Hvad sker der, hvis man får stød?

Vores hus er gaven der bliver ved med at give. I dag opdagede jeg, at nok var tidligere ejers ladeboks taget ned (aftalt) og erstattet med en membramdåse. Til gengæld var 5x2.5 kablet også bare klippet lige over røret. Så der var åbent til kobber.

Jeg har ikke elbil, så har hidtil haft den gruppe slukket (40a automat sikringer). Men nu melder spørgsmålet sig: hvad var der egentlig sket, hvis en af os havde fået stød stående på fliser fra den gruppe? Jeg har prøvet 16a, men aldrig 40a. Så nu er jeg nysgerrig.

(Kablet er sluttet i en membrandåse med forskruninger, da jeg alligevel skulle sætte en lampe op. Det var derfor jeg opdagede at der var en klippet kabel)
Vores hus er gaven der bliver ved med at give. I... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Historien fortæller, at man under 2. verdenskrig udførte eksperimenter med hvor stor strømstyrke, der skulle til før man døde. Det viste sig at en strøm på 100 mA var dræbende. Så de 30 mA, som er udløsestrømmen for HPFI relæet, er ikke dræbende. Men jeg kan hilse og sige, at det føles meget kraftigt, nærmest som armen er revet af, og at det ikke er glemt lige med det samme.
Hvis spændingen er høj nok (flere tusinde volt) går strømmen gennem kroppen og man huden forbrændes med døden til følge. Så respekter strøm.

fase
Jeg har aldrig fået mere end et rap over fingrene, som gjorde at jeg var følelses løs noget tid efter i fingrene. Lidt på samme måde som hvis du har haft virkelig kolde fingre og de så "tør" op igen.

Men jeg har prøvet at kortslutte 2 faser med 25 ampere forsikring med en spidstang.
Det gav et højt brag som et kanonslag og spidsen af tangen blev af lysbuen brændt af så den kun var halvt så lang efterfølgende...
Jeg skulle lige sidde lidt ned og sunde mig efterfølgende og mine ører ringede voldsomt.
Man skal helt sikkert respektere strøm  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det mest  farlige og hyppigste ved at arbejde med el er nok at komme til at lave en kortslutning med 25 A sikringer og op efter , med en lysbue som følge , og angående stød  så har jeg mange gange stået og talt perioder før man kunne slippe , førhen arbejdede man jo med spænding på , det var ganske normalt , idag er jo alt farligt , så bare man er uheldigt og får et lille rap over fingerne så skal man tilses af en læge ,  hysterisk tja , men det skader jo ikke , forsat god dag.

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
karl smart skrev den 09-12-2024 11:18:48

Det mest  farlige og hyppigste ved at arbejde med el er nok at komme til at lave en kortslutning med 25 A sikringer og op efter , med en lysbue som følge , og angående stød  så har jeg mange gange stået og talt perioder før man kunne slippe , førhen arbejdede man jo med spænding på , det var ganske normalt , idag er jo alt farligt , så bare man er uheldigt og får et lille rap over fingerne så skal man tilses af en læge ,  hysterisk tja , men det skader jo ikke , forsat god dag.

Ting var meget farligere i "gamle dage". I dag er værdisættet blot anderledes og derfor går man mere op i sikkerhed, forbrugerbeskyttelse mm  :-)

@OP
Udover de svar der er givet kommer det an på mange ting. Har man våde hænder når man rører ved den aktive fase, har man bare fødder, er man barn, 80 år gammel og med pacemaker, har man latente hjertefejel eller ubehandlet arytmi osv.

Tænker at tidligere ejer har fjernet ladeboksen selv uden at få en aut- el-installatør til det. Er det meldt til forsikringen? Måske en god ide at få gennemgående tjek and andre installationer for at sikre der ikke er fusk.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
buller27 skrev den 09-12-2024 14:29:37

Ting var meget farligere i "gamle dage". I dag er værdisættet blot anderledes og derfor går man mere op i sikkerhed, forbrugerbeskyttelse mm  :-)

@OP
Udover de svar der er givet kommer det an på mange ting. Har man våde hænder når man rører ved den aktive fase, har man bare fødder, er man barn, 80 år gammel og med pacemaker, har man latente hjertefejel eller ubehandlet arytmi osv.

Tænker at tidligere ejer har fjernet ladeboksen selv uden at få en aut- el-installatør til det. Er det meldt til forsikringen? Måske en god ide at få gennemgående tjek and andre installationer for at sikre der ikke er fusk.

Ejerskifte eller hus?

Annonce
HrT skrev den 09-12-2024 15:03:12

buller27 skrev den 09-12-2024 14:29:37

@OP

Ejerskifte eller hus?

Tjek selvrisiko, det koster ikke 500,- at få fjernet en ledning fra elskab.

Ingen har skrevet om eventuelle følgeskader. Ppå min arbejdsplads er/var der pligt til at tage på skadestuen efter et stød (rap over fingrene) fordi der kunne være sket skader på hjerte mm (risiko for hjerteflimmer)

Der kan være følgeskader efter man har fået stød. Det problematiske er, at de måske først viser sig lang tid efter.
Jeg kan endnu ikke glemme beskeden om, at en jeg kendte ved en meget kedelig ulykke omkom ved at blive, for at sige det ærligt blev stegt, ved en højspændingsulykke. 

fase
ev elmand skrev den 09-12-2024 01:35:06

Du spørger til farligheden
1. den mest almindelige
Hvis du rører ved 1 ledning  med 1 hånd så kan du få en god rap så du kan mærke det. Er der HPFI relæ slår den fra før du dør af det. Står du i tør fodtøj mærker du sikkert ikke noget.
2. 
Får du fat i flere ledninger ( griber om det) så får du brandsår i hånden, og eventuel kramper i hånden, så du ikke kan slippe. HPFI slår ikke fra hvis det er med tørt fodtøj. 
3. 
Får du fat i en ledning med hver hånd, så bliver det livsfarlig. Alt over 50 v er farlig og her får du enten 230 V eller 400 V Igen ved tørt fodtøj slår HPFI ikke fra. Våde svedige fingre er meget værre end tørre fingre. 
4. 
Endelig kan en kortslutning imellem ledninger med sikringer på 30-40 A eller derover danne en lysbue som kan give midlertidig eller varig beskadigelse af øjne ( svejseøjne) Det kan give sprøjt af flydende kobber i ansigtet og andre meget kedelige ting. Selv om HPFI slår fra kan skaden være sket. 
Ved de 3 sidste scenarier er det værre ved større sikringer foran. 
Og ja jeg har prøvet at ligge i sengen med svejseøjne i flere dage. Men jeg har også fået utallige stød uden at det har gjort noget som helst. 

ved godt det er dig der er fagmanden her

men vil nu påstå at det er amp der er farligt og ikke volt
tænk på et elhegn , det giver normalt 11-12000 v , men et meget lavt amp
Nej det påstår jeg ikke i mit indlæg. Jeg skrev: 
ved de 3 sidste scenarier er det værre ved større sikringer foran.  
Det er når man laver kortslutning og derved får en stor lysbue 
Men som du selv argumenterer så er det stort set Ampere der er farlig. 
Elhegn med de 10.000V slår ikke ihjel fordi der stort set ikke er nogen Ampere. Ligesom når man holder forkert på et tændrør. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis