Det er vist el-svindel

https://energielektrikeren.dk/netbalancering/
Min søn spurgte ind til det med batteri. Her blev han lovet et batteri til 80.000 kr. som kan optage strøm fra nettet når et er billigt og sende tilbage når det koster mere. På den måde var der udsigt til at tjene 15-18.000 kr/årlig. Altså en tilbagebetalings tid på 5-6 år
Man kunne samtidig hjælpesamfundet med at " balancere elnettet " De sammenligner det med at få alle i en dansesal til at danse efter musikken, ikke for hurtig og ikke for langsom  
Når man læser beskrivelsen så stikker det helt af, i forhold til min viden. 
Batteri på sølle 10,5 Kwh som skulle kunne ændre noget som helst. En enkelt opladning af Tesla eks. er på 40-45 Kwh. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har ikke tidligere hørt det skulle kunne lade sig gøre at få penge for netballancering som privat, men i princippet er den god nok.

Til sammenligning sælger jeg 250 kw balancering op og ned på mit job ( ved at kunne ind og udkoble nogle store ømrørre) og tjener afhængig af markedet 3-400.000 kr/år.

Selvbygger med stort S. 
Der er også et firma der hedder bodil.energy som tilbyder det samme. På trustpilot har de okay anmeldelser 
1 kWh batteri koster ca. 1000 kr på Alliexpress.

Så 10.5 kWh burde koster ca. 10.000 kr.

Elektronikken er også billig - Grid-Tie-invertere og ladere koster under 3000 kr.

Hvad med tariffer og afgifter og registrering hos elleverandører - hvordan spille det ?
Det er så incl installation, besked til myndigheder, og en pæn til udendørs installering. Men det er de meget små Kwh. og så den store udsigt til fortjeneste der undrert mig.
Den med at lade maskiner køre når det er billigt hr jeg også set for 40 år siden.
Det var kølerum på et større slagteri. Her kørte man temperatur lidt længere ned med billig strøm, og kunne så slukker kompressorer o nogle af de dyre timer. 
Men ved den her metode er der tab i invertere ved både lagring og når det skal ud på nettet igen. Og så er der det med prisen. Kan man kun få det som solcelle ejere får, så kan det ikke være en god forretning.
Ved solceller er energien trods alt gratis, hvor man her har købt det til en pris. . 

ev elmand skrev den 16-11-2024 23:26:07

Det er så incl installation, besked til myndigheder, og en pæn til udendørs installering. Men det er de meget små Kwh. og så den store udsigt til fortjeneste der undrert mig.
Den med at lade maskiner køre når det er billigt hr jeg også set for 40 år siden.
Det var kølerum på et større slagteri. Her kørte man temperatur lidt længere ned med billig strøm, og kunne så slukker kompressorer o nogle af de dyre timer.
Men ved den her metode er der tab i invertere ved både lagring og når det skal ud på nettet igen. Og så er der det med prisen. Kan man kun få det som solcelle ejere får, så kan det ikke være en god forretning.
Ved solceller er energien trods alt gratis, hvor man her har købt det til en pris. . 

Det er ikke det samme, der er sket meget med elnettet de sidste 40 år. Vi får penge for at bruge mere eller mindre strøm end vi egentlig har behov for i det øjeblik hvor nettet har brug for det. 

Det handler ikke om at flytte et forbrug til de billige tider.

Selvbygger med stort S. 
Annonce
Og private skal betale for at udbygge el nettet så vind/sol parker kan sende el til udlandet.
De penge vi bruger på systemtjenester kunne bruges meget bedre på at bygge et stort atomkraftværk.
I Sverige bruger de årligt ca. 2 mia. Euro om året på systemtjenester, og beløbet er stærkt stigende. Det kan fint forrente et ordentligt kraftværk.

Ideen om, at vi løser problemerne med elnettet ved at bygge batterilagre og flere transmissionsledninger svarer til at løsehungersnød ved at bygge veje og lagerhaller til den mad der ikke er der.

Nedlægning af velfungerende kernekraftværker i Sverige og Tyskland er eklatant tåbeligt og har bidraget til stærkt stigende priser på el til stor skade for landets virksomheders konkurrenceevne. Det koster den almindelige borgers velfærd mere end noget andet.

Chr

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Ja, det har været nemt at erstatte de første 50% af vores strøm til VE - de næste 50% bliver meget dyrere.

Måske vi burde bede svenskerene om at lave Barsebäck II - med 2 GW kapacitet - så kan vi altid købe strømmen af dem, uden vi behøver vindmøller og solceller.
Måske vi burde bede svenskerene om at lave Barsebäck II - med 2 GW kapacitet - så kan vi altid købe strømmen af dem, uden vi behøver vindmøller og solceller.

Hvad mon prisen pr kWh er på et nyopført værk? 

Hinkley Point C, som endnu ikke er færdiggjort regnes med en pris på 96£/MWh. Det er ikke billigt.
Danmarks størrelse duer ikke til så store kraftværker. Glæder mig til at se hvad de mindre værker kommer til at koste 
Superdiy: Du må lige forklare hvordan "sølle" 10,2 KWh batteri kan kaste 12-15.000 kr af sig årlig, når et 6 kw solcelleanlæg kun giver nogle få hundrede kroner. 
Helt enig med at vi bør kigge på de små atomkraftværker. 
Hvorfor skal det være så enorme anlæg, skibe og ubåde har i mange år haft mindre anlæg. 

Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis