Værd at melde til ejerskifte?

Vi har en stribe lampeudtag, som ikke er ført til underkant af loft (troldtekt) såvel som ikke skiftet til nye udtag (der er boret runde huller men originale udtag er firkantede 1m størrelse).

Jeg har ejerskifte men er usikker på, dels om det er værd at melde, dels om det bliver skiftet kønt eller blot skiftet.

Nogen der har et realistisk bud på, hvor langt over 5.000 selvrisiko der er at skifte 6 lampeudtag og samtidig forlænge bagvedliggende kabler?

Jeg kan i princippet gøre det selv. Ulovligt, ja, men billigt. Kablerne skal nok forlænges vha krympemuffer. Jeg kan dog regne mig frem til ca 200 kr pr udtag (max). Dertil tiden på at grave ned i papiruld og Rockwool og så samtidig ordne dampspærre. Men jeg kan ikke lure, hvor lang tid det tager (og elektrikernes priser).

For eller helst vil jeg have det gjort lovligt nu det er el. 
Vi har en stribe lampeudtag, som ikke er ført til... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Så er det Pl Dåser og rør med løse ledninger. Det var lige omkring den tid hvor man gik fra stive plastrør til flexrør, men overgang tager tid, fordi der er forskellig holdning til hvad der er bedst at arbejde med.
Skal dåsen trækkes ned, så kan ledninger skiftes i rørene ved at binde de nye sammen med de gamle. En ekstra gevinst er at du kan få jordleder med 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 13-12-2024 12:41:18

Så er det Pl Dåser og rør med løse ledninger. Det var lige omkring den tid hvor man gik fra stive plastrør til flexrør, men overgang tager tid, fordi der er forskellig holdning til hvad der er bedst at arbejde med.
Skal dåsen trækkes ned, så kan ledninger skiftes i rørene ved at binde de nye sammen med de gamle. En ekstra gevinst er at du kan få jordleder med 

Dvs sådan en damp tæt dåse monteret nedefra ville være elektrikerens metode ved udskiftning. Så en times arbejde, en times kørsel og <500 kr materialer pr udtag, hvis jeg selv fikser troldtekt?

Det er jo aut arbejde uanset 
Der er mange hvis og hvis så det er svært at sige hvor besværlig det er. 
Men er troldtek nede, og skåret et stort hul uden om i det gamle loft, så kan det lade sig gøre at lave. Er det 1 sted, så nok 3 timer og ved flere steder noget mindre tid pr. sted. 
Den gamle dåse skal fjernes, rør og ledninger måske forlænges. Der kan være 3 - 5 rør hvert sted

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg mener ikke, man kan montere et 50x50 udtag i en PL-dåse, så jeg tvivler på, at det er en sådan du vil finde.
Prøv at skrue et udtag ud nedefra, og tag et billede af hvad ​der gemmer sig bag ved. Så er det lettere at se, hvilke muligheder der er.

ev elmand skrev den 13-12-2024 15:34:45

Der er mange hvis og hvis så det er svært at sige hvor besværlig det er.
Men er troldtek nede, og skåret et stort hul uden om i det gamle loft, så kan det lade sig gøre at lave. Er det 1 sted, så nok 3 timer og ved flere steder noget mindre tid pr. sted.
Den gamle dåse skal fjernes, rør og ledninger måske forlænges. Der kan være 3 - 5 rør hvert sted

Tak. Jeg må få en elektriker ud engang når der er tid i deres kalendere. Pt er super sygehuset virkelig træls for priserne 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis