Vandinstallation i Bryggers

Har netop overtaget et hus hvor vandinstallationen i bryggers ser noget underligt ud. Se billede. Der kommer vandslanger op igennem gulvet hvortil der er tilsluttet vandhane ved vasken over skabet samt vaskemaskine. Slangen til vaskemaskinen er forlænget. Ligeledes er afløbsslange (kan jeg se i skab ved siden af) 

Spørgsmål:  
skal vandslangerne der kommer op ikke være fastgjort?

Mangler der aquastop på vaskemaskinen?

Burde det være Nævnt i tilstandsrapporten?

Hvad koster det cirka at udbedre?

Lmchm
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville fastgøre de to sorte slanger (med hvid maling), på bagvæggen. Jeg ville lade dem gå helt lodret op. jeg ville finde et passende beslag, der har klamper om slangerne og holder dem lidt fra bagpladen.

Det næster er at slangerne er meget lange. Men får man de to førnævnte slanger fastgjort til bagpladen, er næppe noget problem med slangerne til armaturet. Slangen til vaskemaskinen, ville jeg afmontere og flytte bag nedløbsrøret og rinke den op. Det er ikke noget egentligt problem at den er så lang. Jeg ville ikke skifte dem, men nok bruge nogle kortere næste gang der skal skifte armatur eller vaskemaskine.

Så udgifterne vil være under 100 kr, for et sæt af disse:
https://www.vvs-eksperten.dk/ror-og-fittings-gevindror-jernror-ror-og-fittings-rorholder-rorbaerer-zink-12-016534004

Eller noget som disse:
https://www.jemogfix.dk/pp-roerholder-32-mm-2-pk/8104/9813241/

Ok. Så er det næppe noget for ejerskifteforsikring.

Med de nævnte løsningsforslag er det så lovliggjort? Troede slangerne skulle være beskyttet mod stød og lignende? Og så er der det at vaskemaskine er forlænget på både afløb og tilløb. Og uden aquastop.  Og der mangler umiddelbart en afspærringsventil. 

Lmchm
De sorte er slangebeskytter, den blå hane er spærringsventi. Aquastop kun hvis der ikke er gulvafløb.
Måske letter det på forståelsen hvis vi bliver enige om at det ikke er ‘slanger’ der kommer op fra gulvet, men ‘pex rør’, som er helt ok.
Ved at føre dem i den store bue har man sparet et par 90 gr fittings da pex rør ikke kan bøjes skarpt.
Jeg tænker ikke installationen er ulovlig, men blot mindre pæn at se på.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Svar på spørgsmål:

skal vandslangerne der kommer op ikke være fastgjort?
-> Det er pex-rør og kræver ikke fastmontering. SElvom det da alt andet lige vilel være "pænere" at sætte dem fast på bagvæggen så de står lodret.

Mangler der aquastop på vaskemaskinen?
-> Det kommer an på om vaskemaskinen står på et gulv med gulvafløb. Er det tilfæældet er aquastyop ikke nødvendigt. Er der ikke gulvafsløb er aquastop/waterblock påskrævet. Er det ligeledes i etageejendeom med etager under så skal der også være drypbakke under maskinen. HUskla t aquastop/waterblock skal monteres korrekt</lodret for at virke.

Burde det være Nævnt i tilstandsrapporten?
-> Nej

Hvad koster det cirka at udbedre?
-> Dobbelt klemrørbærer til pex-rørene - ca 10 kr. Waterblock ca 150 kr. Drypbakke - ca 100 kr. I alt ca  290 kr. Og Og du godt lave sådan noget selv da det ikke kræver autorisation. FÅr du en VVSer tild et vil det koste en del mere.

Jeg vil dog anbefale dig at føre afløbsslangen fra vaskemaskinen så højt op at den øverste del af slangen rammer undersiden af bordkanten. Så reducerer du sandsynligheden for at der komerm vask fra vasken tilbage i slangen til vaskemaskinen.

Love er minimumsiveauet - men risikostyringen regner altid med en mindre mængde af non-compliance
Annonce
Tak for svar til alle. Jeg synes altid hanerne har siddet fastmonteret i væg i de huse jeg har haft tidligere. Det tænker jeg at få gjort. De og pex rør bevæger sig jo ret voldsomt så snart der åbnes for vandhane over skabet eller trækkes vand ind i vaskemaskinen.

Der er i øvrigt gulvafløb midt i bryggers. 

Lmchm
Jamen jeg synes også det er noget rod. Og vil man have plads til andre ting, evt. en hylde, så over på bagvæggen med så meget som muligt.
Men ulovligt er det viste vist ikke.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
At kalde PEX-slanger for rør, må være VVS-sprog. På almindeligt dansk er forskellen mellem rør og slanger, om de er umiddelbart bøjelig eller ej.

Jeg forslog at de to indgående PEX-slanger/rør, blev fastgjort på bagsiden, således at det var lettere at få styr på de andre slanger. ​Hvis de alle er bag afløbet, bliver skabet mere brugbart. Jeg ​ser ikke noget, der er ulovligt.
GodeVen skrev den 04-12-2024 09:25:56

At kalde PEX-slanger for rør, må være VVS-sprog. På almindeligt dansk er forskellen mellem rør og slanger, om de er umiddelbart bøjelig eller ej.

Jeg forslog at de to indgående PEX-slanger/rør, blev fastgjort på bagsiden, således at det var lettere at få styr på de andre slanger. Hvis de alle er bag afløbet, bliver skabet mere brugbart. Jeg ser ikke noget, der er ulovligt.

Hvis man ikke kender forskel på pex rør og slanger, skal man nok være påpasselig med at rådgive om lovligheden af en installation.

Uden at være 100% inde i standarden for vandindstallationer, er jeg ret sikker på der er angivet den faste vandindstallation skal være fastgjort fuldstændig som en elinstallation. Du får i hvert fald ikke en VVS'er til at lave det som på billedet.

Selvbygger med stort S. 
Enig. Har også besluttet at få det gjort pænere og ikke mindst fastgjort. Vvs får lov at lave det. Undrer mig blot over at det ikke er nævnt i tilstandsrapport. Er ret sikker på at fastgørelsen er et krav. 

Lmchm
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Find og køb din maling direkte på Flügger.dk - få leveret eller hent i butik.     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis