Det er vist el-svindel

https://energielektrikeren.dk/netbalancering/
Min søn spurgte ind til det med batteri. Her blev han lovet et batteri til 80.000 kr. som kan optage strøm fra nettet når et er billigt og sende tilbage når det koster mere. På den måde var der udsigt til at tjene 15-18.000 kr/årlig. Altså en tilbagebetalings tid på 5-6 år
Man kunne samtidig hjælpesamfundet med at " balancere elnettet " De sammenligner det med at få alle i en dansesal til at danse efter musikken, ikke for hurtig og ikke for langsom  
Når man læser beskrivelsen så stikker det helt af, i forhold til min viden. 
Batteri på sølle 10,5 Kwh som skulle kunne ændre noget som helst. En enkelt opladning af Tesla eks. er på 40-45 Kwh. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
https://energielektrikeren.dk/netbalancering/ Min... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der er noget info omkring det bla. her Link
Der argumenterer de for at indtjeningen er faldende, så man skal måske være lidt mere realistisk for hvad man kan forvente.
Og indtægten er skattepligtig skal man huske.
Og levetiden for batterierne kan være et tema.
Og så kan ingen spå om fremtiden, så udbyderen kan gå konkurs, lave en JuicyFields eller andet spændende.
Men det er egentligt interessant og havde jeg haft solceller og større elforbrug, ville jeg helt sikkert overveje at hoppe på vognen.

Bare kald mig BBB 
ev elmand skrev den 17-11-2024 22:51:05

Superdiy: Du må lige forklare hvordan "sølle" 10,2 KWh batteri kan kaste 12-15.000 kr af sig årlig, når et 6 kw solcelleanlæg kun giver nogle få hundrede kroner. 
Helt enig med at vi bør kigge på de små atomkraftværker. 
Hvorfor skal det være så enorme anlæg, skibe og ubåde har i mange år haft mindre anlæg. 
Jeg har aldrig forholdt mig til beløbet, og skrev i mit første svar at jeg aldrig havde hørt om det for private.
Systemydelser har ingen relation til hvad du kan tjene på solceller, da hele ideen bag ikke omhandler produktion af strøm, men hurtig optagelse/afgivelse af effekt kortvarigt for at stabilisere elnettet. 

Selvbygger med stort S. 
Jeg kunne også godt tænke mig at se beregnings grundlaget for de store besparelser.

I vinterhalvåret skal man lade om natten, Medregnet afgifter er den cirka 30% billiger end om aftenen. Om sommeren lader man om dagen, for at få tilsvarende besparelse. Hvis man ønsker at sælge strømmen tilbage, får man ikke afgiften retur, så det skal man ikke tage med i regnestykket. Man skal altså have en elregning omkring 45.000 kr om året for at spare 15.000 kr.

Hvis strømmen koster 3 kr i snit, må man have et forbrug på omkring 15.000 kWh om året. Det er cirka 41 kWh i døgnet.  Man skal altså have et batteri mindst i den størrelse.

Ovenstående er kun et overslag, men det viser at besparelsen er helt urealistisk med 10 kWh batteri, eller et normalt forbrug.

Kom gerne med en mere præcis beregning, hvis jeg har overset noget vigtigt.
GodeVen skrev den 18-11-2024 09:46:35

Jeg kunne også godt tænke mig at se beregnings grundlaget for de store besparelser.

I vinterhalvåret skal man lade om natten, Medregnet afgifter er den cirka 30% billiger end om aftenen. Om sommeren lader man om dagen, for at få tilsvarende besparelse. Hvis man ønsker at sælge strømmen tilbage, får man ikke afgiften retur, så det skal man ikke tage med i regnestykket. Man skal altså have en elregning omkring 45.000 kr om året for at spare 15.000 kr.

Hvis strømmen koster 3 kr i snit, må man have et forbrug på omkring 15.000 kWh om året. Det er cirka 41 kWh i døgnet.  Man skal altså have et batteri mindst i den størrelse.

Ovenstående er kun et overslag, men det viser at besparelsen er helt urealistisk med 10 kWh batteri, eller et normalt forbrug.

Kom gerne med en mere præcis beregning, hvis jeg har overset noget vigtigt.

Det du sælger er en ballanceringsydelse på nettet, og har intet med dit elforbrug at gøre. Man kan i teorien sælge en systemydelse uden at have et elforbrug. Du agerer "kondensator" for elnettet, typisk i 15 minutter af gangen.

Det er altså ikke en besparelse på elregningen, men en indtægt. Om indtægten stemmer med 15.000 kr/år kan ingen svare på da det afhænger af behovet på nettet. På Sjælland har det de sidste par år været væsentlig bedre betalt end vest for bæltet.

Selvbygger med stort S. 

Mine beregninger på bagsiden af en konvolut giver det samme. 

Med de priser på batterier og deres holdbarhed jeg har set koster det omkring 2 kr i batteri slid pr cyklus. (5 kWh batteri)

Af de 5 kWh kan man sikkert udnytte de 4.
Der gives 10 års garanti svarende til 3-4000 op/afladninger.
Hvis man er heldig kan man måske tjene 2 kr/kWh. 8-2=6. 
4000 *6 =24000 kr.
Jeg tvivler på at man kan oplade-aflade mere end een gang om dagen. Altså kan man tjene 6 kr om dagen på det 5 kWh batteri jeg har kigget på.
Jeg overvejer det kraftigt. Alene for at undgå at betale "dummebøder" mellem 17 og 21.
Men mit forbrug er bare for lavt....

Annonce
Superdiy skrev den 18-11-2024 10:14:00

Det du sælger er en ballanceringsydelse på nettet, og har intet med dit elforbrug at gøre. Man kan i teorien sælge en systemydelse uden at have et elforbrug. Du agerer "kondensator" for elnettet, typisk i 15 minutter af gangen.

Det er altså ikke en besparelse på elregningen, men en indtægt. Om indtægten stemmer med 15.000 kr/år kan ingen svare på da det afhænger af behovet på nettet. På Sjælland har det de sidste par år været væsentlig bedre betalt end vest for bæltet.

Hvis du vil sælge, skal du have større kapacitet på batteriet end dit eget forbrug.

Når man køber strøm, skal man også betale for levering, og de fleste skal også betale afgifter. Når man sælger får man ikke udgifter til levering og afgifter tilbage, man får derimod lidt under aktuel pris tilbage. Hvis man selv bruger strømmen, har den samme værdi som det man køber. Det vil altså være en endnu dårligere forretning, at sælge tilbage end at lade op til eget forbrug.

Prøv at sætte lidt tal på, så vi kan se hvorledes et 10 kWh batteri kan spare 41 kr i snit hver dag (15.000 kr om året). Du skal altså have en indtjening på 4,10 kr pr kwh batteri i snit om dagen.

Ratz skrev den 18-11-2024 10:25:11

Mine beregninger på bagsiden af en konvolut giver det samme. 

Med de priser på batterier og deres holdbarhed jeg har set koster det omkring 2 kr i batteri slid pr cyklus. (5 kWh batteri)

Af de 5 kWh kan man sikkert udnytte de 4.
Der gives 10 års garanti svarende til 3-4000 op/afladninger.
Hvis man er heldig kan man måske tjene 2 kr/kWh. 8-2=6.
4000 *6 =24000 kr.
Jeg tvivler på at man kan oplade-aflade mere end een gang om dagen. Altså kan man tjene 6 kr om dagen på det 5 kWh batteri jeg har kigget på.
Jeg overvejer det kraftigt. Alene for at undgå at betale "dummebøder" mellem 17 og 21.
Men mit forbrug er bare for lavt....

Et batteri ligger på ca 2.000 kr pr effektive kWh, da man må bruge ml 20-100% af batteriets kapacitet (og aldrig under 20%). 

Garantierne pt ligger på 6.000 cycles / 80%. Dvs at batteriet derefter bør have 20% mindre kapacitet. Ikke at det ryger på genbrug derefter.

Et 10kwh koster 20.000kr. Kan bruges mindst 6.000x, svarende til 3.33kr pr hele afladning, dvs 10 effektive kWh. Det er jo 0,33 øre pr kWh afladt…?
Jeg tror dog heller ikke på konceptets langtidsholdbarhed. Hvis det er så guldrandet en forretning, vil markedet hurtigt ødelægge det. Sådan burde markedets usynlige hånd i hvert fald virke. 
Først skal der lige findes en løsning på hvordan man hver dag kan købe strøm og sælge den igen med en fortjeneste på 4,10 kr pr. kWh, så man kan få den lovede tilbagebetalingstid på 5-6 år.

Hvis fortjenesten er 1/3 bliver det ikke tilbagebetalt ​inden batterier er dødt.

GodeVen skrev den 18-11-2024 15:39:39

Først skal der lige findes en løsning på hvordan man hver dag kan købe strøm og sælge den igen med en fortjeneste på 4,10 kr pr. kWh, så man kan få den lovede tilbagebetalingstid på 5-6 år.

Hvis fortjenesten er 1/3 bliver det ikke tilbagebetalt inden batterier er dødt.

Jeg er til dels enig. Men, stort men, hvis man netop betales for netbalancering, så er det ikke salg her og nu, men betaling for leveret kapacitet for at balancere nettet. Det er aftalt, præcis volumen. Det lyder af det samme, men er forskelligt. Og det er på europæisk niveau (på samme måde som at Holland presser solcelleafregningen helt i bund).

Jeg tror bare heller ikke på det. For hvis først mange nok går med, falder prisen. Eller det bør den gøre.

Det sagt, så har usa allerede mere central batterilagering end 5x Danmarks årlige forbrug. Så lagring kommer. Spørgsmålet er blot hvad der kommer først: prisfald pga lagring og vedvarende energi. Eller stigende forbrug pga AI (som klimamæssigt er intet mindre end sindsygt)
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis