Er nye radiatorer bedre?

Vi sætter en ekstra radiator op i stuen, da der er et hjørne der altid er småkoldt. Der sidder en to meter lang, 50 år gammel dobbeltpladeradiator uden konvektorplader i midten, i den anden ende af rummet.
Mit spørgsmål er: når vi nu skal til at rode med rør osv., giver det så mening at skifte den gamle radiator også? Er nye radiatorer så meget mere effektive at det kan betale sig?
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, de kan afgive mere effekt pr. m2, men har du behov for det?

Selvbygger med stort S. 
Øh. Der er ikke koldt i den ende af rummet hvor den sidder. Og den har en ​god afkøling af returvandet. Så måske ikke.
Hvis du kan varme rummet op, og du ikke har problemer med dårlig afkøling, har du kun den fordel at radiatorerne er ens hvis du skifter.

Selvbygger med stort S. 
Det korte svar er: Nej, moderne radiatorer er ikke mere økonomiske end gamle.

Superdiy skriver noget om dårlig afkøling, som kun er et tema ved fjernvarme, bliver næppe et problem, når I nu får to radiatorer. Så økonomisk kan det ikke betale sig at skifte. Dårlig afkøling kan ske, hvis man har for små radiatorer, men ikke fordi de er gamle.

Så hvis den gamle radiator skal skiftes, skal det være af en anden grund.
overvej mere om du vil tappe vandet af igen om et par år
med den alder er der god chance for at den snart bliver utæt , især nu hvor der bliver rodet med instalationerne 
Annonce
GodeVen skrev den 16-01-2025 21:05:46

Det korte svar er: Nej, moderne radiatorer er ikke mere økonomiske end gamle.

Superdiy skriver noget om dårlig afkøling, som kun er et tema ved fjernvarme, bliver næppe et problem, når I nu får to radiatorer. Så økonomisk kan det ikke betale sig at skifte. Dårlig afkøling kan ske, hvis man har for små radiatorer, men ikke fordi de er gamle.

Så hvis den gamle radiator skal skiftes, skal det være af en anden grund.

Dårlig afkøling er ikke kun et tema ved fjernvarme. Har du eget fyr vil du få dårligere virkningsgrad ved at hæve returtemperaturen, fuldstændig som på varmeværket.

En moderne radiator har bedre afkøling fordi varmeoverførslen er bedre pga. det større overfladeareal. 

Selvbygger med stort S. 
Det vil hjælpe med en ekstra radiator i det kolde hjørne. Sammenligner man overfladearealet (varmefladen) på en gammel og ny radiator virker de lige godt. Dog kan der være lidt dårlige varmeoverførsel hvis der er et meget tykt lag maling på radiatoren.
Ved eget fyr betyder returtemperaturen næsten intet. Det største varmetab ligger i returrøret ud til fyret. Ved rigtig mange kedler blandes varmt vand i returvandet for at undgå tæring i kedlen.

Søren O
Dårlig afkøling har betydning for ​fjernvarme på grund af den lange transportvej til varmeværket. I et centralvarmeanlæg bliver varmen i huset, og varmen går derfor ikke tabt.

Ja, større arreal kan give en bedre afkøling for den samme varmeafgivelse. Men det har intet at gøre med hvor ny radiatoren er. Hvis en ​sprit ny radiator har mindre areal end en 80 år gammel, vil den gamle give bedst afkøling.
Vi har direkte fjernvarme. Da afkølingen har stor betydning for varmeværket, afspejles det i vores varmepris hvis den er dårlig. Derfor holder jeg øje med alle radiatorers funktion. Vi har en lille enkeltplademodel i bryggerset som jeg har tænkt mig at skifte ud af den grund.
Men: den i stuen afgiver varme nok, så ingen problem der. Jeg tror den får lov til at leve videre.

Jeg ved ikke hvorfor den skulle blive utæt af at vandet bliver tappet af nu, som Bredker skriver. Mig bekendt er der ingen tæring i anlægget. Vandet burde vel være iltfrit?
GodeVen skrev den 16-01-2025 22:55:49

Dårlig afkøling har betydning for fjernvarme på grund af den lange transportvej til varmeværket. I et centralvarmeanlæg bliver varmen i huset, og varmen går derfor ikke tabt.

Ja, større arreal kan give en bedre afkøling for den samme varmeafgivelse. Men det har intet at gøre med hvor ny radiatoren er. Hvis en sprit ny radiator har mindre areal end en 80 år gammel, vil den gamle give bedst afkøling.

Jer har en længeregående uddannelse i bl.a. termodynamik og snart 20 års relevant erhvervserfaring. Du behøver ikke at tro på mig, men det ændrer ikke på at jeg har ret.

Virkningsgraden stiger da røggastemperaturen kan sænkes. Det er også den primære årsag til fjernvarmeværkerne vil have kold returvand.

Selvbygger med stort S. 
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også