Har brug for et godt råd ang. låsekasse indvendig dør

Nu fik jeg endelig låsekassen ud af min indvendige dør: https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/255264/s/hvordan-faar-jeg-laasen-ud-af-indvendig

Jeg har problemet med at palen i denne dør "binder". Det gør, at dørgrebet nogle gange ikke er til at presse ned. Så skal man måske lige lade grebet kommet op og så ned igen, og så går det. Det er rigtigt irriterende.

Jeg har fået låsekassen ud fordi jeg tænkte at der måske var noget der skulle smøres eller lign. Men nu hvor jeg har kassen ude kan jeg ikke umiddelbart se noget jeg kan gøre ved den... Er der nogen der har forstand på den slags som kan give et godt råd?

Nu fik jeg endelig låsekassen ud af min indvendige... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
GodeVen skrev den 20-11-2024 14:44:29

Original har der være brugt almindeligt fedt, så jeg ville ikke gøre mig de helt store bekymringer. Hvis du ikke har tænkt dig at åbne låsekasse, bør du bruge noget fed olie eller noget på spraydåse.

Tror du det ok at åbne den? Er bange for der fx springer fjedre osv ud og jeg ikke kan samle den igen. 

Jeg ville åben den. Men det er rigtigt at du skal passe på at der ikke er noget der falder ud. Der er ingen fjedre der presser direkte mod låget, alle fjedre er diagonalt på låsekassens sider. Det er rimelig simpel mekanik.
GodeVen skrev den 21-11-2024 08:27:17

Jeg ville åben den. Men det er rigtigt at du skal passe på at der ikke er noget der falder ud. Der er ingen fjedre der presser direkte mod låget, alle fjedre er diagonalt på låsekassens sider. Det er rimelig simpel mekanik.

Jeg fik den åbnet. En fjeder skubbede den bøsning med firkantet hul i ud med det samme, så den faldt på gulvet.. Mens jeg stod og var lidt forvirret sprang en anden fjeder ud - den som skubber palen ud. Jeg tror dog jeg har fået begge sat korrekt i igen.

Der er rigtigt nok smurt med fedt inde i låsekassen... Jeg kan også se, at der er en del støv i låsekassen. Det stammer sandsynligvis fra da jeg pudsede døren ned før jeg malede den... Så jeg skal nok have det støv ud og så smurt den igen...

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også