Skift til større SSD?

Hej - jeg kører nu Windows 10 på min ældre Lenovo stationære, fra en SSD på ca 120 GB. Denne er ved at være for lille, så jeg skal slette konstant (har en HDD på 1TB ved siden af). Nu har jeg så fået den ide, at jeg vil købe en større SSD (500GB?) til Windows og som C-drev. Jeg kunne klone den gamle SSD, men vil det ikke være nemmere at sætte den nye i og lægge en ny Windows 10 på den? Og kan jeg finde ud af at bruge min 'gamle' Windows, eller skal jeg have en ny version? 

kgram
Hej - jeg kører nu Windows 10 på min ældre Lenovo... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder som en brugbar model.

fase
Jeg har lavet det fra den ene Samsung, til den anden Samsung, og deres software, det gik helt uden problemer.
Så mon ikke det er det samme, med dit fabrikat...

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg har også klonet min HDD over på en Samsung SSD, med Samsungs gratis Magician software. 
Man skal ikke bruge kabler med Samsungs software. Den kloner bare inde i PCen mellem 2 diske. 
Men det kræver vist at den disk man kloner på er en Samsung.

Jeg ved det var almindeligt før hen at dele op i flere partioner. Hvis styresystemet ikke kræver det, kan jeg ikke se fordelen. Hvad skulle det være?

Det kan være en fordel at have flere diske i den samme computer og så have styresystem og data på forskellige diske. Det vil gøre det let at få data over på en ny PC. Programmer kan ​ikke altid flyttes uafhængigt af styresystemet.
@GodeVen: Jeg opdelte også min harddisk engang, men i dag bruger jeg flere diske i stedet for. Fordelen ved at dele disken op (eks. i C til system og D til data), er, at man så kan geninstallere systemet uden at det påvirker data.

Hellere leje end at bo på gaden.
Annonce
Det er også hurtigere at scanne C: drev, i stedet for hele disken.  
Jeg deler også disken i 2 dele. C og D
Størst ulempe ved at splitte drevet op er drevet bliver dårligere udnyttet. Den ekstra plads der skal være på disken for at det ikke giver problemer med forskellige handlinger, bliver splittet ud på flere drev i stedet for at være fældes. Disken bliver hurtigere for lille.

Nu koster SSD ikke ret meget, så jeg vil anbefale jer, der ikke ser noget besvær i at have flere drev, at gå all-in og bruge flere fysiske drev i stedet. Selv bruger jeg en NAS som ekstra drev, så er det også let at dele data (billeder mm) med resten af familien.
Hej igen - og undskyld julepausen!Jeg har nu klonet min gamle SSD (C-drev), der var blevet for lille, til en ny og større (Crucial MX500) ved hjælp af medfølgende Acronis software.
Den nye SSD kan ses i Diskhåndtering, hvor den ser ud til at være en tro kopi af dem gamle, omend med mere plads, men den står som Uallokeret. Det er vel ikke så mærkeligt, men hvordan kommer jeg videre, så computeren booter på den nye disk? Jeg kan godt ændre den til et nyt C-drev i Diskhåndtering, men tør jeg?
Eller skal jeg ændre i BIOS?
Når jeg sætter den nye disk i computeren i stedet for den gamle, får jeg en meddelelse om start af diskreparation, og derefter nogle valgmuligheder, som ikke fører nogen steder hen.
Så spørgsmålet er, hvordan jeg kommer videre?

kgram
Når du booter Windows bliver disken du booter på C-drev.

Har du  klonet hele disken  -- og ikke bare c-drevet -der plejer at ligge en eller flere små partioner før C-drevet.

Hermed et billede af diskmanager - håber det kan læses. Det fremgår, at c-drevet er kopieret til den nye SSD, men jeg er nu i tvivl om, hvordan jeg får computeren til at boote på det nye drev og dermed starte Windows som normalt?

kgram
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis