Overvejelser omkring fundament

Jeg står over for at påbegynde et byggeri af et sommerhus på 125m2 i let konstruktion dvs træ og tagpap. Problemet er, at den geotekniske rapport (der er lavet 2 boringer) viser, at der er gytje fra ca 3 meter og nedefter. Efter 11 meter er der fortsat ikke fast bund. På toppen har jeg så ca. 3 meter sand (inden jeg støder på gytjen). Problematikken er drøftet med flere ingeniører. Pilotering og borede pæle er udelukket da omkostningerne herved eksploderer. Man kan lave en forstærket konstruktion med ekstra armering, som vil være rimelig hensigtsmæssig og holdbar - men så melder et nyt problem sig:

Der findes høj grundvandsstand (op til 20 cm når det er værst) og dræningsforholdene er virkelig dårlige. Derfor er det stor risiko for oversvømmelse. Konsekvensen er, at jeg nok må påregne at hæve huset med ca 40 cm for at minimere risikoen for fremtidige skader.

Tilbage til løsningen med det forstærkede fundament betyder det, at jeg må finde en løsning  som er lastneutral og dermed undgå sætninger. Dette kan ske med flamingo eller leca - men hvis vand på et tidspunkt skulle trænge ind i dette, kommer der en markant opdrift der potentielt vil kunne omdanne mit hus til en færge. Jeg ved godt at man kan lave nogle (meget dyre) tiltag med forankring af dækket men det er nok næppe løsningen.

For at løse problematikken er jeg gået tilbage til overvejelser omkring et gammeldags punktfundament, hvor man graver en rende hele vejen rundt og bygger op med beton og lecablokke med ventilationsriste, så man får lukket af for skadedyr. Således vil der være luft under huset som enkelt ville kunne hæves med 40 cm. Det er vel også nogenlunde den filosofi som de meget bæredygtige skruefundamentsleverandører benytter sig af. Den vej tænker jeg dog ikke at gå.

Det kunne være særdeles interessant at høre Jeres kommentarer, erfaringer, råd og overvejelser herom. 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skriver dårlige dræningsforhold. Er der regnet på et pumpedræn der kun starter ved høj vandstand eller det ikke plausibelt?

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er ingen grøfter, kloaker eller lignende at lede vandet hen.
Punktfundamenter så kan du klodse op hvis de synker, sæt plan eternitplader rundt, så der er lukket af.

Så et sted hvor de brugte nogle store betonrør omkring 1 meter i diameter, under jorden, og så noget nedstøbt galvaniseret det stak ovenud. Det var også et blødt ​område, tænker de brugte de store rør for at få en større trædeflade.

Men er det i det hele taget et velegnet sted at bygge, med stigende grundvand, og større mængder nedbør, som alt jo tyder på der kommer i fremtiden.

Vi prøver igen, i morgen --
Helt enig Jens - der er herved god mulighed for efterjustering ved evt. sætninger.
Velkommen på lds.
Man skal ikke efterjustere på et husfundament, det vil jo kræve donkrafte osv. Det skal laves ok fra starten. 
Du vil hæve huset op, og det kan gøres ved at tilføre en sandpude. Altså grave ned til sandlaget og tilføre yderligere sand så det kommer op i ca. overflade højde.  Det er en kendt og almindelig metode. Det skal naturligvis tromles op i lag så det er kan bære. 
Så laver du forstærket sokkel, lecatherm over jordoverflade,  isolering 40 cm osv. Skulle vandstand komme helt op til oprindelig overflade, så har du kun under 10 cm flamingo som giver opdrift. Det er mindre end 12 tons. og så sejler huset ingen steder.
Ved min søns sommerhus har vi set vandstand under huset helt op imod betonlaget. Det er godt nok et muret hus, men der er ikke tegn på at der skal søfartsbog for at have det hus. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Hej Erik
Kender du evt. en ingeniør, som vil kunne lave en beregning på den løsning du anviser? Og måske nogen som herefter vil kunne udføre opgaven?
Hvis det er et sted med stor risiko for oversvømmelse er det som udgangspunkt et sted man burde lade være med at bygge.

Gør man det alligevel er den rigtige løsning et helt traditionelt støbt punktfundament med en træ bundramme og eternitplader. Eriks løsning kunne måske fungere indtil det bliver oversvømmet, og du får aldrig en ingeniør til at lægge navn til det.

Selvbygger med stort S. 
Randfundament er vel ikke at anbefale på blød bund?? Man kunne vel lave en kombination af de forslag der er kommet? Altså hæve niveauet og så lave et lastkompenserende fundament (tyk betonplade) med en let konstruktion til huset ovenpå? 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det er jo bare en opfølgning på trådstarters egen løsnings forslag: 
 Man kan lave en forstærket konstruktion med ekstra armering, som vil være rimelig hensigtsmæssig og holdbar - men så melder et nyt problem sig:
Her løftes huset bare så den kommer over grundvands niveau. Det kan enhver bygnings ingeniør give anvisning på. Jeg kan ikke anbefale nogen og hvis du skal have andre til det så skal vi vide hvor i DK. 
Jeg tænker et randfundament har større trædeflade end punkt fundamenter. 
Og et træhus har ikke tendens til sætnings skader ved mindre sætninger af sokkel. 
Hvis vi taler om oversvømmelser så er sagen en helt anden. Så skal huset op på pæle.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
1) du har problemer med blød bund.
2) der er højt grundvand
3) der er mulighed for oversvømmelse.

Jeg tænker man er ude i at udføre et plade fundament under jordniveau som kan tage lasten af bygningen mod den bløde bund og trykket nedefra ift. Grundvandet, udføres foreksempel 300- 500 mm under terræn med fald på betonplade. Oven på pladerne medarmeres der til beton plinte/piller som udstøbes over terræn 500-800 mm.
På pladefundamentet udføres der et drænlag af skærver. 

Herved er alle 3 forhold medtaget i betragtning 🙂

Til inspiration ift. at hæve bygningen: det bliver vist flere steder i videoen.
https://youtu.be/Bh8Ye7p5yP0?si=f-mwsZy4rEGRbh6p

Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign. Byggesagkyndig 

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis