Solceller

Hej LDS’ere.

Igen en lidt skør ide, men har fået købt mig et 1 kWh powerbatteri (Anker Solix C1000x) (mobilt) som blandt andet kan lade op med solceller.
Når den lader med solceller, kan den lade med op til 600 watt, og 11-32 V 10A eller 32-60V 12,5A
Det er et XT60 stik der sidder på enheden til solceller.
Jeg har set på de mobile kuffert solceller man kan få, men eks et EcoFlow 400 watt koster omkring 6500,- og kan købes brugt for ca. 4000,-
Men et alm solcelle panel til fast installation kan købes markant billigere, og jeg har et hegn ind i mod en nabo hvor det kunne monteres på (naturligvis efter aftale med nabo) og jeg har et skur ca. 20 meter derfra hvor jeg ville kunne lave en “lade station”
Men hvordan ville det fungere hvis solcellerne ikke kan komme af med strømmen? Jeg vil jo ikke have den powerstation tilkoblet altid.

Bonusinfo, jeg har købt Power stationen af flere grunde, den første er sikkerheden i at have strøm ved nedbrud til de vigtigste dele (den kan levere 1800 watt med ren sinus bølge på 230 volt.)
Derudover skal den bruges lidt i haven til el have redskaber der ikke er på batteri og hvor der er langt til batteri.
Og sidst men ikke mindst skal jeg også bruge UPS funktionen i den når jeg er ude og spille som dj så min pult og mest følsomme udstyr ikke tager skade hvis strømmen skulle gå.

Ved godt der er en del info som ikke er relevant ift spørgsmålet, men håber det kan give en god forståelse for hvad min hensigt er. 😀
Hej LDS’ere. Igen en lidt skør ide, men har fået... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin skrev den 10-02-2025 07:54:59

Hvaad er det for batterier. Du skal sikkert have noget regulering af ladespændingen mellem solceller og batterier, så du ikke lader med den spænding solcellerne afgiver som maks. 
Når det er mørkt afgiver solcellerne ingen spænding.

Det er dette batteri jeg har:
https://www.computersalg.dk/i/20640887/anker-solix-c1000x-transportabel-str%C3%B8mstation-1800-watt-litiumjernfosfat-1056-wh-output-stikforbindelser-6?utm_source=googlefeed&utm_medium=11118343-hus-have-solpaneler-batterier-power-stations&utm_campaign=anker&utm_content=0&gclsrc=aw.ds&gad_source=1&gbraid=0AAAAAD8Z4ZeIGXtuLyhmyqQ4PmZO7fuud&gclid=EAIaIQobChMI9fTR8ti5iwMVvxiiAx0gdwiGEAQYASABEgKmYPD_BwE
Batteriet har en solcelle indgang i form af et XT60.
Men har stødt hovedet i mod muren lige nu, kan simpelthen ikke finde en egnet solcelle, eller jo, det kan jeg sagtens, men så koster det fra 1500-2000 kr i fragt. Og bliver lidt dyrt for et panel der koster under 1000 kr. jeg vil egentlig helst købe det panel fra vvs-eksperten men det leverer 13,84 A hvor Max på solcelle indgangen på batteriet er 12,5 A. 
Kurt54 skrev den 10-02-2025 09:10:49

De powerstations jeg kender (har selv Jackery) har regulatoren indbygget.  Laver du et gør selv projekt skal du huske en sådan.

Hvis du læser opslaget så står der også at jeg har et batteri (Anker Solix 1000)

https://www.computersalg.dk/i/20640887/anker-solix-c1000x-transportabel-str%C3%B8mstation-1800-watt-litiumjernfosfat-1056-wh-output-stikforbindelser-6?utm_source=googlefeed&utm_medium=11118343-hus-have-solpaneler-batterier-power-stations&utm_campaign=anker&utm_content=0&gclsrc=aw.ds&gad_source=1&gbraid=0AAAAAD8Z4ZeIGXtuLyhmyqQ4PmZO7fuud&gclid=EAIaIQobChMI9fTR8ti5iwMVvxiiAx0gdwiGEAQYASABEgKmYPD_BwE

Det er dette jeg vil bygge en solcelle lade løsning til. 
GodeVen skrev den 10-02-2025 09:15:05

Du skal ikke være bekymret over at solcellerne kan give mere strøm end du har brug for. Du kan sammenligne det med en mobil tilsluttet en usb-lader. Der sker ikke noget ved at tilslutte en lader, der kan give mere strøm end der behov for.

Det vigtige er at spændingen passer til din strømstation. Spændingen på de ubelastede solceller må ikke kunne overstige, strømstationen kan klare (se i datablad for solceller og strømstation).

Det plejer at være i orden hvad Anker laver, så strømstationen har sikkert MPPT. Det vi sige at den holder øje med både strøm og spænding og trækker lige præcis så meget strøm at der kommer maksimal effekt ud af solcellerne.

Det billigste er at få et almindeligt 400 watt solpanel. Det kan du få for under 1000 kr.

Enig. Det ville klart være det billigste, men har ledt og ledt indtil nu, men møder konstant en mur. Eks det 445 watt fra vvs eksperten ville være et godt system og til en ret billig pris, men det leverer 13,84 A hvor Max på powerstationen er 12,5 A.

Jeg har så kunnet andre paneler der har passet MEN enten skal jeg bestille 4, 6 eller 8 paneler og skal jo kun bruge 1, eller også koster det fra 1500-2000 kr i fragt, hvilket jeg også synes er lidt voldsomt for 1 panel. Så det er lidt op ad bakke, men leder stadig med lys og lygte.
Ringede blandt andet i dag til vvs-eksperten da de for et halvt år siden havde et solcellepanel på 365 watt i stedet for det 445 watt system de kører nu, det ville også kunne virke, men de havde ikke et eneste af de gamle modeller liggende nogen steder og de kunne ikke skaffe andre paneler end ​det 445 watt som desværre overstiger ​Max på A

Vh 
Men har stødt hovedet i mod muren lige nu, kan simpelthen ikke finde en egnet solcelle, eller jo, det kan jeg sagtens, men så koster det fra 1500-2000 kr i fragt. Og bliver lidt dyrt for et panel der koster under 1000 kr. jeg vil egentlig helst købe det panel fra vvs-eksperten men det leverer 13,84 A hvor Max på solcelle indgangen på batteriet er 12,5 A.

Så vidt jeg kan se er XT60 bare et stik.
Der er lige et par ting, der skal på plads. Solcellerne kan levere 13,84 A maks. Det betyder at solcellerne højst kan levere 13,84 A. Solcellerne leverer ikke konstant 13,84 A. For at solcellerne skal levere de 13,84 A skal batteriet være næsten afladet.
 Er du sikker på at der ikke skal en spændingsregulator mellem solceller og batteri. Solcellerne kan give en spænding på ca. 31 V.

fase
BTA Handyman skrev den 10-02-2025 19:17:00

Enig. Det ville klart være det billigste, men har ledt og ledt indtil nu, men møder konstant en mur. Eks det 445 watt fra vvs eksperten ville være et godt system og til en ret billig pris, men det leverer 13,84 A hvor Max på powerstationen er 12,5 A.

Jammen, så køb det. Det passer fint til. Antallet af ampere er, som jeg og andre skriver, hvor meget det kan give. Det er forkert når du skriver, at det leverer 13,84 A. Det kan levere op til 13,84 A, men det kommer det ikke til ved dig, da din strømstation højest tager 12,5A

Hvis du er med på hvad vi skriver om ampere fra solceller, kan jeg give dig lidt ekstra information. Hvis der i databladet står hvor mange ampere panelet kan give, er det for et sol-indfald på 1000 watt/kvadratmeter. Hvis solen er kraftigere end det, vil panelet kunne give endnu flere ampere. På langt de fleste tidspunkter vil det give mindre end det nominerede. På denne årstid, vil et 400 w panel, kun give omkring 50 W omkring middagstid, hvis solen er fremme.  
Annonce
S. Fabrin skrev den 10-02-2025 19:30:52

Der er lige et par ting, der skal på plads. Solcellerne kan levere 13,84 A maks. Det betyder at solcellerne højst kan levere 13,84 A. Solcellerne leverer ikke konstant 13,84 A. For at solcellerne skal levere de 13,84 A skal batteriet være næsten afladet.
 Er du sikker på at der ikke skal en spændingsregulator mellem solceller og batteri. Solcellerne kan give en spænding på ca. 31 V.

Jeg er godt klar over at solcellerne ikke vil levere 13,84 A konstant og formentligt kun gøre det sjældent, men jeg snakkede med en i dag der vidste lidt om hvad han snakkede om, som kunne informere mig om at dette er et problem når Max indput er 12,5 A. Der skal ikke være en spændingsregulator imellem solceller og batteri da det ligger indbygget i batteriet. 

GodeVen skrev den 10-02-2025 20:10:43

Jammen, så køb det. Det passer fint til. Antallet af ampere er, som jeg og andre skriver, hvor meget det kan give. Det er forkert når du skriver, at det leverer 13,84 A. Det kan levere op til 13,84 A, men det kommer det ikke til ved dig, da din strømstation højest tager 12,5A

Hvis du er med på hvad vi skriver om ampere fra solceller, kan jeg give dig lidt ekstra information. Hvis der i databladet står hvor mange ampere panelet kan give, er det for et sol-indfald på 1000 watt/kvadratmeter. Hvis solen er kraftigere end det, vil panelet kunne give endnu flere ampere. På langt de fleste tidspunkter vil det give mindre end det nominerede. På denne årstid, vil et 400 w panel, kun give omkring 50 W omkring middagstid, hvis solen er fremme.  

S. Fabrin skrev den 10-02-2025 19:30:52

Og batteriet kan forresten klare en spænding imellem 11-60 volt. 

GodeVen skrev den 10-02-2025 20:10:43

Er udmærket klar over det vil give meget mindre effekt nu, ligesom jeg også udmærket ved at de 13,84 A vil panelet sjældent komme op på. 

For lige at gøre en lang historie kort, så er jeg på en byggeplads for tiden, der kom jeg lige i snak med en af elektrikerne der laver højspænding derude. Han havde så et bekendt der faktisk har lavet det setup som jeg gerne vil have, det er bare et 2 kWh system i stedet. Så han fik lige et opkald i mens vi var på pladsen, og hans vurdering var at det panel Ikke kan bruges når det kan leverer 13,84 A da det vil kunne skade min powerstation som Max kan tage 12,5 A.
Så er det jo jeg bliver lidt forvirret, og beklager hvis spørgsmålene kan virke dumme men vil nødigt bygge et setup som skader eller ødelægger den powerstation da det jo ikke er en helt billig enhed. Selvfølgelig bør den dog tage den indgangs reset funktion på powerstationen inden den skulle tage skade, men vil som sagt bare gerne være helt sikker på at det setup jeg får lavet virker og ikke skader stationen samtidig med der naturligvis også vil være en vis produktion fra det. (primært forår, sommer og start efterår det skal bruges.
Når du har en spændingsregulator indbygget i batteriet, Det ville være fint om du havde oplyst det. Hvad er begrundelsen for, at det er et problem, at solcellerne kan levere mere end 12,5 A. Spændingsregulatoren lader med den nødvendige strøm. Den, du har snakket med, må kunne give en god forklaring på, at det er et problem, når solcellen er i stand til at levere en strøm på 0,53 A mere end indgangen til solcellen kan overføre.

fase
Jeg tror du selv er med til forvirre begreberne ved at kalde power stationen for et batteri. Kald den en power station med indbygget solcelleregulator.
Satte du de solceller direkte på f.eks et bilbatteri ville bilbatteriet hurtigt dø.
For i øvrigt har de anerkendte power stations ret gode sikringskredsløb.

( jeg går ud fra at til dit musik setup er det kun til mixerudstyr optageudstyr med mere og ikke effektforstærkere - motorer, køleskabe og effektforstærkere kan sagtens trække 7 gange mere startstrøm end den effekt de er opgivet til)

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis