Hvad bruges en nul leder til?

Jeg har lige nogle generelle spørgsmål om hvordan strømmen løber.

Hvad bruges nul lederen til og kommer der strøm igennem og hvornår?

Hvis ikke, hvorfor skal vi så have den til at lave et lukket kredsløb og hvorfor har vi den ikke i en 3 faset motor?

Håber der er nogle der kan hjælpe mig med at forstå det her.
28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du får en simpel forklaring. På transformeren er der på sekundærsiden tre vindinger. Den ene ende af hver vinding er forbundet sammen og betegnes stjernepunktet. I hver vinding induceres en spænding på 230V. Da spændingen mellem to vindinger er forskudt 120° i forhold til hinanden er der en spænding på 400V. Den spænding fremkommer ved 230*sqr3 altså 230*1,73.Prøv at tegne det. Pythagoras er fin at bruge ved beregningen.
Stjernepunktet forbindes til jord for at kunne fastholde spændingen i faserne i forhold til jord og betegnes som nul, fordi den har en spænding i forhold til jord på nul volt. 
Der går strøm i nullen. Strømmene fra de tre faser skal lægges sammen vektorielt. Hvis strømmene i de tre faser er lige store er summen nul.
Lad os tage et eksempel. Du har en lampe tændt. Fra fasen gennem pæren og til nul går en strøm afhængig af pærens watt forbrug. Der går så samme strøm fra fasen og til nul.
Men hensyn til den trefasede motor går der samme strøm gennem de tre faser og der er derfor ikke nogen nulstrøm. Nullen kan derfor undværes. Det er den korte forklaring.

fase
Okay, men hvordan løber strømmen tilbage i den 3 fasede motor og hvordan kan jeg så måle spændingsforskellen på 230v hvis der løber den samme strøm igennem pæren? 
I den trefasede motor er der ingen nulstrøm fordi de tre strømme i faserne udligner hinanden, så nulstrømmen lagt sammen vektorielt er nul. Motoren kan være forbundet i stjerne eller trekant. Hvordan den forbindes afhænger af om viklingerne er beregnede til 230 eller 400 V. Prøv at tegne nulstrømmene i et diagram med vektorerne forskudt 120°. Du kan bare tegne nulstrømmene i fase med spændingen.
Med hensyn til pæren, så bruger du Ohms lov til at beregne spændingsfaldet. Ohms lov siger U = I*R.
Er det tilladt at spørge om grunden til dine spørgsmål?

fase
Ja det må du gerne, jeg er i gang med det første år på min uddannelse som elektriker men har aldrig fået den forklaring som jeg vil have og som jeg forstod og nu har lærerne også opgivet at forklarer det til mig, så nu må jeg finde svar andre steder 
Se evt dette link

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
Okay nu tror jeg at jeg har forstået den 3 faset men hvad med nul lederen i 1 faset system, der fik jeg at vide at der løber lige så meget strøm ind i lampen som ud men hvordan kan jeg så måle 230v henover fase og nul når den er tændt. Burde 230v ikke være forskellen på værdierne af de to leder?

Jeg tænker at ampere og spænding hænger sammen?
Nu ved jeg ikke hvor langt du er i din uddannelse, men prøv at bruge Ohms lov. Den er grundlaget for beregning af de tre ting, der indgår i et kredsløb. De tre ting er spænding U(V), strøm I(A) og modstand R(Ohm). Som før nævnt er sammenhængen Ohms lov. Altså U = I*R. P(W) = U*I. Eller I = P/U. Et eksempel kunne være en 60W pære til 230V. Du skal nu beregne strømmen I. I = 60w/230v > I = 0,26A. Nu kender vi to ting, nemlig U og I. Vi skal nu beregne R. Hvordan var det nu lige? Ohm definerede en sammenhæng mellem strøm, spænding og modstand. U = I*R. Vi vil nu finde R. R = U/I. R = 230V/0,26A > R = 884,6Ohm.
Du bruger nu formlerne ved at regne på nogle eksempler. Når du kommer længere, skal du til at rene med faseforskydning. men det tager vi en anden gang.

fase
Tak for dit svar med ohms lov, det har jeg også været igennem men forklaring svarer ikke helt til hvad jeg spørger om
På første semester lærer du fortrinsvis om jævnstrøm, måske derfor at læreren udsætter dine spørgsmål lidt.
Når der er tale om varmeapparter, vaskemaskiner, komfur eller almindelige pærer så er beregningerne det samme som ved jævnstrøm Altså den simple ohms. lov. 
Du er tilsyneladende i tvivl om det med strøm og spænding, og det er en forudsætning for at kunne forstå det hele.
Jeg har nogen gange sammenlignet det med vand kredsløb. 
Hvis du forestiller dig en lille propel, som sidder i et kredsløb at vand, så er der nogen ligheder.
Vi lukker vand ind i enden, lader det passere propellen som kører rundt, og leder det ud igen. Det er en kendt teknik i vandkraftværk dog i meget stor skala) 
Altså så længe vandet strømmer, ( Strøm = > ampere ) så roterer propellen, men der er også en forskel i trykket på vandet før og efter propellen ( Spænding => volt) 
Hvis propellen er meget træg, og tæt, ( Modstand => ohm) så strømmer det mindre.
I den opstilling kommer der lige så meget vand ud som der kommer ind, men der er brugt energi på at få det til at rotere.
På samme måde med en pære, når kontakten tændes er der spænding på ( pres på) og lampen lyser lidt eller meget afhængig af hvordan den er konstrueret. Stor modstand =>mindre strøm, mindre lys, men der er stadig samme spænding nemlig 230V 
I langt den største del af verden er det indrettet som vi har det i Danmark. Men der kan være systemer hvor man kun har de 3 faser og så må det forbindes på andre måder.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Anders2770 skrev den 29-11-2024 11:03:42

Tak for dit svar med ohms lov, det har jeg også været igennem men forklaring svarer ikke helt til hvad jeg spørger om

Det har du ret i, men var tænkt som et svar på et tidligere spørgsmål om sammenhængen mellem strøm og spænding.

Dit spørgsmål om, hvad nullederen bruges til er besvaret i tidligere indlæg. Du bliver nødt til at formulere dit spørgsmål om nullederen anderledes med hensyn til, hvad du ikke forstår. Skriv hvad du ikke forstår.

fase
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis