Vandinstallation i Bryggers

Har netop overtaget et hus hvor vandinstallationen i bryggers ser noget underligt ud. Se billede. Der kommer vandslanger op igennem gulvet hvortil der er tilsluttet vandhane ved vasken over skabet samt vaskemaskine. Slangen til vaskemaskinen er forlænget. Ligeledes er afløbsslange (kan jeg se i skab ved siden af) 

Spørgsmål:  
skal vandslangerne der kommer op ikke være fastgjort?

Mangler der aquastop på vaskemaskinen?

Burde det være Nævnt i tilstandsrapporten?

Hvad koster det cirka at udbedre?

Lmchm
Har netop overtaget et hus hvor vandinstallationen... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
nu tjekker de vel primært synlige installationer i en tilstandsrapport. Samt du tror de skal være fastspændt, man skal ikke tro men vide. Jeg ved det heller ikke. Men før man er sikker kan man altså ikke bare gå ud fra noget er ulovligt. 
GodeVen skrev den 04-12-2024 09:25:56

At kalde PEX-slanger for rør, må være VVS-sprog. På almindeligt dansk er forskellen mellem rør og slanger, om de er umiddelbart bøjelig eller ej.

Nåda, men så er en del af vores installation lavet med kobberslanger.10mm tror jeg nok. Jeg har ingen problemer med at bøje/bukkes 10mm kobberrør i hånden.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
SimonLom18 skrev den 04-12-2024 15:50:02

nu tjekker de vel primært synlige installationer i en tilstandsrapport. Samt du tror de skal være fastspændt, man skal ikke tro men vide. Jeg ved det heller ikke. Men før man er sikker kan man altså ikke bare gå ud fra noget er ulovligt. 

Selvfølgelig. Derfor jeg forhører mig herinde. Jeg er usikker. Uanset hvad bliver det fixet nu. 

Lmchm
@JohnLarsen Alt kan bukkes. Hvis du ikke kan kende forskel på et rør og en slange, kan det være årsagen til at det er ekstremt besværligt for dig at vande haven. 
GodeVen skrev den 04-12-2024 22:33:41

@JohnLarsen Alt kan bukkes. Hvis du ikke kan kende forskel på et rør og en slange, kan det være årsagen til at det er ekstremt besværligt for dig at vande haven. 

Sidste fra mig angående dette:

- Ja, alt kan bukkes, men ikke i hånden

- Det var mig der påpegede at pex er rør, og ikke slanger

- Jeg har ingen problemer overhovedet med a5 vande vores egen have. Fra vandforsyningen eller vores 1,2 m3 backup regnvandstank
😉

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
Om noget er et rør eller en slange har ikke noget at gøre med om det kan bukkes i hånden. Et almindeligt sugerør kan let bukkes i hånden, men det er ikke en slange.

Betegnelserne kommer oprindeligt fra naturen. Rør kommer fra planten (siv) mens slange kommer fra dyret. Hvis man ser forskellen i fleksibiliteten i de to, får man en ide om forskellen mellem begreberne slange og rør brugt i overført betydning.
PEX på billedet kræver ikke yderligere fastgørelse - det er lovligt.

Se Bygningsreglementet BR18. Vejledning kan findes her: https://www.teknologisk.dk/_/media/73583_R%F8rcenter-anvisning%20027%2C%20Vandinstallationer.pdf

Kravet er 30cm for vandret og 50 cm for lodret for den viste pex diameter*. Da rørene er lodrette og stykket der stikket op af bæringen(fastgørelsen) i bunden af skabet er under 50 cm er der altså ingen ulovligheder. Rettelse til mit tidligere indlæg; Det er PEX og kræver ikke yderligere fastgørelse i viste billede.
*Medmindre fabrikanten af rørene har andre anvisninger.

Den viste installation med pex der kommer fra siden i skab eller fra bund er meget udbredt ifm. renovering af den ældre boligmasse som langt de fleste danske bor i. Har set tilsvarende i mindt 8 boliger lavet af aut. VVSere.

Men - selvfølgelig ville det stadig være pænt med yderligere fastgørelse. Vær obs på at det måske komemr i karambolage med det der udtruklstudsslange der hænger op af bagvæggen i skabet.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også