Har brug for et godt råd ang. låsekasse indvendig dør

Nu fik jeg endelig låsekassen ud af min indvendige dør: https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/255264/s/hvordan-faar-jeg-laasen-ud-af-indvendig

Jeg har problemet med at palen i denne dør "binder". Det gør, at dørgrebet nogle gange ikke er til at presse ned. Så skal man måske lige lade grebet kommet op og så ned igen, og så går det. Det er rigtigt irriterende.

Jeg har fået låsekassen ud fordi jeg tænkte at der måske var noget der skulle smøres eller lign. Men nu hvor jeg har kassen ude kan jeg ikke umiddelbart se noget jeg kan gøre ved den... Er der nogen der har forstand på den slags som kan give et godt råd?

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du ikke bytte til nyt eller tilsvarende låsekasse ?
RasmusC skrev den 19-11-2024 08:40:16

Jo. Hvis man kan få sådan en. Men hvordan finder jeg ud af hvad den hedder?

RasmusC skrev den 19-11-2024 08:40:16

Jeg har fundet en låsekasse i Harald som jo faktisk er ganske bilig. Jeg kan se, at denne er den samme som Bauhaus tager flere hundrede kroner for.

https://www.harald-nyborg.dk/jasa-laasekasse-150-mm-hvid

MEN jeg kan ikke vurdere, om den vil passe i døren. Der er jo forskellige ting som skal være rimelig nøjagtigt det samme:

1. Tykkelse på selve kassen skal passe ind i hullet i døren
  2. Højden på kassen skal passe ind i hullet.
  3. Selve pladen/skiltet og de to huller til skruer skal passe til nedsænkningen i døren.
  4. Det firkantede hul som kan dreje hvorpå dørgreb sidder fast skal sidde nøjagtigt samme sted for at det passer til hullernne i døren.
  5. Palen som går ud til at lukke og låse døren skal passe til hullet i karmen.
  6. Placering af nøglehul skal passe til hul i døren.

Ingen af disse mål er oplyst på nogen af siderne?

Er jeg så heldig, at dette er et fuldt standardiseret område og de alle er ens og derfor kan jeg være sikker på at den passer til døren?

Den jeg har hedder AMCA REX 333. Den er gammel og dyr  

Inden jeg kaster mange penge efter en ny: Er der mon nogen måder hvorpå man kan smøre eller på anden måde fikse den eksisterende låsekasse? 
Jeg synes det er lidt synd at smide så mange penge efter en låsekasse, hvis jeg kan reparere den gamle.
Annonce
Når jeg undersøger låsekassen nærmere virker det som om modstanden er inde i selve det firkantede hul som tværpinden går igennem og som dørgreb sidder fast på.
Det er ikke, som jeg først troede, en grat eller lign. på palen. Palen kører også fint ind og ud, hvis jeg bare trykker den med en finger.
Kunne jeg evt. smøre lidt olie ned i rillen som ses ved pil nr 1 og 2 herunder?

Måske er olie ikke en god ting hvis det kan samle støv, men så måske noget grafit eller lign tør smørring?

Du kan jo prøve at olie i de forskellige steder og give den noget "motion".

Jeg tror ikke du skal have de store forhåbninger. Problemet er nok mere slid end manglende olie. Jeg kæmpede for noget tid siden med en anden type REX. Den begyndte at låse sig selv når døren blev lukket for hårdt. Den var nittet sammen. Til sidst var der ikke andet at gøre, end at stikke hånden helt ned i foret.  
Jeg kan se at din er skruet sammen. Bare skil den ad. Fjedre hopper normalt ikke ud, men du skal være lidt forsigtig, så du får set, hvor de forskellige dele skal være.
GodeVen skrev den 20-11-2024 14:29:04

Du kan jo prøve at olie i de forskellige steder og give den noget "motion".

Jeg tror ikke du skal have de store forhåbninger. Problemet er nok mere slid end manglende olie. Jeg kæmpede for noget tid siden med en anden type REX. Den begyndte at låse sig selv når døren blev lukket for hårdt. Den var nittet sammen. Til sidst var der ikke andet at gøre, end at stikke hånden helt ned i foret.  

OK. Jeg må prøve og ellers skifte til den dyre....

Vil du bruge olie eller tør grafit eller teflon smørelse?

Original har der være brugt almindeligt fedt, så jeg ville ikke gøre mig de helt store bekymringer. Hvis du ikke har tænkt dig at åbne låsekasse, bør du bruge noget fed olie eller noget på spraydåse.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også