Bevægelsessensor kigger gennem væg!

Vi har købt en bunke lamper med bevægelsessensore til kælderen, men de er af en type der IKKE er PIR, men i stedet kan kigge gennem vægge. Tænker det er ultralyd de bruger. Så lyset tænder i de rum vi ikke er i. Har prøvet at reducere den vinkel den “kigger” med ned, men de gør det alligevel.

De kan åbenbart både “se” gennem en dør, gasbetonvæg og gipsvæg.

Er der nogen der ved hvordan man blænder/skærmer dem dem? Evt bare i en bestemt retning?

Det er jo nok en “feature” og ikke en “fejl”, men det er pænt irriterende. 
Vi har købt en bunke lamper med bevægelsessensore... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
@JohnLarsen: Det har du helt sikkert ret i. Sensorerne, der er omtalt i dette enme, udsender EM-stråling i stil med f.eks. WiFi, men ved en anden frekvens, og måler så hvor meget af strålingen, der kommer tilbage. Sker der en ændring i, hvor meget der kommer tilbage, betragtes det som bevægelse.

I modsætning til PIR, som der var en længere debat om for nyligt, så udsender disse sensorer altså rent faktisk stråler / stråling.

Hellere leje end at bo på gaden.
@Kolding75 EM stråling er vel bare en forkortelse for elektromagnetisk stråling. Røntgen, lys, radio og wifi er jo alle baseret på em-stråling.
At der detekteres ændringer i den reflekterede energimængde lyder som kodeordet.
Skærmning af strålefeltet vha metal kan måske stadig være en løsning på det beskrevne problem.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
@JohnLarsen: Helt sikkert, men jeg tænker, at hvis detekteringen sker gennem en ydervæg, så vil et tyndt stykke alufolie nok ikke gøre meget for at bremse strålingen. Men det er da værd at prøve!

Hellere leje end at bo på gaden.
Der kan fås standard e27 pærer med begge bevægelses føle  typer, jeg har en yderdør med meget glas i of synes det er smart entre lyset tænder når jeg nærmer mig døren -så nøglehullet bliver synligt.

Til trådstarter.
Du har nogle lamper som virker efter hensigten, og åbenbart 1 der ikke gør. Hvis det er nemt kunne du jo prøve at ombytte den med en som virker ok. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Vi købte tilsvarende armaturer til opgangene i andelsforeningen, på rådgivers opfordring. Samme problem. De ser gennem dørene og kan ikke justeres længere ned. Resultat, lyset tænder og slukker i en uendelighed. Tror vi skulle have nøjedes med at skifte trykkontakterne til IR følere og beholdt de gamle armaturer. Det avde kostet 1/5 og havde sikkert virket meget bedre. Det sagt, automatisk lys i kælderen og på opgange er vejen frem.
Som evmand også antyder, er det bøvlet at fejlsøge hvis alle armaturerne er forbundet så de tænder hinanden, og Et armatur er defekt. Det er vi også stødt på. Live and learn ..
I det rettede links monteringsvejledning er vist at DIP switch 1,2 og 3 skal være i afbrudt stilling. Det vil give en detektionsvinkel på 10°. Måske er det nok. Jeg kan se, at vi har samme postnr. så måske kan jeg give en hånd med løsningen af problemet. Har I virkelig haft en rådgivende ingeniør til at hjælpe jer med at vælge belysning?

fase
Den bedste/nemmeste måde at dæmpe en HF sensor - som bruger mikrobølger ved 5.8 GHz - er at bruge alufolie som kan afskærme strålingen.

Bølgelængden er 5 cm - så der kan også bruges et ståltrådsnet med masker på 2-3 cm eller mindre.
S. Fabrin skrev den 14-11-2024 09:20:50

I det rettede links monteringsvejledning er vist at DIP switch 1,2 og 3 skal være i afbrudt stilling. Det vil give en detektionsvinkel på 10°. Måske er det nok. Jeg kan se, at vi har samme postnr. så måske kan jeg give en hånd med løsningen af problemet. Har I virkelig haft en rådgivende ingeniør til at hjælpe jer med at vælge belysning?

Jeg tror du blander lidt indlæg sammen :-) Jeg fik ingen rådgivning, men vores elektriker havde monteret en af disse i mit værksted og den fungerede lækkert, så jeg tænkte at jeg købte de samme til hele kælderen. Det er så lidt “hit or miss”. Og har allerede justeret den ned til 10% uden at det gør en forskel. 

Jeg har netop prøvet med 4 lag sølvfolie om selve sensoren og det hjalp. Så “HF” er i det her tilfælde elektromagnetisk stråling. De to, der driller er formentlig mega dårligt kalibreret. 
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også