Efter isolering af gulv i hus 1960

Hej,

Vi har et hus fra 1960, hvor der er et 10cm betondæk og ca 70cm rockwool mellem strøer, hvor på der er trægulv. Der er samtidig luft mellem Rockwool og trægulvet.

Vi vil gerne have gulvvarme i vores værelser, samtidig med en tilbygning.

Jeg har modtaget tilbud på hvordan dette kunne laves.

Løsning 1: fjerne gulv, gulv isolering og betondæk helt, samt laver understøbning af vægge, hvor det er nødvendigt. Opbygger nyt dæk med korrekt isolering med f.eks. 275mm C80 og gulvvarme i ca 10cm beton som afsluttes med trægulv.

Løsning 2: fjerne gulv/strøer/isolering. Ny isolering på nuværende betondæk med uponor gulvvarme system, da de har lav byggehøjde og afslutning med trægulv. Forventer der er plads til ca 75mm isolering.

Der er stor prisforskel på disse løsninger. Spørgsmålet er om det kan betale sig at vælge løsning 1 frem for løsning 2 eller der er andre muligheder?

Hej, Vi har et hus fra 1960, hvor der er et 10cm... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
@Lyhne
Jeg har modtaget et tilbud på ca 50k på afretning og opbygning med isolering, spånplader, gulvvarme, gulv som beskrevet, samt gulvvarme styring og alle andre materialer. Der er lidt ting som skal fjernes i tilbudet, da de har gulvvarme styring med, som vi allerede har og der er et ekstra lag spånplade som ikke er nødvendigt. Skal så selv fjerne gulv, strøer og nuværende isolering, samt ​købe det gulv vi skal have på.

Regner med at det bliver ca 40k med rettelserne og vi har allerede en ledig kreds på vores gulvvarme system der kan bruges. Stedet er Nordsjælland.
Tak for tilbagemelding!🙂
Det synes jeg da lyder helt ok.. 
Lad høre, hvordan resultatet blev.. når de når så langt.. 

Vi overvejede det på et tidpunkt.. det fik vi bud fra nogle forskellige lokale vognmænd, på bortkørsel af det gamle gulv.. de priser svingede enormt meget, og den billigste var ret billig.. bare som alternativ til 100 ture til genbrugen 😀

Jeg er på Sydsjælland, så det er ikke relevant med den samme vognmand, men det var bare til inspiration. Det var markant billigere, med den lokale vognmand , end de landsdækkende der har priser online.. 

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Efter jeg har talt med kronospan yderligere en gang, fortalte de at deres bekymring ved løsningen med kingspan TF70 er, at de ikke har data på om den holder stivheden over tid. Dette kunne betyde at gulvet kunne få problemer i kanterne ved stor belastning, f.eks. når man stiller et skab. De talte om at sætte en lægte fast rundt langs væggene, så pladerne kunne støtte på dem.

Hvad tænker I om deres bekymring?
BPetersen skrev den 16-11-2024 10:10:39

Hvad tænker I om deres bekymring?

...at den er velbegrundet!

De fleste halv -og hel seriøse leverandører inden for faget herhjemme er medlem af Viden- og formidlingscenter for træbyggeriet i Lyngby. 

På deres hjemmeside traeinfo.dk er der til medlemmer publiceret en række guides og erfaringsblade.
Ifm emnet terrændæk (trae 10 og trae 12) er der gennemført en række tekniske forsøg der påviser nødvendigheden af en bestemt trykstyrke af isoleringen i lette terrændæk. Nogle biblioteker har kopier af disse erfaringsblade så det kan være du kan få adgang til de relevante guides uden at blive betalbart medlem. 

I korte træk så er især punktlast og langtidsdeformation problematisk hvis isoleringen er for blød som tilfældet er med det meste som Kingspan har på hylderne.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Træfakta12 beskriver netop den opbygning du ønsker.. blot med isolering med højere trykstyrke (s250!).. 
Herinde har andre brugere tidligere benyttet s150 med gode resultater.. men det er IKKE det der er efterprøvet jf. Træfakta..

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også