Hvad bruges en nul leder til?

Jeg har lige nogle generelle spørgsmål om hvordan strømmen løber.

Hvad bruges nul lederen til og kommer der strøm igennem og hvornår?

Hvis ikke, hvorfor skal vi så have den til at lave et lukket kredsløb og hvorfor har vi den ikke i en 3 faset motor?

Håber der er nogle der kan hjælpe mig med at forstå det her.
Jeg har lige nogle generelle spørgsmål om hvordan... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det der med vekselstrøm som først løber frem og så tilbage , kunne  Niels Bohr ikke dreje , han kunne ikke forstå hvordan strømmen kunne komme ud til forbrugerene , når den først løb frem og så tilbage igen . Så Anders du er ikke alene her ............

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
karl smart skrev den 30-11-2024 17:14:09

Det der med vekselstrøm som først løber frem og så tilbage , kunne  Niels Bohr ikke dreje , han kunne ikke forstå hvordan strømmen kunne komme ud til forbrugerene , når den først løb frem og så tilbage igen . Så Anders du er ikke alene her ............

Det er jeg glad for at du skriver, men forstår stadigvæk ikke hvorfor der er en spændingsforskel. Det driver mig til nerverne at jeg ikke ved hvorfor, jeg har svært ved bare at acceptere det hvis du forstår 

Det er spændingsforskellen, der driver strømmen gennem en ledning og brugsgenstand. Prøv at tænke på et batteri på 1,5V. De 1,5V er spændingsforskellen. Hvis der ingen spændingsforskel der er, kan der ikke gå en strøm. 

fase
Du skriver du har svært ved at forstå hvorfor der er en spændings forskel. 
Det er der jo simpelthen fordi elværker, vindmøller osv. laver det
Det er så vedtaget at vi i de fleste lande har 230 v men det kunne også være 110 v eller alt muligt andet.
I de allerstørste transportledninger her i landet er det 400.000 v og det bliver så transformeret ned til 60.000 v i de større fordelings stationer og 10.000 volt ud til de enkelte bydele hvor det så transformeres ned til de 230 v ( 400/230 v ) som vi har i de enkelte installationer. 
Det er spørgsmålet om hvordan forsyningen er indrettet med transformatorer osv.
Så den del må du vente med at forstå, og så ind til da blot konstatere at det er det der er imellem nulleder og fase når ellers der tændes ved kontakten.
Det er ikke noget der "skabes" i lampen eller noget du på anden måde har indflydelse på. 
Da spænding ( Volt ) i første omgang, i din forståelse, er fast er det kun modstanden ( ohm) i pæren som så har indflydelse på hvor stor strømmen ( ampere ) bliver.
Og ja der kommer mangen andre gode spørgsmål du skal forstå.
Hvis du f.eks. tager 2 ens pærer i serie, så er der igen 230 v over begge pærer men 115 v hvis man måler over 1 af pærerne. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg husker også frustrationen ved ikke at fatte al teorien i el læren.
Men en af svendene sagde det sådan set ret fint til mig:
Teori er at vide hvorfor, men ikke hvordan.
Praksis er at vide hvordan, men ikke hvorfor.
Her i firmaet er teori og praksis forenet... Ingen ved hvorfor eller hvordan

Spøg til side, så er el teori ikke det nemmeste at forstå, så jeg gjorde det, at jeg bare accepterede at visse ting behøver jeg ikke at vide, men bare leve med at "sådan er det".
Feks skulle vi regne på den indre mostand i et batteri...hvorfor? Enten er der "juice" på batteriet eller også er det tomt og skal skiftes til et nyt.
I teorien er det selvfølgelig rart at kunne regne ud hvorfor batteriet bliver tømt, men man kan også bare konstatere at det er tomt og så købe et nyt  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Ja jeg må bare acceptere det som det er, men tak skal i have for at give et forsøg på at forklare den mærkelige teori omkring EL ​
Prøv at vende tilbage om 1 år eller 2. Så er der måske faldet nogle brikker på plads

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Anders2770 skrev den 02-12-2024 06:55:40

Ja jeg må bare acceptere det som det er, men tak skal i have for at give et forsøg på at forklare den mærkelige teori omkring EL

Du skal bare tænke at spænding (Volt) er det tryk, der får strømmen til flyde gennem ledningen. Altså det vandtryk, der får vandet til at flyde gennem slangen. 

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis