Det er vist el-svindel

https://energielektrikeren.dk/netbalancering/
Min søn spurgte ind til det med batteri. Her blev han lovet et batteri til 80.000 kr. som kan optage strøm fra nettet når et er billigt og sende tilbage når det koster mere. På den måde var der udsigt til at tjene 15-18.000 kr/årlig. Altså en tilbagebetalings tid på 5-6 år
Man kunne samtidig hjælpesamfundet med at " balancere elnettet " De sammenligner det med at få alle i en dansesal til at danse efter musikken, ikke for hurtig og ikke for langsom  
Når man læser beskrivelsen så stikker det helt af, i forhold til min viden. 
Batteri på sølle 10,5 Kwh som skulle kunne ændre noget som helst. En enkelt opladning af Tesla eks. er på 40-45 Kwh. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
https://energielektrikeren.dk/netbalancering/ Min... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
GodeVen skrev den 18-11-2024 15:39:39

Først skal der lige findes en løsning på hvordan man hver dag kan købe strøm og sælge den igen med en fortjeneste på 4,10 kr pr. kWh, så man kan få den lovede tilbagebetalingstid på 5-6 år.

Hvis fortjenesten er 1/3 bliver det ikke tilbagebetalt inden batterier er dødt.

Hvis jeg købet er batteri på 10 kWh til 20.000 kr, skal jeg “kun” spare 4.000 kr pr år for at opnå din tilbagebetalingstid. 

Der er 1,10kr pr kWh at spare om vinteren mellem høj og lav tarif. Jeg skal i så fald blot flytte 4.000 kWh henover 5 måneder for at breake even. Eller 27 kWh pr dag. På et 10 kWh batteri. Så hvis kun baseret på 5 kolde, solfattige måneder, så er tilbagebetalingen >10 år.

Men heldigvis er året længere. Men det kræver stadig en del omlægning af forbrug for at det løber rundt. 
HrT 
Ja ved en pris på 20.000 kr er det naturligvis nemmere at få regnskabet til at gå op. Men der tilbydes en pris på 80.000 kr. 

ev elmand skrev den 18-11-2024 23:33:06

HrT
Ja ved en pris på 20.000 kr er det naturligvis nemmere at få regnskabet til at gå op. Men der tilbydes en pris på 80.000 kr. 

Det var en af årsagerne til at jeg ikke valgte det: den absurde overpris. 

Hvis jeg købet er batteri på 10 kWh til 20.000 kr, skal jeg “kun” spare 4.000 kr pr år for at opnå din tilbagebetalingstid. 

Der er 1,10kr pr kWh at spare om vinteren mellem høj og lav tarif. Jeg skal i så fald blot flytte 4.000 kWh henover 5 måneder for at breake even. Eller 27 kWh pr dag. På et 10 kWh batteri. Så hvis kun baseret på 5 kolde, solfattige måneder, så er tilbagebetalingen >10 år.

Men heldigvis er året længere. Men det kræver stadig en del omlægning af forbrug for at det løber rundt. 

Man kommer vel heller ikke udenom noget mere kobber samt en inverter. De holder heller ikke evigt.

Ratz skrev den 19-11-2024 08:34:54

Man kommer vel heller ikke udenom noget mere kobber samt en inverter. De holder heller ikke evigt.

Inverter holder vel en 15-20 år. Solceller vel en 20-25 år. Men pt føles markedet som cpu markedet i 90’erne: bedre og billigere år for år. 

Vi fik tilbud til 150k for 2 år siden. 110k sidste år. 90k i år. Tror jeg venter mindst et år mere. 
Annonce
Og så er ø-mode nøglen for os. Vi har ikke en varmekilde i huset uden strøm (pilleovnen bruger lidt strøm). Alene af den grund har vi lyst til et batteri mere end en generator. 
De invertere jeg kender kan ikke køre hvis der ikke er strøm fra nettet. Men det er heller ikke et område jeg "forsker" meget i. 

Ratz skrev den 17-11-2024 20:28:24

Måske vi burde bede svenskerene om at lave Barsebäck II - med 2 GW kapacitet - så kan vi altid købe strømmen af dem, uden vi behøver vindmøller og solceller.

Hvad mon prisen pr kWh er på et nyopført værk? 

Hinkley Point C, som endnu ikke er færdiggjort regnes med en pris på 96£/MWh. Det er ikke billigt.
Danmarks størrelse duer ikke til så store kraftværker. Glæder mig til at se hvad de mindre værker kommer til at koste 

Nu er Danmark ikke den rette til at bede Sverige om at bygge et nyt Barsebäck. Faktisk var det Danmark, der bad svenskerne om at bygge det nu lukkede, da vi gerne villa have billig og stabil strøm til København og omegn.

Well, skulle svenskerne få den fremragende ide at bygge et nyt Barsebäck, så ville jeg klappe i mine store hænder af glæde. Og ikke kun 2 GW, hvorfor ikke 2 x 1,6 GW. Det svarer til 2 reaktorer som Finlands Olkiluoto 3.

Det vil ikke være noget problem at lave reaktorer at den størrelse i Sydsverige. Hovedparten af det svenske forbrug ligger i Sydsverige, og et par store kraftværker vil stabiliserer elnettet gevaldigt. Et par store kabler over Sundet til Sjælland, og så var DK med på vognen.
Skulle mine vådeste drømme gå i opfyldelse, så bygges der to eller tre kæmpe reaktorer på Ringhals grunden. Igen skal der lægges nogle voldsomme kabler til DK, så vi kan komme med.
Hvorfor ikke bygge atomkraft i DK? Fordi vi ikke har en administration mm der kan godkende det og sagsbehandle sådant. Det vil tage mange år at opbygge. Sverige har det allerede. 
Hvad skal vi så med al den strøm? En stor del af den grønne omstilling går ud på, at vi skal elektrificeres mest muligt. Lige nu kommer  20% af vort energiforbrug fra el. Halvdelen af ellen kommer fra vedvarende energi, resten kommer andre steder fra. 80% af vores energiforbrug kommer fra afbrænding af et eller andet, primært fossilt brændsel, så der er et kæmpe potentiale til at bruge el i stedet for diverse fossile brændsler.

Havde vi i Danmark ikke haft den -efter min opfattelse- tåbelige modstand mod kernekraft, så skulle vi, da tyskerne lukkede deres kernekraftværker, have opført mindst et meget stort værk i Sønderjylland, så vi kunne tjene kassen på at eksportere strøm sydover. Det ville også spare verden for kolossale mængder CO2, hvilket vi jo meget gerne vil. Om ikke andet, så at kunne bryste os af.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis