Er dette el ulovligt? (spørgsmål omkring jord/manglende jord)

Jeg har overtaget et hus fra 71.

Køkkenet er renoveret i forholdsvist nyere tid. Jeg gætter på måske 10-20 år siden maks.

Her er der stikkontakter af typen som ses på billedet. Dvs. det er LK fuga dåser med 3 ben. Det underlige er imidlertid, at hullet til jord ikke "virker". Man kan ikke sætte et trebenet hanstik i kontakten. Det undrede jeg mig gevaldigt over da vi skulle installere køleskab, m.m.

Efter en masse forgæves slid tog jeg frontpanelet af og opdagede til min forbavselse, at selv indmaden i dåsen vender omvendt. Dvs. jordjullet sidder øverst i dåsen. Nederst i dåsen, hvor jordhullet skulle være er der en grøn plastik-dims.

Er indmaden i dåsen simpelthen bare monteret forkert?

Skal jeg bare vende fronten om og så sætte tre-benet stik i?

Eller er det her en godkendt måde at sætte en stikkontakt op, hvis der IKKE er ført jord i installationen?

Eller er det her ulovligt - og jeg skal have fat i mit ejerskifte forsikringsselskab?

Helt konkret har jeg det problem, at vi får "stød" når vi rører ved køleskab og især opvaskemaskine. Det er ikke noget der gør direkte ondt, men det "brummer" noget. Jeg har ved andre lejligheder mærket lignende brummen på aparater som ikke var jordet. Derfor er jeg overbevist om at det skyldes manglende jord.

Ved opvaskemaskinen får vi faktisk nogle gange så meget stød at det rent faktisk gør ret ondt. Det er særligt, hvis vi har våde fingre som kan ske, hvis vi f.eks. er ved at tømme eller fylde opvaskemaskinen. Jeg tror det gør, at kontakten mellem maskine og finger bliver bedre og så gør det avs.

Må man godt lave et nyt køkken i dag uden at der er jord i stikkontakterne? Og hvornår blev det evt. et krav?

Er der en måde hvorpå jeg med et alm multimeter kan måle om der rent faktisk er jord i det tredje hul eller om det bare svæver i luften?
Jeg har overtaget et hus fra 71. Køkkenet er... Vis hele indlægget
41 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har lige sat et voltmeter på opvaskemaskinen og på vandhane/køkkenvask. Her måles en spænding på mellem 60 og 120 V AC afhængigt af hvad maskinen laver. Det kan vel ikke være helt rigtigt?

Og ja, ja, jeg skal nok få en installatør til at kigge på det, men der går noget tid før de kan komme....
Jo, det kan det godt. Hvis der ikke er jordforbindelse, kan der sagtens måles en spænding med et fintfølende instrument. Det kan ikke trækkes en strøm, så det bliver farlig, ellers havde HPFI-relæet faldet ud. Spændingen skyldes utvivlsom en kapacitiv kobling fra fase til maskinens jord. Det kan være lavet med vilje fra fabrikken, i form af et elektrisk støjfilter.  

Jeg ved ikke om du har prøvet at vende stikproppen 180 grader. Det vil bytte fase og nul internt i maskinen. Hvis filteret kun er koblet til den ene leder, vil det måske kunne løse problemet med ubehagelige stød.

Du kunne joi starte med at tage sikringen for gruppen, og pille kontakten ud, det kunne jo være personen der har lavet det bare er en kæmpe klodsmajor, og har fået vendt dem forkert. det er jo muligt det ikke er en elektriker der har lavet det, men at der stadig er jord ført med. 
Prøv at tage en lampe eller boremaskine og sæt den ene leder på maskinen og den anden leder på vandhane. Så Skal HPFI slå fra hvis der er farlig spænding på maskinen ( Mindst 40 W). Når du måler de 60 - 120V
Jeg ville ikke turde prøve med min egen krop om det virkelig passer.
Har du dansk 3 benet stikprop på maskinen med dansk jord ? 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Et normalt multimeter har en indre modstand på 10 mega-ohm. Når værdien svinger ved så lav belastning er der ingen stabil spænding på. Du kan sætte en ledning mellem opvaskemaskinen og vasken. HPFI-relæet vil næppe slå ud. Det kan godt være at der kommer en mikroskopisk lille gnist når du sætter ledningen på.

Men den rigtige løsning er du får sat en rigtig jordforbindelse i dine stikkontakter.

Annonce
Det er sikkert jernrør til din vandhane, men i moderne tider er det oftest plastrør og så kan man ikke få stød ved at røre vandhane samtidig med et apparat med overgang. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 24-10-2024 00:08:36

Det er sikkert jernrør til din vandhane, men i moderne tider er det oftest plastrør og så kan man ikke få stød ved at røre vandhane samtidig med et apparat med overgang. 

Vandrør i huset er jernrør, ja.

johnm skrev den 21-10-2024 16:30:33

Jeg kan ikke lige se om det er skrevet, men er det tjekket om der rent faktisk er jord fremført?

Til opvaskemaskinen er der ikke fremført jord. Jeg har nu været inde bag ved opv-maskinen og tjekke. Selve stikket derinde har kun to huller. Det er en gammel dåse der ligner lidt denne på billedet. Det er ikke HELT samme type, men det er samme familie med den smalle afbryder/vippekontakt.

Den må høre til de gamle installationer i huset og jeg undrer mig over, at den ikke er skiftet når køkkenet er lavet om...

Jeg har ikke haft dåsen åbnet på det første billede...
LennartBertelsen skrev den 24-10-2024 10:47:32

johnm skrev den 21-10-2024 16:30:33

Jeg kan ikke lige se om det er skrevet, men er det tjekket om der rent faktisk er jord fremført?

Til opvaskemaskinen er der ikke fremført jord. Jeg har nu været inde bag ved opv-maskinen og tjekke. Selve stikket derinde har kun to huller. Det er en gammel dåse der ligner lidt denne på billedet. Det er ikke HELT samme type, men det er samme familie med den smalle afbryder/vippekontakt.

Den må høre til de gamle installationer i huset og jeg undrer mig over, at den ikke er skiftet når køkkenet er lavet om...

Jeg har ikke haft dåsen åbnet på det første billede...

Ergo er det som oprindeligt lavet og ikke ulovligt, der kan så være fejl på opvaskeren der forårsager overgangen så du skal stadig have fat i en elektriker.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Denne tråd er blevet så lang, at nogle af de sidste indlæg, ikke tager forudsætning, i de mange informationer, der er dryppet ind.

Jeg tænker ikke på ovenstående indlæg.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis