Badeværelse er kun 18 grader - hvad kan jeg gøre?

Hejsa

Vi har et badeværelse, som del af vores tilbygning fra 1973 (vi har lige købt huset). 
På badeværelset er der 'gammeldags' gulvvarme via en radiator-termostat, som er tændt på højeste varme. Men badeværelset er konstant koldt, mellem 18-19 grader.
Vi har netop fået lavet hulmursisolering, det hjalp ikke. 
Der er fliser fra gulv til loft på 3 ud af fire vægge.
Loftsventilator med Duka pro 30, er isoleret i loftsrummet.
Taget er et fladt tag og oven på det er der efterisoleret med 200mm rockwool, og oven på det er der skråt tag.
Vi har et lille vindue (30x30cm) med 2-lags termorude med koldt kant, hvor der kommer kondens ret hurtigt, når vi tager bad.

Afløbet i brusenischen lugter dagligt, med gammeldags rør, og vandlås ca 50cm nede. 

Jeg tror ikke at badeværelset er renoveret fundamentalt, måske sat nye fliser op i tidens løb, men ellers intet i grundstrukturen.

Jeg kan ikke forstå hvorfor badeværelset er så koldt? Hvor bør jeg sætte ind henne for at varme rummet bedre op? Jeg tænker at badeværelset er dårligt isoleret, er det mon gulvet?

Hejsa Vi har et badeværelse, som del af vores... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu spørger jeg dumt, men vil ikke have vandproblemer her på en lørdag aften, men hvordan afmonterer jeg den? Den er ikke ligesom de nyere termostater. Skal jeg skrue den af, se på foto?
Ja du løsner kærvskruen, og vrikker termostathovedet af..
Og der på ingen måde for vandudslip, når termostathovedet er afmonteret er der en lille blank stift du skal motionere.

Vi prøver igen, i morgen --
Så fik jeg termostathovedet af. Har motioneret stiften, den gik fint ud igen, når den trykkes ind, allerede fra første gang.
Se foto.
Okay, så fordi der er plexslanger, så er det en nyere installation end fra 1973, da tilbygningen blev bygget?

Hvad betyder det, hvis det er en returtermostat?
Og hvad betyder en "mængdebegrænsningsventil", hvad er det for en prop jeg skal fjerne? Er der så en sekundær stift der skal motioneres?

Det er en returtermostat du har. Så vidt jeg husker betyder indstilling 8 at termostaten er indstillet til 80 o - altså helt åben. Normalt skal den stå på ca. 3 - svarende til ca. 30o. En returtermostat måler hvor varmt vandet i ventilen er, så den kan lukke ned når vandet ​bliver for varmt. Derfor ef det vigtigt at ventilen sidder på returrøret, så vandet er blevet kølet ​af i gulvet inden det ​når returventilen. Tjek også ​lige at pilen på ventilen viser rigtig “vandretning”.

Søren O
Okay, det er langt fra 80 grader. 
Hvordan tjekker jeg den ventil du beskriver, som skal vise rigtig retning? Aner ikke hvor jeg skal kigge?
Annonce
Pilen på ventilen sidder sikkert på bagsiden. Returvandet skal løbe ind i siden af ventilen, således at fremløbssiden til gulvvarmen er rørene til venstre, og retursiden er til højre.
Der er monteret 2 “mængdebegrænsningsventiler”. Den ene ventil er helt overflødig, så den skal egentlig bare være helt åben. Prøv at skrue proppen af (der burde ikke komme vand ud). Under proppen sidder der en justerskrue. Prøv at åbne lidt mere for skruen - så åbner ventilen lidt mere op for vandet.

Søren O
Jeg kan se at det billede jeg senest lagde op, med åben stift, viser en pil lige ned under, pegende nedad. Er det denne?
Ja nu kan jeg også se pilen. Retningen er rigtig, også iflg. min beskrivelse.

Søren O
Hvad er din fremløbstemperatur på anlægget, hvis den er lav kan det være svært med gulvvarme, når det køre sammen med det øvrige system..

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg kan se lige nu, at min fremløbstemperatur er 35 grader. I går var den på 40 grader
Herudover har jeg denne komponent som yderligere varmer vandet op til lige pt 45 grader, men det er så kun til brugsvand i hanerne.

Har også i går købt en infrarød temperaturpistol. 

Plex slangerne i badeværelset i gulvet bliver 26-28 grader varme lige nu.
Og har målt alle radiatorer i huset og alle bliver mellem 28-32 grader varme, på trods af at de står på fuldt blus 5.

Så det er vel varmepumpens indstilling, som er kilden til lav varme lige nu..?

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis