Er nye radiatorer bedre?

Vi sætter en ekstra radiator op i stuen, da der er et hjørne der altid er småkoldt. Der sidder en to meter lang, 50 år gammel dobbeltpladeradiator uden konvektorplader i midten, i den anden ende af rummet.
Mit spørgsmål er: når vi nu skal til at rode med rør osv., giver det så mening at skifte den gamle radiator også? Er nye radiatorer så meget mere effektive at det kan betale sig?
Vi sætter en ekstra radiator op i stuen, da der er... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
At tappe vand af anlægget, og fylde frisk vand på er ikke noget man skal gøre i tide og utide. Hver gang der kommer frisk iltet vand på anlægget, sker der tæringer indtil vandet bliver iltfrit. Det rigtige ville være at pumpe det aftappede vand på igen. ​

Søren O
Søren O skrev den 17-01-2025 07:49:18

At tappe vand af anlægget, og fylde frisk vand på er ikke noget man skal gøre i tide og utide. Hver gang der kommer frisk iltet vand på anlægget, sker der tæringer indtil vandet bliver iltfrit. Det rigtige ville være at pumpe det aftappede vand på igen. 

Det er et direkte anlæg, så jeg kan bare åbne for hanerne, så fylder jeg ikke frisk iltet vand på, men fjernvarmevand.

En bekendt, som er VVSmand, sagde engang til mig at varmeværket ville tro der var en fejl på mit anlæg når jeg gjorde det, uden at påfylde nyt vand på radiatorkredsen først, fordi der er flowmåler på både frem og retur. Men dengang tappede jeg af for at skifte differenstrykventilen, der var blevet utæt, og hørte ingenting fra dem. Jeg gætter på man nok skal have en ubalance i længere tid før de reagerer på det.
Tror ikke der er mange varmeværker der ofrer dobbelte flovmålere hos deres forbrugere, så de opdager ikke hvor deres vand forsvinder. Det er absolut “no go” at fylde frisk vandværksvand på et direkte fjernvarmeanlæg.
Hos os har vi indirekte fjernvarme. Når der en sjælden gang skal efterfyldes, tapper jeg vandet fra fjernvarmeselskabet.

Søren O
@Superdiy
Varmeværkerne tager stor set al varmeenergien ud af røggassen. Når du ser røgen stige op af skorsten fra et kraftvarmeværk er den blæst op med røggasblæsere. Temperaturen er så lav at den ikke selv stiger til vejrs. Temperaturen på røggassen er ikke afhængig af temperaturen på fjernvamervandets retur.

Hvis det passede hvad du sagde ville returvandet fra forbrugeren ikke være isoleret på samme måde som fremløbet. Det ville være bedre med mindre isolering. Men i virkeligheden er det isoleret helt på samme måde som fremløbet, da varmeværket ikke ønsker at varmeenergien skal gå tabt i returen fra forbruger til varmeværk.

I centralvarmeanlæg ville man ligeledes afkøle returen ved at sende den igennem  en radiator udenfor, hvis det vigtigste var lav indløbstemperatur til kedlen.

GodeVen skrev den 17-01-2025 08:55:39

@Superdiy
Varmeværkerne tager stor set al varmeenergien ud af røggassen. Når du ser røgen stige op af skorsten fra et kraftvarmeværk er den blæst op med røggasblæsere. Temperaturen er så lav at den ikke selv stiger til vejrs. Temperaturen på røggassen er ikke afhængig af temperaturen på fjernvamervandets retur.

Hvis det passede hvad du sagde ville returvandet fra forbrugeren ikke være isoleret på samme måde som fremløbet. Det ville være bedre med mindre isolering. Men i virkeligheden er det isoleret helt på samme måde som fremløbet, da varmeværket ikke ønsker at varmeenergien skal gå tabt i returen fra forbruger til varmeværk.

I centralvarmeanlæg ville man ligeledes afkøle returen ved at sende den igennem  en radiator udenfor, hvis det vigtigste var lav indløbstemperatur til kedlen.

Sludder fra ende til anden. Jeg har bla. arbejdet 8 år i fjernvarmebranchen så du får mig ikke omvendt.

Selvbygger med stort S. 
Annonce
@Superdiy

Prøv at være lidt mere konkret.

Jeg har selv arbejdet på et kraftvarmeværk i nogle år. Men hvad kan man bruge den oplysning til? Kom med nogle argumenter, hvis du mener at det jeg skriver er forkert.
GodeVen skrev den 17-01-2025 09:55:54

@Superdiy

Prøv at være lidt mere konkret.

Jeg har selv arbejdet på et kraftvarmeværk i nogle år. Men hvad kan man bruge den oplysning til? Kom med nogle argumenter, hvis du mener at det jeg skriver er forkert.

Hvis returtemperaturen stiger, kan du ikke afkøle røggassen tilstrækkeligt i din econimizer. Dvs. hvis dit fødevand stiger med f.eks. 5 grader stiger din røggastemperatur med mindst 5 grader. Enhver grad afkastet er varmere end udeluften = tab i kedlens virkningsgrad.

Er varmeværket drevet med solvarme eller varmepumper gælder samme princip ( bortset fra der ingen røg er ) det bliver bare endnu værre pga. de lave temperaturniveauer man drifter med. 

Selvbygger med stort S. 
Selvom returvandet bruges på den måde du nævner, ændrer ikke på at energien, der skal bruges til at varme 5 grader koldere vand op, er større end energien i 5 grader røggas for et givent kraftværk.
GodeVen skrev den 17-01-2025 12:32:47

Selvom returvandet bruges på den måde du nævner, ændrer ikke på at energien, der skal bruges til at varme 5 grader koldere vand op, er større end energien i 5 grader røggas for et givent kraftværk.

Har du været fejedreng på varmeværket? 

Jeg gider ikke bruge mere tid på at undervise i termodynamik til en der ikke vil forstå. 

Selvbygger med stort S. 
Jeg ser det mere som et problem i denne diskussion, at du ikke vil acceptere lavere temperaturer på det indgående returvand, kræver mere energi til opvarmning, end hvad en eventuel forbedring af virkningsgrad kan give.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også