Badeværelse er kun 18 grader - hvad kan jeg gøre?

Hejsa

Vi har et badeværelse, som del af vores tilbygning fra 1973 (vi har lige købt huset). 
På badeværelset er der 'gammeldags' gulvvarme via en radiator-termostat, som er tændt på højeste varme. Men badeværelset er konstant koldt, mellem 18-19 grader.
Vi har netop fået lavet hulmursisolering, det hjalp ikke. 
Der er fliser fra gulv til loft på 3 ud af fire vægge.
Loftsventilator med Duka pro 30, er isoleret i loftsrummet.
Taget er et fladt tag og oven på det er der efterisoleret med 200mm rockwool, og oven på det er der skråt tag.
Vi har et lille vindue (30x30cm) med 2-lags termorude med koldt kant, hvor der kommer kondens ret hurtigt, når vi tager bad.

Afløbet i brusenischen lugter dagligt, med gammeldags rør, og vandlås ca 50cm nede. 

Jeg tror ikke at badeværelset er renoveret fundamentalt, måske sat nye fliser op i tidens løb, men ellers intet i grundstrukturen.

Jeg kan ikke forstå hvorfor badeværelset er så koldt? Hvor bør jeg sætte ind henne for at varme rummet bedre op? Jeg tænker at badeværelset er dårligt isoleret, er det mon gulvet?

24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan det være gulvvarmen der er noget galt med? Så den simpelthen ikke generer varme nok
Hmm, altså gulvvarmen er ikke jævnt fordelt på fliserne kan jeg mærke.
Jeg tænker hvis du har skruet helt op burde fliserne være ret varme. Hvis ik de er det kan det jo være der problemet et
Det er ikke gulvvarme i har , men varme i gulvet , noget der blev meget brugt i 70-80erne , det skulle holde kun varme  gulvet op så det var lunt og behageligt at gå på med bare fødder , selve rummet blev varmet op af en radiator på væggen .

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Hvis der ikke er ændret på gulvkonstruktionen siden tilbygningen blev lavet, kan der være stort varmetab nedad. Vil gætte på at isoleringen under betongulvet sikkert består af 10 cm. leca, og helt sikkert uden randisolering.
Det bliver sikkert nødvendigt at banke gulvet op.

Søren O
Annonce
Prøv at sæt et billede ind af termostaten der er på gulvvarmen, det kunne jo være den ikke virker optimalt..
Nogle gange sidder der også en drosle ventil, hvis den ikke er åbnet nok kan det også være et problem.
Så sidder der andet i forbindelse med gulvvarmen, så sæt et billede ind af det også.

Hvad er din fremløbstemperatur på varmen?

Vi prøver igen, i morgen --

Kan du mærke/høre varmen begynder at cirkulere når du åbner helt for termostaten? Det skal helst suse lidt hvis du åbner den på max.
Det er muligt den bare skal motioneres hvis det er sjældent der bliver skruet på den.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Ja ok, vi har varme i gulvet. Dog har vi ikke nogen radiator på væggen. Men så har vi en håndklædetørrer, som vi kun bruger når håndklæderne skal tørre :)

Fliserne bliver ikke ret varme. Selvom termostaten er skruet op på 8.

Fremløbstemperaturen er 45 grader. De øvrige radiatorer i huset (vi har kun radiatorer, ingen gulvvarme) bliver rimelig varme, men ikke brændvarme. De er sat til højeste tal 5.
Vi har varmepumpe, som driver radiatorerne.

Vedhæftet er foto af termostaten. Er der noget her jeg skal være opmærksom på?

Kan ikke høre noget suse umiddelbart. Men ja har ikke motioneret den efter vi købte huset i sommer 2024. Ved ikke hvornår den er motioneret sidst.. burde jeg lige gøre for en sikkerheds skyld.
Der er brugt pex-slanger til gulvvarmen, så det er ikke så gammelt som bygningen. Prøv at afmontere termostathovedet og giv stiften i ventilen noget motion. Stiften skal selv komme ud, efter at du har trykket den ind. Tror det er dn returtermostat - tag lige et billede uden termostathoved.
T-stykket som termostatventilen er koblet til, er en “mængdebegrænsningsventil”. Hvis du fjerner “proppen” i toppen, kommer du til en stift der kan åbnes lidt mere, så måske det der skal til. 

Søren O
Ja af med termostathovedet og motioner stiften, lad bare være med at montere termostathovedet, så giver den max varme.
Det kunne se ud til du har 2 drosselventiler..

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis