Skift til større SSD?

Hej - jeg kører nu Windows 10 på min ældre Lenovo stationære, fra en SSD på ca 120 GB. Denne er ved at være for lille, så jeg skal slette konstant (har en HDD på 1TB ved siden af). Nu har jeg så fået den ide, at jeg vil købe en større SSD (500GB?) til Windows og som C-drev. Jeg kunne klone den gamle SSD, men vil det ikke være nemmere at sætte den nye i og lægge en ny Windows 10 på den? Og kan jeg finde ud af at bruge min 'gamle' Windows, eller skal jeg have en ny version? 

kgram
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er altid bedre at geninstallere, så bliver der ryddet op i gammelt skidt og kanel. Hvis pengene er der, så burde du gå op i 1TB, da den ekstra plads altid kan bruges, og pris per byte bliver mindre ved større drev. Du kan fint bruge din eksisterende licens, men vær opmærksom på at Windows 10 er uddøende, så vidt jeg husker er det slut til oktober 2025.

Hellere leje end at bo på gaden.
Tak for svar, Kolding75! Jeg har overvejet 1TB, men da jeg i forvejen har en 1TB HD (ikke SSD) monteret ved siden af, kan jeg sikkert godt nøjes med mindre til C-drevet? Jeg er også godt klar over Win10-11-problematikken, men er vel nødt til at vælge, om jeg vil skifte computeren ud nu, eller opgradere til større SSD nu og skifte senere. Min nuværende Lenovo H50-55 kan angiveligt ikke køre med Win 11, men det er der måske råd for ved at skifte til ny SSD?
Men hvordan bærer jeg mig ad helt konkret og lavpraktisk med at skifte til større SSD (fx eks- eller intern?), og hvordan kan jeg finde ud af at bruge min eksisterende licens (jeg har opgraderet fra en ældre Win-version)?

kgram
Du kan ikke opgradere til Windows 11 fordi din processor er for gammel. De fleste producenter af SSD tilbyder en software der kan klone den gamle SSD. Du skal regne med at softwaren fra være fra producenten af din nye SSD. En kloning er langt det hurtigste, men giver dig selvfølgelig ikke en frisk installation af Windows 10.
Du bør købe 1TB disk og lave f.eks. 3 partioner, 1. en partion til styresystem drec C. 2. en partion til programmer drev D, og en partion til data drev E. Drev C laver du f.eks på 75 GB. Drev D også 75 GB og resten drev E på 850GB. Det giver dig muligheden for at ændre i de forskellige drev uden at det får indflydelse på de andre.
Du kan bruge f.eks. Partion Magic til at kopiere dit nuværende drev til den ny disk. Du har i forvejen oprettet de forskellige partioner på den ny disk. Den ny disk giver dig ikke mulighed for at installere WIN 11 på computeren.
Hvis du skal bruge hjælp og ikke kender nogen, der kan hjælpe, så prøv om ikke du kan få hjælp i den lokale afdeling af Ældresagen.

fase
Tak, Fabrin! Ældresagen ...???
Vil en partition på 75GB til Windows ikke være i underkanten - i øjeblikket optager Windows 10 ca. 50 GB? Og hvad er formålet med 3 partitioner?
Som nævnt tidligere har jeg en 1TB HD ved siden af, til datafiler, billeder, musik, osv. - den er der masser af plads på.
Den nye SSD disk skal vel monteres i computeren, ikke - den kan vel ikke køre som ekstern? Så hvordan sikrer jeg mig, at den passer? Og skal jeg ændre i BIOS for  at få computeren til at starte på det nye drev?

kgram
Annonce
Du kan også lave C og D drevene på hver 100 GB. Så har du 800 GB til data. Det rækker et godt stykke.
Den nye disk er samme fysiske størrelse, som den du har nu.
Ja ældresagen har i de fleste afdelinger også IT hjælp. Måske kan du få hjælp til din computer der. Ellers send en besked til mig.

fase
Ville også klar købe en ny SSD på 1 TB og reinstallere styresystem.

Eneste ting - hvis den bærbare er mere end 6-7 år så kunne man også købe en nyere brugt til 1000 kr i stedet. Det koster ikke meget nuomdage.
IMO er det noget fjol at lave tre partitioner, det gør bare hele processen mere besværlig. Hvis der absolut skal foretages en partitionering, så ville jeg give systempartitionen 200GB, og så bruge resten til en "diverse-partition".

Når du installerer en frisk omgang Windoze, så fjern alle eksisterende harddiske (HDD / SSD mv.) fra computeren, så du ikke ved et uheld kommer til vælge en forkert disk. Sæt det nye drev i som det eneste, og boot så op på et USB-medie med Win10 installation på. Du skal muligvis i BIOS og ændre boot-prioritet, så USB vælges før SATA.

En mulighed til ca. 600,- (500BG versionen koster ca. 400,-, så dobbelt op for 200,-)

Hellere leje end at bo på gaden.
hardwaremanual

https://download.lenovo.com/consumer/desktop_pub/lenovo_h50_ug_v1.0_win8.1_dk_online_20140715.pdf

Jeg vil anbefale C: til system og programmer  - og D: til data og flytte Windows bibliotekerne billeder, dokumenter, overførsler, video og musik til d: så kam man med Macrium Reflection Free tage et image backup der ikke bliver så stort og genetablere til det - uden det berører ens data.

Har du ledige PCIe slot kan du montere en NVMe M.2 disk i et sådan -tjek dog  at din pc kan boote på det - de er hurtigere og ofte billigere.

Tak for diskussionen herover. Jeg har overvejet længe, men har nu bestemt mig for at prøve med en 500GB SSD fra Crucial samt et SATA - usb 3 kabel. Jeg vil forsøge at lave en kloning af mit nuværende C-drev på den nye SSD. Først vha kablet og den Acronis software, der følger med, og derefter bytte den nuværende lille SSD ud med klonen. Håber maskinen så vil boote på den nye SSD, som så gerne skulle være det nye C-drev med Windows osv.
Lyder det som en brugbar model, eller er der noget, jeg overser?

kgram
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis