Vandbeholder/palletank pcp, og frostvejr..

(selvfølgelig IBC tank, kan ikke rette i overskriften)Har lige anskaffet en palletank på 640 liter, den kan lige klemmes ind i et isoleret skur, sammen med traileren, men der er ikke varme på.
Kan sådan en tank tåle frost hvis der er vand i, tænker at lave så den ikke bliver helt fyldt, så det er nok mest hanen der bliver udsat ?

Nu er det selvfølgelig ikke så aktuelt med at bruge vand udendørs om vinteren, men nemt at lave så tagnedløbet køre ned i beholderen, og så lave et overløb  til regnvandskloakken. (koble til det eksisterende) det bliver vand fra ca 25 m2 tag, så ikke ikke det helt vilde. og skulle der komme et overløb ud over det hele, ved monsterregn er det også ok...

Vi prøver igen, i morgen --
31 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når skuret er isoleret er det vel kun sjældent at der vil være gå graders frost i skuret.
Tror ikke du vil få problemer med tanken.

Søren O
Jeg har selv en tilsvarende tank. Den står frostfri, og har da været gennem frossen flere gange. Det har ikke givet problemer

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svarene det lyder lovende, så det må prøves..

Vores har også været gennemfrosset flere gange til 1 m3 isterning. Intet problem ind til videre. Den plast de er lavet af er sådan noget fiber-agtigt noget som kan strække sig. 
Nigo skrev den 14-12-2024 19:06:02

Vores har også været gennemfrosset flere gange til 1 m3 isterning. Intet problem ind til videre. Den plast de er lavet af er sådan noget fiber-agtigt noget som kan strække sig. 

Det lyder godt, og hanen holder også til det..

Annonce
ved ikke med hanen. De medfølgende kæmpe haner klarer det vist fint, men de adaptere til alm haveslanger man kan få ved jeg ikke med. Men de er til at skifte hvis det er
Har gravet mine 2 tanken ned i haven og sat en husmandvandværk på - har endnu ikke frosset - og kan ikke ses :-)

Ved en længere fimbulvinter (isdøgn)  vil den fryse helt til (gennemfryse) og revne , selv med kun lidt vand i bunden kan det gå galt , og det er uanset om den står i et isoleret skur eller ude i det fri , det er en naturlov , is fylder ca 10 % mere end vand , dvs udvide sig , og det er store kræfter  der er i spil her . 

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Karl Smart: Ja det udvider sig, og den buler ud, men min har klaret det. Den hænger i delvis åben carport.
Jeg prøver at huske at tømme den men det har svigtet enkelte år. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
karl smart skrev den 14-12-2024 22:21:18

Ved en længere fimbulvinter (isdøgn)  vil den fryse helt til (gennemfryse) og revne , selv med kun lidt vand i bunden kan det gå galt , og det er uanset om den står i et isoleret skur eller ude i det fri , det er en naturlov , is fylder ca 10 % mere end vand , dvs udvide sig , og det er store kræfter  der er i spil her . 

De er lavet af HDPE i modsætning til de klassiske PVC regnvandstønder. PVC er sprødt og flækker. HDPE strækker sig bare. Jeg var igennem 3 regnvandstønder før jeg købte en palletank. Nu har jeg 4 på matriklen. Ved skuret, cykelskuret, drivhuset og en der fungerer som filter ved havedammen. De har alle været frosset uden problemer. Har dog hørt om nogle hvor hanerne bliver utætte. 

Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis