Er dette el ulovligt? (spørgsmål omkring jord/manglende jord)

Jeg har overtaget et hus fra 71.

Køkkenet er renoveret i forholdsvist nyere tid. Jeg gætter på måske 10-20 år siden maks.

Her er der stikkontakter af typen som ses på billedet. Dvs. det er LK fuga dåser med 3 ben. Det underlige er imidlertid, at hullet til jord ikke "virker". Man kan ikke sætte et trebenet hanstik i kontakten. Det undrede jeg mig gevaldigt over da vi skulle installere køleskab, m.m.

Efter en masse forgæves slid tog jeg frontpanelet af og opdagede til min forbavselse, at selv indmaden i dåsen vender omvendt. Dvs. jordjullet sidder øverst i dåsen. Nederst i dåsen, hvor jordhullet skulle være er der en grøn plastik-dims.

Er indmaden i dåsen simpelthen bare monteret forkert?

Skal jeg bare vende fronten om og så sætte tre-benet stik i?

Eller er det her en godkendt måde at sætte en stikkontakt op, hvis der IKKE er ført jord i installationen?

Eller er det her ulovligt - og jeg skal have fat i mit ejerskifte forsikringsselskab?

Helt konkret har jeg det problem, at vi får "stød" når vi rører ved køleskab og især opvaskemaskine. Det er ikke noget der gør direkte ondt, men det "brummer" noget. Jeg har ved andre lejligheder mærket lignende brummen på aparater som ikke var jordet. Derfor er jeg overbevist om at det skyldes manglende jord.

Ved opvaskemaskinen får vi faktisk nogle gange så meget stød at det rent faktisk gør ret ondt. Det er særligt, hvis vi har våde fingre som kan ske, hvis vi f.eks. er ved at tømme eller fylde opvaskemaskinen. Jeg tror det gør, at kontakten mellem maskine og finger bliver bedre og så gør det avs.

Må man godt lave et nyt køkken i dag uden at der er jord i stikkontakterne? Og hvornår blev det evt. et krav?

Er der en måde hvorpå jeg med et alm multimeter kan måle om der rent faktisk er jord i det tredje hul eller om det bare svæver i luften?
Jeg har overtaget et hus fra 71. Køkkenet er... Vis hele indlægget
41 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
jenshøj skrev den 21-10-2024 11:12:24

Ejerskifteforsikringen dækker kun, hvis installationen er ulovlig, hvilket den nok ikke er i dit tilfælde. Reglerne er linket ovenfor, men det er jo svært at vurdere, hvor gennemgribende renoveringen har været, og om el-installationen derfor burde være opdateret.

Vær også opmærksom på, at ejerskifteforsikringer typisk har en selvrisiko på 5000 kr pr. forhold, hvilket gør at det sjældent kan betale sig at anmelde problemer med el, da det typisk kan udbedres billigere. Man kan dog vælge at anmelde problemet alligevel, for at få det til at tælle med i den maksimale samlede selvrisiko på 50.000 kr.

Det er korrekt, at der er en selvrisiko på godt 5000kr. Men hvis installationerne er lavet ulovligt kan det også snildt koste mere end 5000kr at udbedre, hvis det er noget generelt i installationen...

Huset er fra 1971. Den gang var det sikkert fint ikke at have jord i stikkontakterne. Men hvis køkkenet er renoveret i dette årtusinde og der ER ført jord til nogle stikkontakter (dvs. det er muligt at etablere jord), er det så ikke ulovligt ikke at lave jord?

Jeg har set dit link til regler men det er meget langt og et fagområde jeg ikke er kendt i.
jenshøj skrev den 21-10-2024 11:12:24
Vær også opmærksom på, at ejerskifteforsikringer typisk har en selvrisiko på 5000 kr pr. forhold, hvilket gør at det sjældent kan betale sig at anmelde problemer med el, da det typisk kan udbedres billigere. Man kan dog vælge at anmelde problemet alligevel, for at få det til at tælle med i den maksimale samlede selvrisiko på 50.000 kr.

I forhold til det med den samlede maks selvrisiko, så forstår jeg det sådan her:

Hvis jeg f.eks. anmelder en skade til 43.000 og en skade til 5.000. Så har jeg "brugt" 48.000kr af den samlede selvrisiko. Så hvis der efterfølgende kommer en skade til f.eks. 4000kr, så skal jeg kun betale selvrisiko på 2000kr (det som er tilbage til de 50.000). 

Hvis der så efterfølgende kommer flere skader, så er min selvrisiko 0kr.

Er ovenstående rigtigt forstået?

Hvordan forholder det sig så, hvis jeg anmelder en skade til 3000kr og jeg har 5000kr selvrisiko og 50.000kr maks selvrisiko? Vil de 3000kr så slet ikke tælle med, fordi de er under 5000?
GodeVen skrev den 21-10-2024 11:24:42

Hvis det var lavet nyt i dag, ville det være ulovligt. Hvis det var lavet i 1971, ville det være lovligt uden jord, men den gang skulle der være afbryder på en stikkontakt.

I den mellemliggende periode, har der været forskellige regler. Der var på et tidspunkt, at man godt måtte tilslutte en ekstra stikkontakt eller to ekstra uden man skulle trække jordledning.

Hvis en original stikkontakt fra 1971 er udskiftet med en ny type uden jord, vil det være lovligt - også hvis det var lavet i dag. Men den viste type uden afbryder, var ikke lovlig i 1971.

Så det er ikke let at sige om din installation er lovlig.

Køkkenet er blevet lavet om sådan at der nu er en "køkkenø" midt i køkkenet i stedet for at have hvidevarer osv. ude langs kanten. Konceptet med køkkenøer er først blevet populært efter år 2000. Så der har næppe været en stikkontakt på dette sted før. Desuden er disse stikkontakter på selve køkkenelementer. Køkkenelementerne er af forholdsvis nyere dato. Jeg skriver 10-20 år for at være lidt forsigtig, men de er nok tættere på 10 end 20 år. Det er i hvert fald ikke noget huset er født med.

Så hvordan finder jeg ud af, om det er lovligt eller ej?
Din selvrisiko er ikke 50.000 men 5000. Det gælder for hver skade, du anmelder. Har du en skade på 6000 kr. betaler du de 5000 og resten betaler forsikringen. Har du en skade på under 5000 betaler du selv hele beløbet.
For at finde ud af om din installation er lovlig eller ej, bør du alliere dig med en installatør. Det er utrolig svært at afgøre lovligheden af din installation pr korrespondance.

fase
LennartBertelsen skrev den 21-10-2024 12:31:36

Det er korrekt, at der er en selvrisiko på godt 5000kr. Men hvis installationerne er lavet ulovligt kan det også snildt koste mere end 5000kr at udbedre, hvis det er noget generelt i installationen...

Din oprindelige installation er fra en periode, hvor det var normalt at lave installationerne i rør. I så fald koster det næppe mere end 5000 kr, at trække nye ledninger for at etablere en jordforbindelse.

De 5000 kr er pr. forhold/skade. Din eventuelle manglende jordledning er ét forhold. Er der andre ikke relaterede problemer i installationen, vil de tælle som seperate forhold med deres egen selvrisiko. Lang de fleste el-relaterede forhold, vil derfor falder under 5000 kr grænsen, da de typisk ikke er dyre at udbedre.

Min genbo ​havde ulovligt installtioner under et nedsænket loft. Her var det nødvendigt at fjerne hele loftet for at kunne udbedre fejlen. Det var naturligvis langt dyrere end at udbedre selve el-delen, og der betalte forsikningen for reetableringen af loftet.
Annonce
LennartBertelsen skrev den 21-10-2024 09:20:19

ev elmand skrev den 20-10-2024 20:48:06

Nej det betyder at man ikke får stød når der er installeret korrekt jordforbindelse på en opvasker, uanset om fase og nul er ombyttet.

OK. Jamen nu får man så stød af opvaskemaskinen.

Så der er i hvert fald ikke installeret korrekt jord.

Jeg tror slet ikke der er noget jord i stikket til opvaskemaskinen.

Spørgsmålet er så, om det er lovligt eller ej, når renoveret efter 2000?

Det kommer jo an på hvad renoveringen har indeholdt.Hvis køkkenskabe m.v. er udskiftet er der naturligvis ikke krav til opdatering af elinstallationen.

Hvad indeholdt renoveringen?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 21-10-2024 14:26:51

Det kommer jo an på hvad renoveringen har indeholdt.Hvis køkkenskabe m.v. er udskiftet er der naturligvis ikke krav til opdatering af elinstallationen.

Hvad indeholdt renoveringen?

Køkkenskabe er udskiftede og flyttede. Samme med VVS installationer osv. Nye fliser på gulvet, mm. Ny VVS, vask, afløb, hårde hvidevarer, emhætte, m.m.

Bemærk at stikkontakterne som der er billede af er monteret i selve køkkenskabe/køkkenelementer. Når skaber og elementer er udskiftede, så er de gamle stikkontakter jo også væk. Dermed er disse stikkontakter vel nye og ikke bare "udskiftede gamle". 
Som S.Fabrin skriver bør en installatør kigge på det. Det er vigtigt at vide, hvornår de forskellige ting er lavet, hvis det skal bruges i en forsikringssag.

Jeg tror ikke, at der er noget ulovligt. At vende stikkontakterne er et trick jeg ikke har set før. Men det viser at der er gjort nogle tanker om, at der ikke må være hul til jordben, uden at der er jord. Var det lavet af en, der slet ikke kendte til reglerne, var de sikkert monteret normalt uden monteret jordforbindelse.
Jeg kan ikke lige se om det er skrevet, men er det tjekket om der rent faktisk er jord fremført?
Hos os dækkede ejerskiften ikke for udgifterne var dels mindre pr skade, dels mulige at fikse selv. Eks kostede det en enkelt elektrikertime at fikse det elektriske mens jeg selv måtte fikse et par kontakter, som var monteret forkert (og på den trælse måde finde ud af, at en enkelt var trukket selvstændigt til et rum, jeg ellers havde slukket = av)
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis