Varmepumpe

Kære LDS’er
Jeg har for nyligt fået mig en luft til vand varmepumpe. I databldet står der at varmelegmet kan yde 8,6kw ved 400v, og der kræves et hpfi relæ af type B. Mit spørgsmål er om de 8,6kw/21,6ampere  fordeles over 3 faser, så man kan nøjes med 10 ampere gruppe? Og hvorfor skal det være af type B relæ?
På forhånd tak 
28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En 8,6 kW belastning trækker 12,4 amperre pr. fase, så nej det kan du ikke.
Det skal være type B relæ fordi reglerne foreskriver det😀 Et type B relæ kan detektere DC reststrømme hvilket type A ikke kan.

Selvbygger med stort S. 
Må jeg spørge om hvordan regnestykket ser ud
Hvis effekten er fordelt over 3 faser er strømmen I = 8,6kW/0,69V = 12,46A. De 0,69 fremkommer ved 400xsqr3. Svarende til 3x230V

fase
I = 8600 / 400* ​kvadratrod 3

Selvbygger med stort S. 
Jeg syntes bare jeg havde hørt at man kunne dividere effekt med volt, så ville man få resultatet i ampere. Men jeres formel er en helt anden. Hvordan kan det være? Og ville jeg så i princippet så kun bruge en 3p+1n 13a aut sikring?
Annonce
Ib8383 skrev den 17-10-2024 23:12:33

Jeg syntes bare jeg havde hørt at man kunne dividere effekt med volt, så ville man få resultatet i ampere. Men jeres formel er en helt anden. Hvordan kan det være? Og ville jeg så i princippet så kun bruge en 3p+1n 13a aut sikring?

Det du har hørt gælder for en fase. Ved tre faser er formlen som vist. En 13A sikring vil dække dit behov, hvis belastningen ikke er konstant i mere en 2 timer ad gangen.

Hvis de 8,6 kW tilsluttes med to faser altså 400V er strømmen 8600W/400V= 21,6A

fase
Er det fordi det ikke kan holde til at blive belastet tæt på det maksimale i længere tid ad gangen?
Er det så mit hpfi relæ der skal være af type B eller kun min aut sikring der kan næjes med at være af type B?
Ib8383 skrev den 18-10-2024 08:27:42

Er det fordi det ikke kan holde til at blive belastet tæt på det maksimale i længere tid ad gangen?
Er det så mit hpfi relæ der skal være af type B eller kun min aut sikring der kan næjes med at være af type B?

Ja, relæet må ikke føre den maksimale strøm i mere end 2 timer ad gangen.

Det gælder for din automatsikring. Automaten skal være af type B for at kunne håndtere en jævnstrømsdel.

fase
Hvorfor er det et krav at det skal være af type B sikringer og ikke C som det standarde? Forskellen er vel “bare” at sikringen slår fra tidligere eller hva?
Jeg troede ikke at der var noget jævnstrøm i en varmepumpe. Troede så noget kun forekom når man havde med batterier at gøre
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis