Jeg har overtaget et hus fra 71.
Køkkenet er renoveret i forholdsvist nyere tid. Jeg gætter på måske 10-20 år siden maks.
Her er der stikkontakter af typen som ses på billedet. Dvs. det er LK fuga dåser med 3 ben. Det underlige er imidlertid, at hullet til jord ikke "virker". Man kan ikke sætte et trebenet hanstik i kontakten. Det undrede jeg mig gevaldigt over da vi skulle installere køleskab, m.m.
Efter en masse forgæves slid tog jeg frontpanelet af og opdagede til min forbavselse, at selv indmaden i dåsen vender omvendt. Dvs. jordjullet sidder øverst i dåsen. Nederst i dåsen, hvor jordhullet skulle være er der en grøn plastik-dims.
Er indmaden i dåsen simpelthen bare monteret forkert?
Skal jeg bare vende fronten om og så sætte tre-benet stik i?
Eller er det her en godkendt måde at sætte en stikkontakt op, hvis der IKKE er ført jord i installationen?
Eller er det her ulovligt - og jeg skal have fat i mit ejerskifte forsikringsselskab?
Helt konkret har jeg det problem, at vi får "stød" når vi rører ved køleskab og især opvaskemaskine. Det er ikke noget der gør direkte ondt, men det "brummer" noget. Jeg har ved andre lejligheder mærket lignende brummen på aparater som ikke var jordet. Derfor er jeg overbevist om at det skyldes manglende jord.
Ved opvaskemaskinen får vi faktisk nogle gange så meget stød at det rent faktisk gør ret ondt. Det er særligt, hvis vi har våde fingre som kan ske, hvis vi f.eks. er ved at tømme eller fylde opvaskemaskinen. Jeg tror det gør, at kontakten mellem maskine og finger bliver bedre og så gør det avs.
Må man godt lave et nyt køkken i dag uden at der er jord i stikkontakterne? Og hvornår blev det evt. et krav?
Er der en måde hvorpå jeg med et alm multimeter kan måle om der rent faktisk er jord i det tredje hul eller om det bare svæver i luften?