:45

Solcellerne generer en spænding og kan levere en strøm, når der bliver sluttet en forbruger til. Strøm er noget der leveres, når der en forbruger tilsluttet.
Det er almindeligt, at spørge om der er strøm på. Det er faktisk helt forkert at spørge på den måde. Det rigtige spørgsmål er, om der er spænding 

Vil solcellerne så tage skade af at have en spænding på uden et forbrug?
Eller er der andet jeg bør være opmærksom på ift denne opsætning? 
S. Fabrin skrev den 09-02-2025 12:50:45

Det er almindeligt, at spørge om der er strøm på. Det er faktisk helt forkert at spørge på den måde. Det rigtige spørgsmål er, om der er spænding på.

Og i så fald at det kan lade sig gøre. Ville et panel som dette så passe? 

https://www.skansol.dk/product/400wp-hyndai-solcellepanel-perc-shingled-helt-sort/?gad_source=1&gbraid=0AAAAApewZqtSbDG_pPSuLZjrwHBqgyqkp&gclid=EAIaIQobChMIzZ_opue2iwMVzgWiAx3-_gOREAQYISABEgJ1ZvD_BwE

Det ville dog være endnu bedre hvis eks jeg kunne tage dette fra VVS-eksperten da jeg derved selv kan hente.

https://www.vvs-eksperten.dk/902000380

Men laver det panel for høj A ift hvad batteriet kan modtage? 
Annonce
Det laver ikke en for høj Ampere. Det laver en spænding på 31,81 Volt og kan belastes med højst 13,52 A. Tomgangsspændingen er (som er spændingen uden belastning) 39,24V.

fase
S. Fabrin skrev den 09-02-2025 22:55:48

Det laver ikke en for høj Ampere. Det laver en spænding på 31,81 Volt og kan belastes med højst 13,52 A. Tomgangsspændingen er (som er spændingen uden belastning) 39,24V.

Undskyld hvis jeg så spørger lidt dumt, er ikke min spidskompetence. Men når der på batteriet står den højst må belastes, fra solcellerne, med 12,5 A, og der i spec på solcellerne står at de kan belastes med 13,52 A så er det ikke noget jeg bør frygte? Og jeg bør kun kigge på hvilke volt de leverer? 

Hvaad er det for batterier. Du skal sikkert have noget regulering af ladespændingen mellem solceller og batterier, så du ikke lader med den spænding solcellerne afgiver som maks. 
Når det er mørkt afgiver solcellerne ingen spænding.

fase
De powerstations jeg kender (har selv Jackery) har regulatoren indbygget.  Laver du et gør selv projekt skal du huske en sådan.

Du skal ikke være bekymret over at solcellerne kan give mere strøm end du har brug for. Du kan sammenligne det med en mobil tilsluttet en usb-lader. Der sker ikke noget ved at tilslutte en lader, der kan give mere strøm end der behov for.

Det vigtige er at spændingen passer til din strømstation. Spændingen på de ubelastede solceller må ikke kunne overstige, strømstationen kan klare (se i datablad for solceller og strømstation).

Det plejer at være i orden hvad Anker laver, så strømstationen har sikkert MPPT. Det vi sige at den holder øje med både strøm og spænding og trækker lige præcis så meget strøm at der kommer maksimal effekt ud af solcellerne.

Det billigste er at få et almindeligt 400 watt solpanel. Det kan du få for under 1000 kr.
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis