Værd at melde til ejerskifte?

Vi har en stribe lampeudtag, som ikke er ført til underkant af loft (troldtekt) såvel som ikke skiftet til nye udtag (der er boret runde huller men originale udtag er firkantede 1m størrelse).

Jeg har ejerskifte men er usikker på, dels om det er værd at melde, dels om det bliver skiftet kønt eller blot skiftet.

Nogen der har et realistisk bud på, hvor langt over 5.000 selvrisiko der er at skifte 6 lampeudtag og samtidig forlænge bagvedliggende kabler?

Jeg kan i princippet gøre det selv. Ulovligt, ja, men billigt. Kablerne skal nok forlænges vha krympemuffer. Jeg kan dog regne mig frem til ca 200 kr pr udtag (max). Dertil tiden på at grave ned i papiruld og Rockwool og så samtidig ordne dampspærre. Men jeg kan ikke lure, hvor lang tid det tager (og elektrikernes priser).

For eller helst vil jeg have det gjort lovligt nu det er el. 
Vi har en stribe lampeudtag, som ikke er ført til... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg havde samme tanke som GodeVen. Udtag er tilgængeligt, så kan ikke se hvorfor det ikke skulle være lovligt. Ja, det sidder i en niche, men hvorfor skulle det ikke måtte det?
Det sidder samtidig tættere end 50 cm på væggen, hvor det tidligere var tilladt at montere 50x50 udtag i loft.

Man kan argumentere for, at man ikke må lime baldakinen op, og dermed mindske tilgængeligheden, men det har ikke direkte noget med udtagets lovlighed at gøre. Fjern det pålimede dæksel, og sæt et 50x50 mm dæksel på udtaget, så kan jeg ikke se, at der er noget galt. Pænt? Nej, men tror du får svært ved at overbevise forsikringen om, at de skal bekoste en dyrere lovliggørelse end det.
Den med lovligheden kan man nok pinde ud til om det er let tilgængelig, hvis ledninger ikke er lange nok, og så den generelle med håndværksmæssig korrekt udført.  Men jeg giver jer ret, det er grimt, dumt, og upraktisk, men det er nok ikke ulovlig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
jenshøj skrev den 11-12-2024 14:15:29

Jeg havde samme tanke som GodeVen. Udtag er tilgængeligt, så kan ikke se hvorfor det ikke skulle være lovligt. Ja, det sidder i en niche, men hvorfor skulle det ikke måtte det?
Det sidder samtidig tættere end 50 cm på væggen, hvor det tidligere var tilladt at montere 50x50 udtag i loft.

Man kan argumentere for, at man ikke må lime baldakinen op, og dermed mindske tilgængeligheden, men det har ikke direkte noget med udtagets lovlighed at gøre. Fjern det pålimede dæksel, og sæt et 50x50 mm dæksel på udtaget, så kan jeg ikke se, at der er noget galt. Pænt? Nej, men tror du får svært ved at overbevise forsikringen om, at de skal bekoste en dyrere lovliggørelse end det.

Passer et normalt 50/50 dæksel på? Min bekymring er sikkerhed > lovlighed > æstetik 

Et normalt 50 x 50 vil nok passe i hullet i det gamle loft over troldtek. Det skal så sidde fast med de samme spændeklør som der sidder i afbrydere og stikkontakter. Men det kan du kun sikre dig ved at adskille en.
Men det er jo en stakket frist for hver gang der skal monteres lampe, eller installationen skal repareres så får du et problem 

ev elmand skrev den 11-12-2024 23:01:46

Et normalt 50 x 50 vil nok passe i hullet i det gamle loft over troldtek. Det skal så sidde fast med de samme spændeklør som der sidder i afbrydere og stikkontakter. Men det kan du kun sikre dig ved at adskille en.
Men det er jo en stakket frist for hver gang der skal monteres lampe, eller installationen skal repareres så får du et problem 

Til en start er det vigtigste at min søn kan tage Lego på hylden under uden at risikere at få stød. Så det vil jeg prøve. Er 50/50 samme dimension som 1m?

På sigt tror jeg at jeg vil prøve at finde oversiden og se hvilken type dåse der sidder deroppe. Det vil nok være enklest at skifte dåse og skrumpemuffe kablerne korrekt oppefra uanset, og så få et normalt loft udtag op inde hos ham.

De andre, nu hvor de ikke er ulovlige, tror jeg blot jeg punkt limer dæksler på ved troldtekt. Eller noget lignende. De bruges alligevel ikke. For hvis ikke ulovligt, så er det hele ud af egen lomme. Og det er der ikke penge til pt
Annonce
For at få stød kræver det at man stikker fingrene op i udtaget. Et 50x50 låg er et 1M 

fase
Jeg mener ikke, ​du kan købe nye dæksler til de gamle 50x50 udtag.

En mulighed kunne være at sætte et Wexøe lampeudtag op i en ny dåse - det kan gøres nedefra:
https://www.wexoe.dk/installation/monopolbryder-wexoee-lampeudtag-wlu/
Så er det ikke et meget stort indgreb.

Om det kan lade sig gøre, afhænger af hvordan det nuværende udtag er monteret (i hvilken type dåse og om ledningerne er lange nok)

jenshøj skrev den 12-12-2024 12:57:16

Jeg mener ikke, du kan købe nye dæksler til de gamle 50x50 udtag.

En mulighed kunne være at sætte et Wexøe lampeudtag op i en ny dåse - det kan gøres nedefra:
https://www.wexoe.dk/installation/monopolbryder-wexoee-lampeudtag-wlu/
Så er det ikke et meget stort indgreb.

Om det kan lade sig gøre, afhænger af hvordan det nuværende udtag er monteret (i hvilken type dåse og om ledningerne er lange nok)

Så må jeg grave dåsen fri en dag det ikke er piv koldt deroppe 

Det med at grave dåsen fri hjælper ikke noget. Du kan ikke skrue udtaget ned oppefra. Hvis du oplyser alderen på huset så kan vi med stor sandsynlighed fortælle hvordan det er opbygget. 
Er det fra før ca, 1975 er det 700dåser altså dåser med samme dimension som PL dåser med blot i jern. Og efter er det sikkert PL dåser. 
Efter 2000 - 2005 er det sikkert lavet med kabler, og de kan trækkes ned sammen med dåsen. er det før så er det sikkert rør med ledninger i. 

ev elmand skrev den 13-12-2024 00:45:28

Det med at grave dåsen fri hjælper ikke noget. Du kan ikke skrue udtaget ned oppefra. Hvis du oplyser alderen på huset så kan vi med stor sandsynlighed fortælle hvordan det er opbygget.
Er det fra før ca, 1975 er det 700dåser altså dåser med samme dimension som PL dåser med blot i jern. Og efter er det sikkert PL dåser.
Efter 2000 - 2005 er det sikkert lavet med kabler, og de kan trækkes ned sammen med dåsen. er det før så er det sikkert rør med ledninger i. 

78. :)

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis