Hjælp til elinstallationsrapport/hus- lavvolt

Kære alle
Håber at det er okay, at jeg deler dette og håber jeg kan få hjælp, da jeg er ret bekymret omkring udgifter i forbindelse med køb af hus. Vi står i overvejelse omkring køb af hus og tilstandsrapport ser ret fin ud. I forhold til EL, står der i elrapporten, at der er lavvoltspænding i køkkenet. Samt også i badeværelset. Jeg har vedlagt billede af beskrivelsen fra køkken.
Mit spørgsmål er, at når det er noteret i køkken, at der er anvendt for lille ledningstværsnit i lavvoltinstallationen - der er anvendt 0,75 mm som fast installation og risiko for brandfare.
Er dette dyrt at få lavet og tager det mange timer? har læst nogle steder at der kræves 1,5 mm.
Men betyder det, at der skal skiftes ledninger i hele huset når der står fast installation. Er ret bekymret for, at flere vægge skal skære op, hvis dette skal fixes.

Jeg er ny herinde og håber ovenstående forumopslag er OK. Og ​vil evt. blive første huskøb og er på bar bund, omkring denne post til EL. ​Og er der andet jf. vedlagte jeg skal være OBS på.

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på siden  
Hvis det er LED spot, betyder det ikke noget, men alligevel ikke lovligt, da man vil kunne sætte halogen pære i.
( Det er ikke sikkert lavvolt transformeren kan køre med LED, nogle typer kræver en vis belastning)

Vi prøver igen, i morgen --
tak for hurtig svar :)
Betyder det kun noget i forhold til spotlamper. Når jeg læser det med lavvolt tænker jeg alle stikdåserne og det bagvedtilhørende kabel/rør skal skiftes. Eller har jeg misforstået noget.
Men ser heldigvis kun ud til at det er i køkkenet og badeværelset. se yderligere billede.
Prøv at sæt et billede ind af kontakten hvor du tænder lyset, det kan være lavet på flere måder.
​Men er det lavvolts kontakter, skal ledningerne også være 1.5mm2 ledninger.
(det skal der også til 230 volt, men det er det normalt også)

Vi prøver igen, i morgen --
Du har den mulighed at bede sælger om at rette de nævnte fejl. Jeg lægger mærke til 3 fejl
1. Pasringe eller bundskruer mangler. Det er nemt at rette.
2.  Enkelte kabler under vask mangler fastgørelse. Der er ikke anført, om det er kabler til den fase installation eller           
   tilledninger.
3. Det bør undersøges om strømforsyning er fastgjort. Det kunne være undersøgt, følg ledningen.
4. Der er anvendt for lille tværsnit 0,75 mm2 i lavvoltinstallationen som fast installation. Det er ikke nødvendigvis fast  installation men tilledning og dermed lovligt. 
Jeg betragter det ikke som særligt store eller økonomisk belastende fejl. Som anført bør du bede sælger rette fejlene eller få et afslag i prisen.
Jeg ser nu at deer er tilføjet yderligere punkter til rapporten. Det kræver billeder af de anførte punkter for at bedømme det. Men som anført tidligere, bed sælger rette fejlene.

fase
Det er en el-rapport som er meget almindeligt. Den med for store huller i dåser, og manglende aflastning i dåser kunne de næsten have lavet som fortrykt. Jeg har stort set ikke set en el-rapport på ældre huse hvor det ikke var angivet. Det er ikke nemt at lave og betyder stort set ikke noget.
Lavvolt installationen er det eneste som er nævnt med for små ledninger. Det betyder at de ledninger der ligger over loftet skal skiftes hvis det skal lovliggøres. Der er ikke tale om ledninger i vægge ned til stikkontakter eller lign. 
De kabler som skal skiftes går fra transformator og til spot. Hvordan og hvor mange er umulig at gætte på, men ofte kan man binde ny kabel sammen med den gamle og så trække det igennem.
Men hvis i har planer om ny loft i forbindelse med indflytning så er det peanuts at få den del rettet samtidig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Tak for svar til alle. Og gav mig lidt ro at høre at ledninger fra 0.75 er via loftet og kan ændres fra loftet til 1.50. Der er profilbrædder pt. Og overvejer at skifte til gipsloft, som heller ej skulle være en stor omkostning. Må dog håbe at lægterne passer. 
Forskalling passer ganske sikkert ikke. Gips loft 40 cm afstand profilloft 90 cm afstand. en det er nok et mindre problem.
Er det halogen spot kan det være en fordel at bytte dem om til led spot så er der en del besparelse på strømmen

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er spots i køkkenet og badeværelset. Det må være disse ledninger som du nævner så med 0,75. Tak det gav lidt ro i maven. Jeg havde forestillet mig, at de skulle skiftes oppe fra loftet som er fyldt med mineraluld isolering og svært at komme til.
så vi må af med loftet :)

Håber det er OK med sidste spørgsmål. I forhold til nedgravet olietank. Er det nok for min risiko, at jeg får genafblændingsattest og stikprøver for undersøgelse om evt. forurening.
Din nedgravede og afblændede olietank skulle gerne være registreret hos kommunen og dermed i BBR registret.

fase
Jeg overvejer lidt om jeg skal skifte loft. Her få fjernet profilbrædder og i stedet gipsloft eller farmacel. Til en stue og køkkendøren og køkken som er i alt 50 kvm2. 
Har i en ide hvad en tømrer vil have for montering af dette. Tænker selv at jeg kan fjerne profilbrædder med koben😄. Så skal der vel lægter og dampspærren inden. Men kunne være en stor hjælp til budget i forhold til montering af nyt loft vil koste til 50 kvm2??🙏
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Find og køb din maling direkte på Flügger.dk - få leveret eller hent i butik.     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis