Varme sikringer

Med et par måneders mellemrum springer sikringen i den gruppe, som vores bil-lader kører på. Vi lader altid om natten, hvor der ikke er andet væsentligt forbrug. Ved et tilfælde opdager jeg forleden, at samme sikring bliver ekstremt varm, når bilen lader. Som i urørlig. 
Jeg mener, at bilen lader med 16 ampere og sikringerne er 25 ampere.
Er det normalt, at sikringen bliver brandvarm - eller bor vi et potentielt farligt hus?
eller et sted midt imellem:-)?

mvh
quimby
Med et par måneders mellemrum springer sikringen i... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
11 kW ved 400 V giver en strøm på 27 A eller husker jeg forkert...............

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Ja men nu er der jo heller ikke 11 kw ved 400v nogen steder i  den her tavle.... han har en billader der forbruger 11 kw I alt trukket fra en 3 faset gruppe på 3 x 230 v......
Når du kun har 25A ind i huset, og både elbil og varmepumpe, vil jeg anbefale at du sænker din ladestrøm til din bil. Hvis du sænker den til 8A, bliver dine tarif-sikringer næppe overbelastede. Bilen skal bruge dobbelt så lang tid på at lade, men det er sikkert ikke et problem, når du lader om natten. Du kan normalt indstille ladestrømmen i bilen eller med app til laderen (et sted er nok). Uden for varmesæsonen kan du skrue op igen.

En mere langsigtet løsning er at kontakte elselskabet om større sikringer. Hvis det kræver nye kabler ind i huset, kan det dog blive meget dyrt.
Det bedste og billigste er at få en anden fordeling af strømmen. Altså få elektriker til at flytte noget væk fra den midterste tarif sikring og ud på en af de andre. 
Det klarer man alene ved at flytte nogle ledninger i tavlen, eller ved nogle af forbrugs steder.
Det tilsluttes normalt lidt tilfældig, da man ikke kan forudsige hvor belastninger kommer i fremtiden. Men når der er et problem kan en bedre fordeling ofte løse problemet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg er ikke sikker på at man kan klare problemet med fordeling. Hvis sikringerne springer om natten, er det nok kun varme og bil-lader, der trækker stor effekt. Laderen tager 16A jævnt fra alle tre faser. Så er der 3x 9A tilbage.

Jeg ved ikke hvordan varmepumpens forbrug er.  Jeg går ud fra at det store forbrug er til selve pumpen. Enten trækker den jævnt på alle tre faser, eller den har det meste forbrug på en fase.I begge tilfælde kan man ikke løse noget ved at flytte noget mellem faserne.

Hvis man sænker bil-laderen til 8A vil der være mere end 3x 16A til varme og andet.
Annonce
Det kan være jeg skal prøve begge dele. I hvertfald kan jeg starte med at sætte ladeeffekten lidt ned, og se om det hjælper. Desværre pendler jeg langt, så jeg skal bruge en 35-40kwh hver nat. Men mon ikke det går.
Det er en 6kw varmepumpe i øvrigt, så jeg ved ikke om dén plus bilopladning kan presse den midterste sikring så meget.
Mange tak for alle jeres svar. Sikke et levende og oplysende forum.
Hvis du skal bruge 40 kWh til din bil og lader med 6A, skal du lade i ca 8 timer. Prøv om din varmepumpe har et større forbrug på en fase. Du kan måle med et tangamperemeter, men det kræver adgang til sikringerne og kan være farlig uden den nødvendige viden.

fase
Når det netop er 1 af d 25 A sikringer der varmer, så er der skæv forbrug, selv om jeg godt ved at den midterste ofte varmer mere end de yderste, 

Det er meget tænkeligt at varmepumpen kun bruger en fase til selve pumpen. Der vil derfor være mest belastning på en fase. Men hvis der er overbelastning om natten hvor varmepumpe og lader er de eneste effektbrugere, hjælper det ikke noget at bytte om på faserne. Man kan blot vælge hvilken sikring der skal springe.
Der er også altid køleskab, og evt. fryser som kører om natten. Den midterste sikring er den mest udsatte da den ikke kan komme af med varmen ud til siderne. Der findes andre sikrings holdere som ​bedre leder varmen væk. ( Thytan) 
Så jeg vil stadig råde trådstarter om at plukke de nemmeste frugter først. 

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis