Gulvvarme

mit nyinstalleret gulvvarme kan ikke varme huset op.
jeg har installeret et 3 kreds system danfoss streg er 80-90m per stk.
varmekilde Gasfyr, der er også de gamle radiatore 4 stk på 1 sal.
Danfoss FHM

problemet er at mit gasfyr starter og levere varme til huset i ca 2 1/2 minut så slukker det igen så pauser det i ca. 8-9 minutter derved kan blandekreds ikke holde sig var. der tilføres ikke varme nok.
kredsen kommer op på ca 40 grader men kun i ganske kort tid.
har prøvet med lavt og højt tryk fra pumpen og haft høj og lav temp på fyret lige gyldigt hvad er temp i huset ikke over 18 grader.
kan det skyldes der ikke er en buffer tank ?

mit nyinstalleret gulvvarme kan ikke varme huset... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Er flow regulering på retur åben? Kører dit fyr længere hvis du sætter dine radiatorer på fuld knald. 
Hej Jeg ved ikke meget om gasfyr men har reduceret varme på fyret vil kommende uge prøver lidt forskellige indstillinger.
Diameter på rør der er 25mm alupex på ti/afgang men det reduceres ved shunt til 1/2" 
Jeg vil se på flow på retur siden af sløjfen i weekenden der kunne være at det er for lavt så der ikke kommer nok vand rundt
Har prøvet at åbne radiatorer på 1 sal. Men vil i weekenden åbne helt for test så de aftager mere varme og skaber flow i fyret 
Jeg har fået flere input til at prøve noget nyt 
Er der en max temp for at fyret slukker? Hvilken temp starter fyret? Hvornår kører pumpen til varmekredsene? ​
​På billedet ​vender alle stophaner / balofixer vandret. Er de åbne i ​vandret eller lodret position?
Dit problem er at få varme hen til shunten. Hvordan de enkelte gulvvarme kredse er indstillet er ikke et problem nu.
Hvis du ikke kan få dit fyr reguleret ned i ydelse, tror jeg buffertanken er løsningen.
En “fusker løsning” med buffertank kunne være at bruge din nuværende varmtvandsbeholder som buffertank. Du flytter dine frem- og returrør til gulvvarmeshunten over på varmtvandsbeholderens frem- og returrør (på varmekredsen). Du skal så have opsat en ekstra cirkulationspumpe til at give cirkulation i forsyningsrørene til gulvvarmeshunten.
Jeg går ud fra, at der sidder en prioriteringsventil, der lukker for cirkulationen mellem fyr og varmtvandsbeholder, når fyret er stoppet. Så vil den nye pumpe hente varmt kedelvand fra varmtvandsbeholderen (og afkøle dit brugsvand), når fyret er stoppet. Når fyret registrerer “lav” temperatur i din varmtvandsbeholder vil det starte opvarmning af varmtvandsbeholderen.

Søren O
Annonce
Ah HrT det er altså brugsvand så langt har jeg styr på vvs delen 😁
Det med at snyde med brugsvand, der tænkte jeg på at sætte et solvarmesystem op (har det) og bruge det som buffer er det en gangbar vej 
Du skriver at sløjfen kommer op på 40 grader og falder derefter. Hvor ​lav bliver temperaturen, når den er lavest?
Prøv nu først om du kan få gasfyret til at køre med lavere ydelse.
Solvarmetanken vil være helt ideel som buffertank til gulvvarmen.

Søren O
Min umiddelbare tanke er at bruge gulvslangen som buffer tank.

Hvis gennemstrømningen bliver meget større (større cirkulationspumpe), vil gulvet tage mere varme på kortere tid. Der vil selvfølgelig være en svingning på sløjfetemperaturen, men hvis den er begrænset og holder sig fornuftigt højt, gør det ikke noget. Men det kræver at gennemstrømningen af sløjfen er så stor, at mængden af varmt vand der skal tilføres er næsten hvad fyret kan klare.

Hvis vandet i sløjfen kun lister rundt, skal der bruges lidt varme hele tiden. Hvis det løber meget stærkt, skriger det nærmest på mere vand til at spæde op med. Når det har være en tur rundt, vil det stadig være så varmt at termostaten lukker for mere.

Da jeg ingen erfaring har med det, skal jeg ikke kunne sige om problemet kan løses med høj sløjfe hastighed uden at man får andre problemer, som fx støj.  
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis