Vandbeholder/palletank pcp, og frostvejr..

(selvfølgelig IBC tank, kan ikke rette i overskriften)Har lige anskaffet en palletank på 640 liter, den kan lige klemmes ind i et isoleret skur, sammen med traileren, men der er ikke varme på.
Kan sådan en tank tåle frost hvis der er vand i, tænker at lave så den ikke bliver helt fyldt, så det er nok mest hanen der bliver udsat ?

Nu er det selvfølgelig ikke så aktuelt med at bruge vand udendørs om vinteren, men nemt at lave så tagnedløbet køre ned i beholderen, og så lave et overløb  til regnvandskloakken. (koble til det eksisterende) det bliver vand fra ca 25 m2 tag, så ikke ikke det helt vilde. og skulle der komme et overløb ud over det hele, ved monsterregn er det også ok...

Vi prøver igen, i morgen --
(selvfølgelig IBC tank, kan ikke rette i... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der er mange faktorer der påvirker her. De billige regnvandstønder flækker hvis der bare står den mindste smule vand i selv om der er rig mulighed for at det kan udvide sig op ad. Jeg har i hvert fald mistet 3 på den konto. Og den behøver ikke være gennemfrossen heller. Så snart overfladen er frosset kan skaden være sket.

Og så husk at plast ikke bare er plast. Den plast de billige tønder laves af (formentlig PP) er mere sprød end fx HDPE. HDPE bliver heller ikke mere sprød ved almindelig lave temperaturer (som i -10C). Og de har også meget mindre godstykkelse. De er måske 1 mm hvor palletankene er hvad? 4-5 mm? De er simpelthen ikke lavet til kombinationen af frost og vand. De allerbilligste er sikkert heller ikke glade for UV lys.

Jeg har aldrig haft en frostspræning i mine palletanke uanset vandstand. Den ene har stået der i mindst 15 år og måske også 20. Den var der da jeg overtog huset i den seneste "isvinter" i 2010-2011. Men det er meget tydeligt at de buler ud når det fryser. Om der ligger en sjat flydende vand i midten skal jeg ikke kunne sige, men selv hvis der er fanget 100 L flydende vand derinde vil presset alligevel foregå ud ad til mod vægge, bund og top.

Som en ekstra anekdote lavede vi altid af samme årsag vores kæmpebordbomber og appelsinkanoner af HDPE vandrør i stedet for PCV i min tid på kemiingeniør studiet. Hvis et PVC rør får for højt et tryk splintres det og fragmenter flyver over det hele. HDPE strækker sig bare.

Det betyder ikke at HDPE kan strække sig uendeligt eller aldrig rammer et krystallinsk, sprødt punkt. Det er der heller ingen der påstår. Men den kan strække sig nok til at en fyldt tank kan fryses.

HDPE plast er nok den mest brugte og billige plast form , alt lige fra fødevare  emballage til kloakrør , affaldsposer , o s v , alt plast med trekanten med et 2 tal er HDPE plast , og man møder det allevegne , undtagen utroligt nok i regnvandstønder .

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
karl smart skrev den 16-12-2024 10:58:54

HDPE plast er nok den mest brugte og billige plast form , alt lige fra fødevare  emballage til kloakrør , affaldsposer , o s v , alt plast med trekanten med et 2 tal er HDPE plast , og man møder det allevegne , undtagen utroligt nok i regnvandstønder .

Jeg tænker det stadig er mere profit i at lave en tønde af 1 mm godstykkelse af genbrugs PP end 4 mm HDPE. Særligt hvis førstnævnte medfører at folk køber en tønde til næste år i stedet for at den holder 15 år. 

Kom en ½ liters ​sodavandsflaske i fryseren ved -18 gr c. i godt et par døgn, der var 450 ml vand i, og uden prop.
Flasken var ganske uskadt, og ​målte tykkelsen midt på før og efter, med en skydelære, den havde kun udvidet sig 1mm i diameteren..

je_ns skrev den 19-12-2024 22:56:18

Kom en ½ liters sodavandsflaske i fryseren ved -18 gr c. i godt et par døgn, der var 450 ml vand i, og uden prop.
Flasken var ganske uskadt, og målte tykkelsen midt på før og efter, med en skydelære, den havde kun udvidet sig 1mm i diameteren..

1 mm udvidelse svarer også til omkring 3% ekstra volume (hvis vi leger at flasken er perfekt en cylinder på 60 mm i diameter). De sidste 6% er nok gået til øget væskehøjde i flasken. Det er alligevel vildt at tænke på at vandet vælger at gå så meget "sidelæns" når der er plads op ad til. Det forklarer også hvorfor mine billige regnvandstønder valgte at sprænge selv om der kun stod en sjat i bunden.

Hvis vandet i sådan en regnvandstønde vælger at 3% af volumeforøgelsen, når det fryser skal gå sidelæns, så skal sådan en tønde med en diameter på 600 mm udvide sig med 8 mm! Det er alligevel en del.

Men jeg aner ikke om man kan skalere fryseprocessen af vand i en cylinderformet beholder på den måde. Regnvandstønderne er jo ikke perfekte cylindere, men mere en omvendt keglestub, så det er nok nemmere at udvide sig op ad. 
Annonce
Nu er det bare ren underholdning. Her er fine timelaps videoer af fænomenet.
Spoiler-alert. Glasflasken bliver "slidt op"  

Det kan man ikke bruge til noget , der bliver ikke tilført nok energi til at flasken bliver deformet , prøv at sætte den ud en nat med minus 10 gr. C  så vil man få et helt andet resultat , en ødelagt flaske , i de gode gamle dage spaltede man store kampesten om vinteren , ved et hugge en dyb rille i dem , og så fylde den op med vand , vandet frøs til is og dermed udvidede sig og flækkede stenen i to , om sommeren bankede man en tør egetræskile ned i rillen og så hældte man vand på så træet udvidede sig og flækkede stenen . God jul ....

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Nu er granit også mindre elastisk end HDPE…
karl smart skrev den 20-12-2024 13:43:14

Det kan man ikke bruge til noget , der bliver ikke tilført nok energi til at flasken bliver deformet , prøv at sætte den ud en nat med minus 10 gr. C  så vil man få et helt andet resultat , en ødelagt flaske , i de gode gamle dage spaltede man store kampesten om vinteren , ved et hugge en dyb rille i dem , og så fylde den op med vand , vandet frøs til is og dermed udvidede sig og flækkede stenen i to , om sommeren bankede man en tør egetræskile ned i rillen og så hældte man vand på så træet udvidede sig og flækkede stenen . God jul ....

Hvis det er mit forsøg med en plastflaske, du mener, kan jeg ikke se hvorfor over 2 døgn i fryseren ved - 18 gr. C. ikke skulle være en ok test...

Så blev vandtanken afprøvet i frostvejr, ved ikke om den nåede at blive helt bundfrossen, men tanken virkede hård som en sten.
Umiddelbart overlevede den fint, også hanen, og den ekstra plasthane jeg monterede, da den originale hanen på tanken gik utrolig stramt.

Det var sådan en hane jeg monterede  (en kuglehane af metal tåler ikke frost)

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis