Varme sikringer

Med et par måneders mellemrum springer sikringen i den gruppe, som vores bil-lader kører på. Vi lader altid om natten, hvor der ikke er andet væsentligt forbrug. Ved et tilfælde opdager jeg forleden, at samme sikring bliver ekstremt varm, når bilen lader. Som i urørlig. 
Jeg mener, at bilen lader med 16 ampere og sikringerne er 25 ampere.
Er det normalt, at sikringen bliver brandvarm - eller bor vi et potentielt farligt hus?
eller et sted midt imellem:-)?

mvh
quimby
26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på siden  
Når der er forbrug over lang tid, skal tingene dimensioneres efter det, måske kablet ikke er kraftig nok..
Prøv at sæt et par billeder ind af sikringer og ladeboks..

Nok en god ide at finde ud af hvad der rent faktisk er tilsluttet gruppen, sluk for den og tjek hvor der så mangler strøm..

Måske det er muligt at justere laderen så den lader med mindre ampere, men samtidig så den kan nå at oplade batteriet om natten.

Vi prøver igen, i morgen --
Du er i tvivl om hvor stor sikringen er. Det bør du undersøge først. En 25A bliver ikke varm ved et træk på 16A.
Har bilen 3-fast opladning?
Er det normalt, at sikringen bliver brandvarm - eller bor vi et potentielt farligt hus?
eller et sted midt imellem:-)?

Nej du bor ikke i et potentielt farligt hus, det sørger dine sikringer for. Men din beskrivelse fortæller, at dine sikringer er belastede til mærkestrømmen i længere tid. 
Du bliver nødt til at fortælle noget om sikringernes størrelse, og hvilken effekt du lader med. Du skal også fortælle, om der er andre forbrugere på samme gruppe. 

fase
Tak for jeres svar.
Laderen er fra Clever og er tre faset med 11 kw og 16 ampere. Sikringerne er 25 ampere. Laderen har sin egen afbryder nederst til højre på tavlen. Den går på den midterste sikring af de tre man kan se. Sammen med et af børneværelserne samt ovn og kogeplade. Vi lader dog som sagt kun om natten hvor intet andet end varmepumpe, gulvvarme, køl/frys og evt en PlayStation er tændt. Man kan måske svagt se på billedet, at der rundt om sikringen i midten faktisk er lidt afsvedet. 
For at kunne forklare noget om grunden til at din(e) sikringer bliver varme og måske brænder over, kræver det en måling af strømmen i de forskellige faser. Et gæt er, at der er en belastning på den midterste fase samtidig med at laderen til bilen belaster den midterste fase. Måske varmepumpe og gulvvarme er på samme fase og bør fordeles på hver sin fase.

fase
Annonce
  1. det du har nederst til venstre er et kombirelæ på 16 A, et kombirelæ er bpde RCD (hpfi) og gruppe afbryder i 1 enhed. Tænker ikke at den går på nogle af de 3 gruppeafbrydere man kam se, den burde være tilkoblet parallet med jeres RCD.... yderst til venstre i midten.... 
  2. Npr du lader med 16 A til bilopæader så hat du 9 A til rådighed til resten af huset. Dette er 9x230 = 2070 watt på hver fase, som dubhar 3 af hvis blot 1 af de lodt mere energisæugende enher som vaskemaskin TT kogeplade ovn o.l. er tændt så er installationen maxet helt ud og derfor blive dine sikringer varme..... og ved lidt større og kontinuerligt belastning vil de springe....  begynder de på det skaændu have dine tarif sikeronger opgraderet. Fra 25 til 35 A ogvdette koster ca. 1600 pr. A så små  20.000 skalni nok regne med at en opgradering vil koste 
  3. Ja det kam være lidt små problematisk i begyndelsen at få elbil.... med betraht det hele som en 1 gangs investering og sp ellers glæd jeg iver elbilen fortræffeæogheddr og ikke mindst billig drift...
Jeg er lidt usikker på, hvordan det er grupperet. Men de angivne labels holder i hvertfald ikke. Når den midterste sikring ryger - så dør billaderen, ovnen og lyset på et af værelserne.
Jeg må vel lave en kortlægning og tage sikringen i midten ud og finde ud af, hvad der går på den (næste gang jeg er alene hjemme😬). 
Og så må jeg vel få en elektriker til at måle strømmen i faserne - fx mens jeg lader bilen. 
Puha ekstra ampere lyder dyrt, så er det godt jeg har billig varme og brændstof😊
Hos mit elselskab vil det koste knap 17000 kr, at opgradere fra 25 ampere til 35 amperes stikledningssikring.
Det forudsætter indføringskablet kan klare det, og så skal der måske også laves lidt om i eltavlen.

Vi prøver igen, i morgen --
Quimby skrev den 16-12-2024 20:49:45

Jeg er lidt usikker på, hvordan det er grupperet. Men de angivne labels holder i hvert fald ikke. Når den midterste sikring ryger - så dør billaderen, ovnen og lyset på et af værelserne.
Jeg må vel lave en kortlægning og tage sikringen i midten ud og finde ud af, hvad der går på den (næste gang jeg er alene hjemme😬). 
Og så må jeg vel få en elektriker til at måle strømmen i faserne - fx mens jeg lader bilen. 

Mærkningen kan udmærket være rigtig af den simple grund, at den ikke henfører til hvilke faser gruppen er tilkoblet, men kun til hvilke rum eller brugsgenstande, der er forsynet fra gruppen. Du kan evt. finde ud af om der er andet tilsluttet, når du lader på bilen. 

fase
Sikringer nederst til venstre er IKKE kun sikringer til ladestander, det er dine tarifsikringer, som dækker alle dine grupper.
Så når en af dem springer, skyldes det at dit samlede forbrug på den pågældende fase overstiger 25 amp. 
Og så forsvinder strømmen i de grupper, som er forsynet fra netop den sikring.

Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis