Hjælp til elinstallationsrapport/hus- lavvolt

Kære alle
Håber at det er okay, at jeg deler dette og håber jeg kan få hjælp, da jeg er ret bekymret omkring udgifter i forbindelse med køb af hus. Vi står i overvejelse omkring køb af hus og tilstandsrapport ser ret fin ud. I forhold til EL, står der i elrapporten, at der er lavvoltspænding i køkkenet. Samt også i badeværelset. Jeg har vedlagt billede af beskrivelsen fra køkken.
Mit spørgsmål er, at når det er noteret i køkken, at der er anvendt for lille ledningstværsnit i lavvoltinstallationen - der er anvendt 0,75 mm som fast installation og risiko for brandfare.
Er dette dyrt at få lavet og tager det mange timer? har læst nogle steder at der kræves 1,5 mm.
Men betyder det, at der skal skiftes ledninger i hele huset når der står fast installation. Er ret bekymret for, at flere vægge skal skære op, hvis dette skal fixes.

Jeg er ny herinde og håber ovenstående forumopslag er OK. Og ​vil evt. blive første huskøb og er på bar bund, omkring denne post til EL. ​Og er der andet jf. vedlagte jeg skal være OBS på.

Kære alle Håber at det er okay, at jeg deler dette... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Uh ha, det med håndværker regninger er der mange der har allergi overfor her på en lavdetselv side.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Overvejer også evt selv. Her leje noget udstyr i Silvan. Så er det vel at tilpasse lægterne oh håber dampspærre allerede er på og ser fint ud 😄 og herefter få gips eller farmacellpladerne skruet på. 
Ja du piller det ned og ser hvordan det ser ud. 
Man kommer langt med en målebånd, murersnor, fukssvans, bore/skruemaskine, hobbykniv, og noget at stå på. 

Tak for svar allesammen 🙏
Har i erfaringer med hvilken type gips plader og hvor det er bedst at købe. Har set flere pris forskelle fx Jem og fix eller stark 😁 
Har også overvejet farmecel men skulle være dyrt og svært at arbejde med limen der skal på kanterne 🫣
Ved fermacel kan du nøjes med 1 lag, og kanter er meget nemme at lime. Den limbøtte man køber sammen med fermacel har en speciel tud så lim stregen lige bestemt ligger pænt. Den overskydende lim som presses ud ved pladen bagefter lader du sidde til dagen efter. Så kan den hugges af med en spartel. 

Annonce
Frede85 skrev den 26-11-2024 07:20:44

Er dette en okay pris til farmacell https://www.bygma.dk/byggematerialer/byggeplader/gipsplader/fibergips/fermacell-fibergips-handyplade-125x900x1200mm---retkant100p062023/
103,- for en plade
 Tænker jeg piller loft ned og håber dampspærre er intakt og må sætte lægter op som passer til pladerne når de skydes op. Er det ikke fremgangsmåden

Nej, det er alt for dyrt. De koster 86 kr/plade uden rabat hos Davidsen. Afhængig af hvor mange du skal bruge kan man godt få noget rabat. ( Jeg gav 79 kr/stk for 2 måneder siden ved 1 ½ palle leveret ) 

Selvbygger med stort S. 
Tak for den hjemmeside. Skal bruge dem til marts og vil bestille herfra. Skal også have lagt nyt gulv og fliser i køkkenet. Er der en hjemmeside der kan anbefales 🙏
Hej alle. Vi er nået frem til, at vi pt. Ikke har råd til udskiftning af loft, men blot male profilbrædderne hvide, fremfor farmacell. Vi har endnu ikke overtaget huset, og har ikke kunne tage billede af stikkontakter til Spots som i var så venlige at kommentere på 🙏Vi har 3 Spots i køkkenet og 4 Spots i badeværelse. Hvis der som i skriver er brugt lavvoltskabel 0.75 til disse kan jeg så ikke bare købe nye 7 nye LED Spots for at gøre dette lovligt jf. Anmærkningen i rapporten. Og tager det lang tid for en elektriker at fixe dette. Tænker det er det vigtigste vi ikke kan selv som skal udbedres. Eller tager jeg fejl. Er det simpelt at afmontere nuværende halogen Spots og montere kabel. Se billede
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også