Hvordan får jeg låsen ud af indvendig dør?

Jeg har problemet med at palen i denne dør "binder". Det gør, at dørgrebet nogle gange ikke er til at presse ned. Så skal man måske lige lade grebet kommet op og så ned igen, og så går det. Det er rigtigt irriterende. Jeg vil derfor have låsemekanismen ud af døren og se, om der evt. skal smøres noget, eller om der er en grat et sted som skal files af.

Jeg har løsnet de to skruer som holder låsemekanismen på plads samt taget dørgrebene af og stangen der går imellem de to dørgreb. Nu burde jeg vel kunne lirke låsekassen ud? Men nej, den kommer ud som vist på tegningen. Her kan jeg så lirke den mere ud nederst til end jeg kan øverst.

Skal jeg bare brug vold eller kan der være noget mere som skal af?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du fjernet dørhåndtag og låsering?
HrT skrev den 18-11-2024 20:02:13

Altså som jeg skrev har jeg fjernet dørgreb og den firkantede stang der går imellem dem - de er skruet fast på. Der er så vidt jeg kan se ikke noget andet der fastgør låsekassen til døren.

Jeg ved ikke, hvad låsering er. Når jeg søger på nettet efter låsering kommer der sådan noget her frem som på billedet. Der er så vidt jeg kan se ikke sådan en på min dør.

LennartBertelsen skrev den 18-11-2024 20:34:09

HrT skrev den 18-11-2024 20:02:13

Altså som jeg skrev har jeg fjernet dørgreb og den firkantede stang der går imellem dem - de er skruet fast på. Der er så vidt jeg kan se ikke noget andet der fastgør låsekassen til døren.

Jeg ved ikke, hvad låsering er. Når jeg søger på nettet efter låsering kommer der sådan noget her frem som på billedet. Der er så vidt jeg kan se ikke sådan en på min dør.

Mente nøglehuls dækpladen (hvis navn har forputtet sig). 

Men ellers har jeg ikke et bud hvis alt andet er skruet af dørens sider. 
Henholdsvis grebsroset og nøgleskilt kan være skruet fast og skruespidserne kan måske gribe fat i låsekassen?

Venlig hilsen
Knud
knudr skrev den 18-11-2024 21:46:28

Henholdsvis grebsroset og nøgleskilt kan være skruet fast og skruespidserne kan måske gribe fat i låsekassen?

Yes. Det var problemet. Tak ☺️

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis