Værd at melde til ejerskifte?

Vi har en stribe lampeudtag, som ikke er ført til underkant af loft (troldtekt) såvel som ikke skiftet til nye udtag (der er boret runde huller men originale udtag er firkantede 1m størrelse).

Jeg har ejerskifte men er usikker på, dels om det er værd at melde, dels om det bliver skiftet kønt eller blot skiftet.

Nogen der har et realistisk bud på, hvor langt over 5.000 selvrisiko der er at skifte 6 lampeudtag og samtidig forlænge bagvedliggende kabler?

Jeg kan i princippet gøre det selv. Ulovligt, ja, men billigt. Kablerne skal nok forlænges vha krympemuffer. Jeg kan dog regne mig frem til ca 200 kr pr udtag (max). Dertil tiden på at grave ned i papiruld og Rockwool og så samtidig ordne dampspærre. Men jeg kan ikke lure, hvor lang tid det tager (og elektrikernes priser).

For eller helst vil jeg have det gjort lovligt nu det er el. 
25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor skal du grave ned i papiruld og Rockwool. Ledningerne er i forvejen i loftsdåsen og skal dermed bare forlænges, hvis de ikke er lange nok til at kunne monteres i det lampeudtag, der monteres under afstandsringen. Har du undersøgt det.
Kabler er ledninger, der er omsluttet af en fælles kappe. Det er dem der er ført ind i dit lampeudtag.
Ledninger er de enkelte ledere i kablet, og er dem du kan se i lampeudtaget.

fase
S. Fabrin skrev den 10-12-2024 16:13:40

Hvorfor skal du grave ned i papiruld og Rockwool. Ledningerne er i forvejen i loftsdåsen og skal dermed bare forlænges, hvis de ikke er lange nok til at kunne monteres i det lampeudtag, der monteres under afstandsringen. Har du undersøgt det.
Kabler er ledninger, der er omsluttet af en fælles kappe. Det er dem der er ført ind i dit lampeudtag.
Ledninger er de enkelte ledere i kablet, og er dem du kan se i lampeudtaget.

Jeg troede man skulle montere en pl dåse over loftet og i den er lampeudtag, så det passer til ø83 udtag. Er der en anden måde at komme fra gammelt 1m firkantet udtag til ø83? 

Der sidder et sådant udtag i gammelt loft under troldtekt hvor der er skåret ø83 plads (og limet et dæksel på -.-)
Dit billede viser et loftudtag monteret på en 1 modul dåse. Er du sikker på, at der er en loftdåse og ikke bare en forfra dåse. Et lampeudtag på 83 mm er ikke som det viste.
Kan du ikke vise et billede af hvordan udtaget er fastgjort?

fase
S. Fabrin skrev den 10-12-2024 18:24:21

Dit billede viser et loftudtag monteret på en 1 modul dåse. Er du sikker på, at der er en loftdåse og ikke bare en forfra dåse. Et lampeudtag på 83 mm er ikke som det viste.
Kan du ikke vise et billede af hvordan udtaget er fastgjort?

Sådan her. Sidder på det oprindelige liste/profilbrædder loft under troldtekt. 

Annonce
Ja det er så helt galt. 
Hvis det er nævnt i el-rapport kan du ikke få fra ejerskifte forsikring. Det er hele princippet i hus og el-rapport. Når det er nævnt er du bekendt med det før køb.
Du kan skrue troldtek pladen ned, hvis der synlige skruer. 
Så skal den firkantede udtag skrues ned, ledninger måske forlænges, monteres afstandsring og ny rund udtag. Der skal bruges meget lange 4 mm skruer.
Alternativ skærer du en ordentlig luns væk af det gamle loft og trækker plast eller stål dåsen nedad. 
Så monteres troldtek pladen igen, og ny rund udtag. 
Problemet er at den du viser har ​hullet lidt skæv for dåsen, så det bliver bedst med den sidste metode så dåsen kan flyttes lidt til siden. 
​Det koster mere end 5000 kr at få lavet 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 10-12-2024 22:59:35

Ja det er så helt galt.
Hvis det er nævnt i el-rapport kan du ikke få fra ejerskifte forsikring. Det er hele princippet i hus og el-rapport. Når det er nævnt er du bekendt med det før køb.
Du kan skrue troldtek pladen ned, hvis der synlige skruer.
Så skal den firkantede udtag skrues ned, ledninger måske forlænges, monteres afstandsring og ny rund udtag. Der skal bruges meget lange 4 mm skruer.
Alternativ skærer du en ordentlig luns væk af det gamle loft og trækker plast eller stål dåsen nedad.
Så monteres troldtek pladen igen, og ny rund udtag.
Problemet er at den du viser har hullet lidt skæv for dåsen, så det bliver bedst med den sidste metode så dåsen kan flyttes lidt til siden.
Det koster mere end 5000 kr at få lavet

Tak! Jeg må granske rapporten. Jeg opdagede det først da dækslet faldt ned fra denne på børneværelset. Har en bekendt, der er installatør. Hvis det kan dækkes, kan jeg få en pris derfra på at få det gjort ordentligt og pænt. 

Oprindeligt tænkte jeg det blot var at slukke strømmen, finde udtaget henover loftet, skifte til en pl dåse, og så sætte lampeudtag op nedefra. Jeg tænkte ikke, at det kunne opsætte afstandsring ovs.

Det er nok billiger blot at skifte troldtekten. De koster intet i forhold til håndværkerlønninger. Men først skal jeg se om det er nævnt eller ej i rapporten.

Tak for hjælpen 
Selv om det ikke er nævnt dækker de måske ikke alligevel. Jeg mener de dækker hvor der er sket en skade eller umiddelbart er fare for en skade. Det kan man vel ikke tale om her, men blot en ulovlighed. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 10-12-2024 23:14:37

Selv om det ikke er nævnt dækker de måske ikke alligevel. Jeg mener de dækker hvor der er sket en skade eller umiddelbart er fare for en skade. Det kan man vel ikke tale om her, men blot en ulovlighed. 

Sandt. De er pænt trælse. Men det er bedre at forsøge end lade være. 

Er der overhovedet ulovligt?

Jeg er med på at Troldtekten, dækker for hjørnet af dåsen og det må den ikke. Men der er da ikke noget galt i at have undersænket el-materiel (stikkontakter i skabe osv), når blot der er fri tilgang til det. Hvis ledningen fra lampen er monteret direkte i dåsen og det store hul er dækket af en baldakin, har jeg svært ved at se, hvad der skulle være ulovligt. Hvis det er ulovligt, hvad er det, der gør det ulovligt?
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis