Jeg står over for at påbegynde et byggeri af et sommerhus på 125m2 i let konstruktion dvs træ og tagpap. Problemet er, at den geotekniske rapport (der er lavet 2 boringer) viser, at der er gytje fra ca 3 meter og nedefter. Efter 11 meter er der fortsat ikke fast bund. På toppen har jeg så ca. 3 meter sand (inden jeg støder på gytjen). Problematikken er drøftet med flere ingeniører. Pilotering og borede pæle er udelukket da omkostningerne herved eksploderer. Man kan lave en forstærket konstruktion med ekstra armering, som vil være rimelig hensigtsmæssig og holdbar - men så melder et nyt problem sig:
Der findes høj grundvandsstand (op til 20 cm når det er værst) og dræningsforholdene er virkelig dårlige. Derfor er det stor risiko for oversvømmelse. Konsekvensen er, at jeg nok må påregne at hæve huset med ca 40 cm for at minimere risikoen for fremtidige skader.
Tilbage til løsningen med det forstærkede fundament betyder det, at jeg må finde en løsning som er lastneutral og dermed undgå sætninger. Dette kan ske med flamingo eller leca - men hvis vand på et tidspunkt skulle trænge ind i dette, kommer der en markant opdrift der potentielt vil kunne omdanne mit hus til en færge. Jeg ved godt at man kan lave nogle (meget dyre) tiltag med forankring af dækket men det er nok næppe løsningen.
For at løse problematikken er jeg gået tilbage til overvejelser omkring et gammeldags punktfundament, hvor man graver en rende hele vejen rundt og bygger op med beton og lecablokke med ventilationsriste, så man får lukket af for skadedyr. Således vil der være luft under huset som enkelt ville kunne hæves med 40 cm. Det er vel også nogenlunde den filosofi som de meget bæredygtige skruefundamentsleverandører benytter sig af. Den vej tænker jeg dog ikke at gå.
Det kunne være særdeles interessant at høre Jeres kommentarer, erfaringer, råd og overvejelser herom.