Er dette el ulovligt? (spørgsmål omkring jord/manglende jord)

Jeg har overtaget et hus fra 71.

Køkkenet er renoveret i forholdsvist nyere tid. Jeg gætter på måske 10-20 år siden maks.

Her er der stikkontakter af typen som ses på billedet. Dvs. det er LK fuga dåser med 3 ben. Det underlige er imidlertid, at hullet til jord ikke "virker". Man kan ikke sætte et trebenet hanstik i kontakten. Det undrede jeg mig gevaldigt over da vi skulle installere køleskab, m.m.

Efter en masse forgæves slid tog jeg frontpanelet af og opdagede til min forbavselse, at selv indmaden i dåsen vender omvendt. Dvs. jordjullet sidder øverst i dåsen. Nederst i dåsen, hvor jordhullet skulle være er der en grøn plastik-dims.

Er indmaden i dåsen simpelthen bare monteret forkert?

Skal jeg bare vende fronten om og så sætte tre-benet stik i?

Eller er det her en godkendt måde at sætte en stikkontakt op, hvis der IKKE er ført jord i installationen?

Eller er det her ulovligt - og jeg skal have fat i mit ejerskifte forsikringsselskab?

Helt konkret har jeg det problem, at vi får "stød" når vi rører ved køleskab og især opvaskemaskine. Det er ikke noget der gør direkte ondt, men det "brummer" noget. Jeg har ved andre lejligheder mærket lignende brummen på aparater som ikke var jordet. Derfor er jeg overbevist om at det skyldes manglende jord.

Ved opvaskemaskinen får vi faktisk nogle gange så meget stød at det rent faktisk gør ret ondt. Det er særligt, hvis vi har våde fingre som kan ske, hvis vi f.eks. er ved at tømme eller fylde opvaskemaskinen. Jeg tror det gør, at kontakten mellem maskine og finger bliver bedre og så gør det avs.

Må man godt lave et nyt køkken i dag uden at der er jord i stikkontakterne? Og hvornår blev det evt. et krav?

Er der en måde hvorpå jeg med et alm multimeter kan måle om der rent faktisk er jord i det tredje hul eller om det bare svæver i luften?
Jeg har overtaget et hus fra 71. Køkkenet er... Vis hele indlægget
41 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand skrev den 20-10-2024 20:10:36

Dompappen skrev:Der skal være jord i stikkene, særligt til hårde hvidevarer. 
Men ligeså vigtigt, at nul og fase ikke er blevet byttet om, det kan også gi stød selvom der er jord på, særligt på opvaskemasninen.

Det er faktuel forkert.  
aktiv jord i køkken har noget med alder på installation at gøre. Men med 10 - 20 år så skal det være jordforbundet.
Det sidste er simpelthen ikke korrekt. Der må ikke være overgang på hverken nul eller fase. Og det kan ikke give stød hvis maskinen er korrekt jordforbundet.  

Betyder det du skriver, at der helt sikkert er noget ulovligt installation, hvis man kan få stød?

Nej det betyder at man ikke får stød når der er installeret korrekt jordforbindelse på en opvasker, uanset om fase og nul er ombyttet. Det er det der er påstanden.
I ældre installationer var der ikke krav om jordforbindelser, og de er stadig lovlige. Her kan man få stød, men der blev indført krav om HFI / HPFI i alle installationer så det stød man får er i de tilfælde er ikke dødbringende. Jeg taler her kun om stød som man får ved overgang på apparater. 
Stikker du en finger op i en fatning hvor der er tændt for lampen. Så gør det meget ondt i fingeren, på trods af HPFI, jordforbindelse og lovlig installation. 
Tager du fat i fase med den ene hånd og nul med den anden, så er der ikke noget der beskytter dig, selv ved lovlige installationer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 20-10-2024 20:48:06

Nej det betyder at man ikke får stød når der er installeret korrekt jordforbindelse på en opvasker, uanset om fase og nul er ombyttet.

OK. Jamen nu får man så stød af opvaskemaskinen.

Så der er i hvert fald ikke installeret korrekt jord.

Jeg tror slet ikke der er noget jord i stikket til opvaskemaskinen.

Spørgsmålet er så, om det er lovligt eller ej, når renoveret efter 2000? 

Prøver lige igen - det er ikke nødvendigvis ulovligt når køkkenet oprindeligt er etableret før jordleder blev lovpligtigt:

https://www.sik.dk/erhverv/elinstallationer-og-elanlaeg/vejledninger/elinstallationer/boliger/hvis-du-skal-aendre-eller-udvide-eksisterende-installationer

Du skal ned til afsnittet om "Krav til installationen i et nyt køkken"

Når det så er sagt skal man selvfølgelig ikke få stød så tydeligvis er der en fejl et sted men det er jo ikke givet at installationen er ulovlig. Du have fat på en elektriker der kan måle hvor problemet er - hvis han mener der er noget der er udført forkert/ulovligt har du noget du kan tage fat i forsikringen med og din regning til førnævnte elektriker er som hovedregel også dækket under det krav.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce

Tager du fat i fase med den ene hånd og nul med den anden, så er der ikke noget der beskytter dig, selv ved lovlige installationer. 

Sådan rent praktisk: dvs dødelig udgang. 

for en lægmand som jeg virker eltilsyn ifbm hussalg omtrent ligeså grundige som tilstandsrapporten. I bedste fald ubrugelig. I værste fald misvisende. Vores fandt i hvert fald hverken manglende jord, manglende opmærkning af tavle, løse kabler uden afslutning på loft, et forkert installeret relæ på samme loft, den ulovlige kontakt i badet eller det ulovlige lys i samme tilsluttet en kontakt på loftet.

Ligesom tilstandsrapporten havde forkert isolationstykkelse eller opdagede den forkert installerede emhætte - og jo ikke kan sige noget om de vigtigste ting: dampspærre. 
HrT skrev den 21-10-2024 10:28:28

Sådan rent praktisk: dvs dødelig udgang. 

for en lægmand som jeg virker eltilsyn ifbm hussalg omtrent ligeså grundige som tilstandsrapporten. I bedste fald ubrugelig. I værste fald misvisende. Vores fandt i hvert fald hverken manglende jord, manglende opmærkning af tavle, løse kabler uden afslutning på loft, et forkert installeret relæ på samme loft, den ulovlige kontakt i badet eller det ulovlige lys i samme tilsluttet en kontakt på loftet.

Ligesom tilstandsrapporten havde forkert isolationstykkelse eller opdagede den forkert installerede emhætte - og jo ikke kan sige noget om de vigtigste ting: dampspærre. 

Fik I så nytte af jeres ejerskifteforsikring? Dækkede de alle de nævnte ting?

LennartBertelsen inden du går igang med ejerskifteforsikring, så se lige på selvrisikoen om den er på måske 5000 kr.
Hvis installationen var lovlig, da den blev lavet, er den det stadig. Selv om du får stød af opvaskemaskinen og installationen er forsynet med HPFI relæ er det ikke dødeligt. Men jeg skal lige tilføje at stødet, der kan udløse HPFI relæet er så kraftig at du ikke glemmer det de første 14 dage.

fase
Ejerskifteforsikringen dækker kun, hvis installationen er ulovlig, hvilket den nok ikke er i dit tilfælde. Reglerne er linket ovenfor, men det er jo svært at vurdere, hvor gennemgribende renoveringen har været, og om el-installationen derfor burde være opdateret.

Vær også opmærksom på, at ejerskifteforsikringer typisk har en selvrisiko på 5000 kr pr. forhold, hvilket gør at det sjældent kan betale sig at anmelde problemer med el, da det typisk kan udbedres billigere. Man kan dog vælge at anmelde problemet alligevel, for at få det til at tælle med i den maksimale samlede selvrisiko på 50.000 kr.
Hvis det var lavet nyt i dag, ville det være ulovligt. Hvis det var lavet i 1971, ville det være lovligt uden jord, men den gang skulle der være afbryder på en stikkontakt.

I den mellemliggende periode, har der været forskellige regler. Der var på et tidspunkt, at man godt måtte tilslutte en ekstra stikkontakt eller to ekstra uden man skulle trække jordledning.

Hvis en original stikkontakt fra 1971 er udskiftet med en ny type uden jord, vil det være lovligt - også hvis det var lavet i dag. Men den viste type uden afbryder, var ikke lovlig i 1971.

Så det er ikke let at sige om din installation er lovlig.
Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis