Bevægelsessensor kigger gennem væg!

Vi har købt en bunke lamper med bevægelsessensore til kælderen, men de er af en type der IKKE er PIR, men i stedet kan kigge gennem vægge. Tænker det er ultralyd de bruger. Så lyset tænder i de rum vi ikke er i. Har prøvet at reducere den vinkel den “kigger” med ned, men de gør det alligevel.

De kan åbenbart både “se” gennem en dør, gasbetonvæg og gipsvæg.

Er der nogen der ved hvordan man blænder/skærmer dem dem? Evt bare i en bestemt retning?

Det er jo nok en “feature” og ikke en “fejl”, men det er pænt irriterende. 
25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at sæt et link ind til lamperne..

Vi prøver igen, i morgen --
Kan ikke finde den præcise model, men det er noget i den stil her: https://www.lavprisel.dk/ledvance-surface-circular-plafond-med-sensor-4000k-oe25-cm-110624
Det er med HF sensor så ja den kan "kigge" igennem vægge. 
Oppe i lampen er der 9 DIP switche, som bruges til at justere.
1, 2, 3 er til at justere følsomhed med. Hvis  1+2+3 er on er det 100 % følsomhed- 2+3 = 75% - 1+3 = 50 % -  3 = 25% og alle off = 10% 
4, 5, 6 justerer tænd tiden og
7, 8, 9 er til dagslys følsomhed. 
Her er LINK til montage vejledning  Her er der en skitse hvor det ser ud til at ved 10 % skal man op på en stige for at den tænder, Så man må forsøge med 75 eller 50 % 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
De to der har problemer står allerede på 10% og rækker langt ud over det der står i manualen. Den ene sidder i badeværelset der er ca. 2,5x2,5 m. Den sidder centralt i loftet. Når vi går forbi på den anden side af badeværelsesvæggen (som er af gasbeton) tænder den selv om man der er ca 3 m væk. Så de switche har ikke den store effekt. 
Annonce
For at råde skal man jo vide hvad en “HF bevægelses- og dagslyssensor” er?
I min verden er HF jo højfrekvens som på forskellige måde kan afskærmes med metaller, herunder alufolie. Men kan man mon det med disse lamper?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Styring af lys med bevægelsesfølere kan være en udfordring. Der er ofte en variation i afstanden hvor den registrerer. PIR og mikrobølge sensorer opfører sig forskelligt, men problematikken med variation i hvad de registrerer, er den samme. Hvis man vælger at bruge en bevægelsesføler indendørs, hvor afstand er mere kritisk end ude, må man være forberedt på, at det kan kræve nogle forsøg.  

At du nu har en stak lamper, der ikke engang overholder, hvad de selv lover, gør det ikke lettere.

Mikrobølgefølere sælges under mange navne: human presence sensor, HF-sensor. Teknologien er meget lig, den der bruges i radar. Der udsendes radiobølger og der registres hvad der kastes tilbage. Det er frekvenser i det område, der normalt kaldes mikrobølger (0,3 – 300 GHz). HF bruges normalt om et andet frekvensområde (0,3 – 30 MHz), så HF-sensor er en lidt uheldig betegnelse.
Ja... det føles lidt som hit-or-miss. De andre 5 jeg har ser ud til at virke efter hensigten. Når jeg kommer hjem kan jeg prøve at pakke selve sensor-dimsen ind i lidt alufolie. Det kan være det dæmper følsomheden.
@JohnLarsen: Det kaldes også for radar sensorer, da de virker gennem ting. Du kan søge på "UWB radar" eller "microwave radar", og se hvad der kommer frem. Et populært modul, som f.eks også bruges i nogle bilalarmer, er "LD1115H".

Hellere leje end at bo på gaden.
@Kolding75 Er ikke helt enig i dit udsagn om ‘radar da de virker gennem ting’. Da jeg arbejdede med radar, RAdio Detect And Range, virkede de ved at ting eller fugt reflekterede noget af den udsendte energi. Pga frekvensen gennembrød de kun meget lette materialer, herunder luft.
Senere arbejdede jeg med noget højere frekvenser i systemer der gennemtrængte mange ting uden at reflektere eller afsætte meget energi, men så afsatte energien når strålerne ramte mere kompakte ting. Det var lineære acceleratorer(røntgen) til strålebehandling af kræftpatienter.
Begge strålingstyper kan afskærmes med tilstrækkelige mængder fast stof, jo større massefylde jo bedre.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også