Hvad sker der, hvis man får stød?

Vores hus er gaven der bliver ved med at give. I dag opdagede jeg, at nok var tidligere ejers ladeboks taget ned (aftalt) og erstattet med en membramdåse. Til gengæld var 5x2.5 kablet også bare klippet lige over røret. Så der var åbent til kobber.

Jeg har ikke elbil, så har hidtil haft den gruppe slukket (40a automat sikringer). Men nu melder spørgsmålet sig: hvad var der egentlig sket, hvis en af os havde fået stød stående på fliser fra den gruppe? Jeg har prøvet 16a, men aldrig 40a. Så nu er jeg nysgerrig.

(Kablet er sluttet i en membrandåse med forskruninger, da jeg alligevel skulle sætte en lampe op. Det var derfor jeg opdagede at der var en klippet kabel)
25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fra et brandsår mest sandsynligt da strømmen ikke går gennem hjertet, til at stemple helt ud for evigt.
larsen56 skrev den 08-12-2024 18:30:59

Fra et brandsår mest sandsynligt da strømmen ikke går gennem hjertet, til at stemple helt ud for evigt.

Så mængden af ampere gør det ikke 4x værre? Eller rettere, normalt får man blot et rap over nallerne. Brandsår er da vist lige et par trin op af farligheds skalaen 

Der er så mange varibler , hfi, barfodet eller gummisko på, regneller tørvejr, en fase og nul på en finger til 2 faser i hver sin hånd og den tredie berøres med tungen samtidig, kræver nok lidt træning.
og 40a på et 2,5 kabel lyder forkert
Til elbil tænker jeg mere det er 16 amp tilgang du har. Tvivler kraftigt på han har fået lagt 40 amp ud til en elbil.
Og som andre skriver så er der mange variabler inde over der kan ændre graden af hvad der kan ske. Men uanset hvad så bør vedkommende der måtte få en over nallerne komme en tur forbi skadestuen til observation da det kan ændre hjerterytmen hvilket jo også er årsagen til at eks hjertestartere bruger strøm. Der sker dog sjældent det vilde men anbefales stadig at blive tilset af læge og ligge til observation nogle dage efter stød fra en “kraftigere kilde” altså mere end hvad et dyrehegn kan give. 
Annonce
bredker skrev den 08-12-2024 20:59:29

og 40a på et 2,5 kabel lyder forkert

Du har ret. Der stod ét på skiltet og noget andet på sikringen under… gaven der bliver ved, ik. Det er så 16a. Dog 2.5 (eller deromkring. Meget stift og noget tykkere end normal 5x1.5. 

Stødets voldsomhed er forbundet med spændingen.
Men det er strømmen der er farlig. Fra ca 30 mA og op bliver det rigtig farligt.
Hvor meget spænding der skal til at give f.eks. 30 mA gennem en person afhænger af modstanden = personen.
Højere vekselspænding end 25 V anses for højspænding. Jævnspænding noget højere.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Er det ikke et 40A HPFI du kigger på? Som andre skriver var 2,5 kvadrat standard for 16A.
Du spørger til farligheden
1. den mest almindelige
Hvis du rører ved 1 ledning  med 1 hånd så kan du få en god rap så du kan mærke det. Er der HPFI relæ slår den fra før du dør af det. Står du i tør fodtøj mærker du sikkert ikke noget.
2. 
Får du fat i flere ledninger ( griber om det) så får du brandsår i hånden, og eventuel kramper i hånden, så du ikke kan slippe. HPFI slår ikke fra hvis det er med tørt fodtøj. 
3. 
Får du fat i en ledning med hver hånd, så bliver det livsfarlig. Alt over 50 v er farlig og her får du enten 230 V eller 400 V Igen ved tørt fodtøj slår HPFI ikke fra. Våde svedige fingre er meget værre end tørre fingre. 
4. 
Endelig kan en kortslutning imellem ledninger med sikringer på 30-40 A eller derover danne en lysbue som kan give midlertidig eller varig beskadigelse af øjne ( svejseøjne) Det kan give sprøjt af flydende kobber i ansigtet og andre meget kedelige ting. Selv om HPFI slår fra kan skaden være sket. 
Ved de 3 sidste scenarier er det værre ved større sikringer foran. 
Og ja jeg har prøvet at ligge i sengen med svejseøjne i flere dage. Men jeg har også fået utallige stød uden at det har gjort noget som helst. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
GodeVen skrev den 08-12-2024 23:57:48

Er det ikke et 40A HPFI du kigger på? Som andre skriver var 2,5 kvadrat standard for 16A.

Nej, der var sat markant på med 40a ligesom der også var skrevet 40a udenpå membrandåsen

Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis