Varme sikringer

Med et par måneders mellemrum springer sikringen i den gruppe, som vores bil-lader kører på. Vi lader altid om natten, hvor der ikke er andet væsentligt forbrug. Ved et tilfælde opdager jeg forleden, at samme sikring bliver ekstremt varm, når bilen lader. Som i urørlig. 
Jeg mener, at bilen lader med 16 ampere og sikringerne er 25 ampere.
Er det normalt, at sikringen bliver brandvarm - eller bor vi et potentielt farligt hus?
eller et sted midt imellem:-)?

mvh
quimby
Med et par måneders mellemrum springer sikringen i... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg fik super respons i denne tråd for et års tid siden. Kan tråden mon fortsættes?
En sikring blev meget meget varm og blev ved at sprænge om natten. Jeg satte efter jeres råd billaderen ned til 6 ampere. Så om natten kører den, to køleskabe, en fryser og varmepumpen.
Nu er den begyndt at sprænge igen om natten. Sikringen er 25 amp. Så meget kan 6 amp-lader, pumpe og et par hvidevarer vel ikke trække?
Kan der være en installation som er “dårlig” og kortslutter? Det kan man vel kun finde ud af ved at slukke en af gangen?
Bruger din varme pumpe alle 3 faser? hvis den kun bruger 1 fase så undersøg muligheden for at flytte den til en anden fase.

Vi prøver igen, i morgen --
Varmepumpen er også trefaset.
I sidste uge kom der røg og kraftig lugt fra elskabet og vi fik elektriker ud. Han fortalte, at tavlen var slidt efter hård belastning længe, så den er nu repareret. Samtidig fik vi hævet de 25 til 35 ampere. Pris 18.000 kroner.
Nu burde det så ikke være et problem. Sikringerne (de nye) bliver dog fortsat meget varme. Chatten mener, at der kan være overgangsmodstand, hvis der er en løs forbindelse et sted. Men det kan jo være svært at finde. Jeg fortsætter kortlægningen af, hvad og hvornår det sker......
Hvis sikringerne bliver varme, tyder det på høj vedvarende belastning. Så for at finde grunden til at sikringerne bliver varme, skal du få målt den strøm sikringerne er belastede med. Overgangsmodstand et sted giver ikke varme sikringer, men varmen afsættes i overgangsmodstanden. En løs forbindelse er også et sted med høj modstand.
Prøv i første omgang at få målt strømmen i den eller de grupper med varme sikringer. Måske kan belastningen fordeles på flere grupper.

fase
Jeg har nu set på de tidligere indlæg og fundet ud af, at det er dine tarifsikringer, der bliver varme. Det betyder, at du skal få fordelt belastningen anderledes. Derfor skal det undersøges, om nogle grupper kan flyttes til andre faser. Det letteste vil nok være at flytte enfasede grupper som lysgrupper. 

fase
Tak for input. Jeg prøver få målt belastningen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis