Skift til større SSD?

Hej - jeg kører nu Windows 10 på min ældre Lenovo stationære, fra en SSD på ca 120 GB. Denne er ved at være for lille, så jeg skal slette konstant (har en HDD på 1TB ved siden af). Nu har jeg så fået den ide, at jeg vil købe en større SSD (500GB?) til Windows og som C-drev. Jeg kunne klone den gamle SSD, men vil det ikke være nemmere at sætte den nye i og lægge en ny Windows 10 på den? Og kan jeg finde ud af at bruge min 'gamle' Windows, eller skal jeg have en ny version? 

kgram
Hej - jeg kører nu Windows 10 på min ældre Lenovo... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det, jeg er i gang med, er at klone nuværende C-drev på ca 120 GB (SSD), og som er blevet for lille, til det større SSD på ca 500 GB - HDD-drevet på ca 1 TB er til diverse filer, som det altid har været.Problemet er, at efter kloningen sætter jeg det nye SSD i computeren i stedet for det gamle, men computeren vil ikke boote på det nye, selv om det ser ud til, at klonen er perfekt.
Derfor har jeg stillet spørgsmålet om jeg selv skal allokere det som C-drev i Diskmanager. Vil det være nok til at computeren booter på det, eller skal jeg også ændre i BIOS?
Desuden er jeg kommet i tvivl om det er en god idé med en klon med samme partitionering som det gamle drev - får jeg så ikke bare pladsproblemer med det samme igen? Eller skal jeg bevare partitionerne som på det gamle og så udvide partitionen med Windows bagefter? Hvordan gør jeg det?
Alternativet vil vel være at ændre partitionstørrelsen under kloningsprocessen?

kgram
Har du valgt før cloning med Acronis, at det skal være "bootable disk" ?  Som på billedet.

Jeg tror du kan slette den anden partition med Diskhåndtering og tilføje den til C: partition.

Det er ikke længe siden jeg har klonet min HDD med Windows 10 over på en SSD. 
PC har bootet automatisk på en disk med styresystem. 
Tak for alle de gode råd! Det er nu lykkedes at gennemføre kloningen, efter flere forsøg, hvor kloningen tilsyneladende blev gennemført, men hvor computeren ikke bootede på det nye drev. Det, der gjorde forskellen, var at jeg v.hj.a. Acronis valgte manuel i stedet for automatisk kloning. Dette muliggjorde at partitionerne fik en mere hensigtsmæssig størrelse og at jeg fik mulighed for at angive den nye SSD som C-drev. Acronis' kloningsprogram var gratis at bruge, i hvert fald når det blev downloadet efter køb af den nye Crucial SSD.

kgram
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis