Efter isolering af gulv i hus 1960

Hej,

Vi har et hus fra 1960, hvor der er et 10cm betondæk og ca 70cm rockwool mellem strøer, hvor på der er trægulv. Der er samtidig luft mellem Rockwool og trægulvet.

Vi vil gerne have gulvvarme i vores værelser, samtidig med en tilbygning.

Jeg har modtaget tilbud på hvordan dette kunne laves.

Løsning 1: fjerne gulv, gulv isolering og betondæk helt, samt laver understøbning af vægge, hvor det er nødvendigt. Opbygger nyt dæk med korrekt isolering med f.eks. 275mm C80 og gulvvarme i ca 10cm beton som afsluttes med trægulv.

Løsning 2: fjerne gulv/strøer/isolering. Ny isolering på nuværende betondæk med uponor gulvvarme system, da de har lav byggehøjde og afslutning med trægulv. Forventer der er plads til ca 75mm isolering.

Der er stor prisforskel på disse løsninger. Spørgsmålet er om det kan betale sig at vælge løsning 1 frem for løsning 2 eller der er andre muligheder?

Hej, Vi har et hus fra 1960, hvor der er et 10cm... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak Thomas.

Skal man lave kingspan isoleringen i 2 lag eller 1 lag?
Altid 2 lag så kuldebroer undgås. Sådan plejer det at være. Måske holde øje med prisudviklingen. Der er sikkert sæsoner for sådan noget.

Ift hussalg ville jeg personligt kigge på energimærke > reelle udgifter > komfort. Vi har selv overtaget et hus med energimærke D men gulvvarme uden tilstækkelig isolering under. Prisen for at nå til a2010 står ikke mål med investering og driftsudgifter (etablering er ~500.000kr og vi bruger pt 11.000 på varme og varmt vand ml sept-maj. Selv hvis vi går i nul tager det 50 år at indhente investeringen).
Synes helt sikker at kingspan løsningen er meget mere interessant. Den største udfordring er vel at få afrettet den nuværende betondæk, ellers bliver gulvet bare skævt.

Der er to løsninger som jeg læser det.
- sand til afretning
- nivellering med spartel masse (hjælp fra prof 300-400kr/m2 når det er betongulv). Antager det er sammen størrelse ved nivellering af betondæk.

Jeg lytter bare lige med.. for hvis du får nogen til at lave løsning 2, er jeg nysgerrig på geografisk område, og pris.. (jeg kunne MÅSKE overveje lignende, nemlig)

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hej Lyhne,

Jeg afventer tilbud på løsning 2, hvor de laver det hele. Jeg overvejer selv at lave en del af arbejdet, men det afhænger af prisen :-)
Annonce
Du/man kan sagtens lave flydespartel selv - især hvis det bare skal være nogenlunde plant og ikke pænt.
Nu er jeg ikke ekspert - men ellers kan man vel bare rette af i (tørret) sand? Hvorfor skal det være mere fast end det? 
Skal fugtspærre / Radonspærre placeres på det afrettet beton med sand, se jeg bare udfordringen at afretningen bliver ødelagt når fugtspærre/radon spærre skal monteres.
Fugtspærren skal ligge på den varme side - altså ovenpå Kingspan.

Men I praksis behøve du det ikke da Kingspan i sig selv er lukket membran.
Ja, men du bør have membranen med alligevel, af hensyn til radon. Når du nu har muligheden.

På YouTube kan du se hvordan man kan udlægge flydespartel selv, ved at blande det løbende et par sække af gangen i en balje, og rulle det sammen. Man kan gøre det ret let, hvis man er to mand.

Er der nogle knupper/forhøjninger nogle steder, kan man spare meget spartel ved at slibe dem af med en vinkelsliber først.

Elektronikteknikeren
Efter jeg har talt med Kronospan og Kingspan er jeg kommet frem til følgende opbygning:

12 mm - Trægulv (Timberland eg)
02 mm - Timberland gulv underlag
00 mm - Varmefordelingsplader 0,5mm
25 mm - Novopan klimaplader (spor til 20mm)
01 mm - Gulvpap
00 mm - Fugtspærre 0,2 mm
40 mm - Kingspan TF70
40 mm - Kingspan TF70 (måske 50mm)
00 mm - Radon spærre 0,4mm

Konstruktionshøjde bliver 120mm + ca 1mm fra Varmefordelingsplader, fugtspærre og radon spærre, så ialt 121mm.

Jeg mener vi har ca130mm fra beton til gulv toppen, så det ene Kingspan lag bliver nok 50mm. Alternativt bliver det 30mm og 60mm Kingspan, så jeg undgår alt for meget spild. Men først skal det nuværende gulv fjernes så vi kan måle efter.

Jeg har dog fundet en udfordring, da to af vores vægge er efterisoleret indefra. Der er isoleret med 3x45mm. Der er 45mm mellem skelet og væg, samt 45mm i skelet, hvorefter der er dampspærre og nyt skelet med 45mm isolering. Der er afsluttet med 2 lag gips. (Fik denne beskrivelse da vi købte huset.)

Når nu vi fjerner gulvet, så kommer denne efterisolering til at svæve uden støtte. Hvordan løser man dette problem?

Alternativ skal efterisolering fjernes og laves om når man har lagt spånpladerne, så skelettet kommer til at stå på det.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også